بورس

پیش بینی بورس امروز / اصلاح نزدیک است؟

بورس تهران دومین روز از هفته جاری را هم سبزپوش پشت سر گذاشت تا تنها طی دو روز کاری بیش از ۵۵ هزار واحد رشد را ثبت کند. به این ترتیب شاخص کل به سرعت از مقاومت ۱.۶ میلیون واحدی عبور کرد. ارزش معاملات خرد نیز رکورد تازه‌‌ای را ثبت کرد و امیدها برای ورود بازار سهام به رونق را افزایش داد. اما آیا این روند امروز هم ادامه خواهد یافت؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بورس تهران روز گذشته با رشد بیش از ۳۷ هزار واحدی شاخص کل روبرو بود. در این روز شاخص کل نه تنها از سد ۱.۶ میلیون واحدی عبور کرد بلکه توانست خود را به نیمه این کانال نزدیک کند.

شاخص هم وزن نیز که نشان دهنده عملکرد سهام شرکت‌های کوچک و متوسط بازار است با رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی روبرو شد. فرابورس هم امروز سبزپوش بود و در کانال ۲۰ هزار واحدی پیشروی تازه‌ای داشت.

ارزش معاملات

دیروز ارزش کل معاملات بورس ۹ هزار و ۹۰۹ میلیارد تومان بود و معاملات فرابورس هم ۶ هزار و ۴۶ میلیارد تومان شد. با این حال ارزش معاملات خرد بازار در روز گذشته به به ۱۰ هزار و ۴۴۳ میلیارد تومان رسید که پس از معاملات هفتم دی‌ماه، بیشترین ارزش معاملات خرد بازار در سال جاری بوده است.

روند ورود و خروج پول

در دومین روز معاملاتی هفته، بازار سهام باز هم توانست شاهد ورود پول حقیقی به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان باشد. بیشترین ورود پول حقیقی، دیروز در گروه‌های فرآورده‌های نفتی، استخراج کانه‌های فلزی و بانکی رخ داد و گروه‌های خودرو، انبوه‌سازی و حمل و نقل شاهد خروج پول حقیقی بودند.

باید اشاره داشت که دیروز هم صندوق‌های با درآمد ثابت، خروج پول حقیقی به مبلغ ۶۵۴ میلیارد تومان را ثبت کردند. بازار سهام همواره امیدوار است بتواند این پول را جذب کند.

امروز بازار در کدام مسیر حرکت خواهد کرد؟

روابط عمومی بانک مرکزی روز گذشته اعلام کرده است که بازرسی‌های میدانی بانک مرکزی از شعب بانکی در زمینه رعایت ضوابط این بانک در مورد نرخ سود سپرده‌های بانکی از روز شنبه آغاز و اقدامات تنبیهی لازم در مورد بانک‌ها و شعبه‌های متخلف انجام شده است.

این اقدام می‌تواند بخشی از نگرانی بازار سرمایه مبنی بر افزایش بی‌رویه و غیرقانونی سود سپرده را برطرف کند؛ اگر چه بانک مرکزی در حال حاضر هم نرخ سود را تا سقف ۲۳ درصد اعلام کرده است اما با این حال دست کم به نظر می‌رسد تا مدتی ترس از نرخ سود ۲۵ درصدی، در بازار سرمایه کاهش یافته باشد.

گفتنی است قیمت دلار آزاد نیز همچنان بالاست و بدین ترتیب سیگنالی قوی برای بازار سهام به ویژه نمادهای دلاری ارسال می‌کند. این در حالی است که وزیر اقتصاد نیز اعلام کرده است دولت قصد ندارد نرخ دلار نیما را در عدد خاصی ثابت نگاه دارد. این نقل قول از احسان خاندوزی حالا دو روز است که در رسانه‌ها و میان اهالی بازار سرمایه دهان به دهان می‌چرخد و امیدها را برای کاهش کنترل‌گری دولت در بازار ارز افزایش داده است.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند بازار از سمت تورم جاری، انتظارات تورمی فزاینده، ارزندگی سهم‌ها و رشد قیمت دلار، فعلا سیگنال رشد دریافت می‌کند اما ممکن است با افت و اصلاح مقطعی روبرو شود. به ویژه پس از رشدهای شارپی در یک بازه بسیار کوتاه‌مدت مانند آنچه در دو روز گذشته رخ داد، افت مقطعی دور از انتظار نیست.

با این حال اما بازار چه در زمان صعود و چه در زمان اصلاح حرکتی کاملا یکدست را تجربه نخواهد کرد. روز گذشته نیز خودرویی‌ها در حالی یکپارچه سرخپوش بودند که بقیه گروه‌ها در محدوده سبزرنگ قرار داشتند. باید اشاره داشت خودرویی‌ها طی روزهای معاملاتی هفته گذشته، عموما جزو گروه‌های سبز بازار بودند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا