بورس

پیش بینی بورس شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ / تعطیلات رمق بازار سهام را می‌گیرد؟

بازار سهام هفته دوم خردادماه را در حالی به پایان رساند که قدرت فروشندگان بر خریداران برتری داشت و ارزش و حجم معاملات نیز به سطوح پایین تنزل کرد. این روند البته در پیوند با مسیر دلار و تعطیلات هفته سوم خرداد، قابل تفسیر است. کارشناسان معتقدند بازار اگرچه در هفته گذشته پر افت و خیز بود اما در انتظار محرکی جدی است تا با توجه به پتانسیل سهم‌ها، مسیر صعودی را در پیش بگیرد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بورس تهران در حالی به معاملات هفته دوم خردادماه پایان داد که با کاهش ۳.۲ درصدی ارتفاع شاخص کل و ۳.۴۵ درصدی شاخص هم‌وزن مواجه بود.

در این هفته میانگین ارزش معاملات خرد نیز به شدت کاهش یافت و در سطح ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان قرار گرفت. این در حالی بود که حجم معاملات نیز به کمترین میزان در هفته‌های اخیر رسیده بود.

در هفته گذشته، سفر سلطان عمان به ایران یکی از اثرگذارترین اخبار بر روند بازارها بود. سفر این مقام بلندپایه منطقه به ایران، گمانه‌زنی‌ها برای از سرگیری مذاکرات برجام را افزایش داد و بازارها را با تکانه‌های منفی و مثبت روبرو کرد. دلار ابتدا به کما رفت، سپس افزایشی شد و در پایان هفته روندی کاهشی داشت. رفتار دلار بر عملکرد بازارهای موازی مانند طلا، سکه و بورس نیز اثر داشت و این بازارها را با افت و خیز همراه کرد.

با این حال اما بورس به دلیل تنوع سهام اعم از ریالی و دلاری، این اخبار را به شیوه دیگری در خود هضم کرد؛ به گونه‌ای که هم سهام ریالی و هم سهام دلاری بازار توانستند در هر یک از موج‌های خبری، دسته‌ای از خریداران را به سمت خود جذب کنند. در این میان اما مسیر ناهموار معاملات در این هفته، بورس تهران را به شدت نوسانی کرد.

این در حالی بود که بازار سهام به استقبال یک هفته نیمه‌تعطیل می‌رفت و سرمایه‌گذاران زیادی به سنت دیرینه، متقاضی فروش سهام و قرار گرفتن در حالت نقد بودند. بر همین اساس، شدت عرضه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بیشتر شد و بازار را سرخپوش به تعطیلات فرستاد.

پیش بینی بورس شنبه

بازار سهام چشم‌انتظار یک فرصت برای روندسازی در مسیر صعودی است. این باور کارشناسان است که به دلیل گزارش‌های نسبتا خوب شرکت‌ها، بازار می‌تواند دست‌کم تا فصل مجامع روند افزایشی سودبخشی را تجربه کند. با این حال اما حرکت در این مسیر در صورتی میسر خواهد بود که موانع خودساخته، بورس را با چالش مواجه نکند. ریسک‌های سیاسی و اقتصادی که دولت به بازار تحمیل می‌کند و دستکاری در شاخص‌ها و روند معاملات به‌عنوان چالش‌های جدی بازار سهام شناخته می‌شوند.

در این بین اما باید به این ریسک‌های سیستماتیک، تعطیلات هفته پیش رو را نیز افزود که به احتمال زیاد، معاملات کم‌رمقی را در روز شنبه رقم خواهد زد. در این میان به دلیل کاهش قیمت جهانی کامودیتی‌ها، وضعیت دلار و اخبار سیاسی که منجر به تضعیف قیمت این ارز می‌شوند، پیش بینی می‌شود سهام ریالی ارزنده، مورد توجه قرار گیرند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا