اقتصادی

پیش‌بینی روند بازار ارزهای دیجیتال همچنان دشوار است

بازار ارزهای دیجیتال پس از تجربه روند نزولی اوایل سال ۲۰۲۲، اکنون مدتی است که در حدود قیمت ۲۰ تا ۲۳ هزار دلار در حال رِنج زدن است و نگاه سرمایه‌گذاران و فعالان این بازار روی نمودارهای تحلیلی بازار مانده است تا ببینند در نهایت این بازار قصد صعود دارد یا پس از جهشی کوچک، روند نزولی خود را از سر خواهد گرفت. 

روند بازار – این روزها بازار ارزهای دیجیتال در حال تجربه شرایطی است که به اصطلاح «جهش درون بازار نزولی» خوانده می‌شود. با اینکه قیمت پادشاه ارزهای دیجیتال در ماه جولای بیش از ۲۰درصد افزایش داشت اما نوسان‌های متعدد همچنان بازار را سردرگم نگه داشته است. در حالیکه برخی تحلیلگران این امید را داده‌اند که ممکن است روند نزولی قیمت بیتکوین به پایان رسیده باشد، برخی دیگر بر این عقیده‌اند که نشانه‌های مثبت صعود در بازار موقتی است و این امکان وجود دارد که بازار درصدد تجربه کف قیمتی جدید باشد. این تحلیلگران بر این نظرند که گرچه بیتکوین پس از رشد چشمگیر ارزش خود در این ماه، از آخرین کف قیمتی خود فاصله گرفته و اکنون به بالاترین سطح قیمت خود در یک ماه گذشته رسیده است اما هنوز سیگنال‌های قوی برای رشد و رسیدن به قیمت‌های تاریخی دیده نمی‌شود.

گرچه نمودار قیمت بیتکوین توانسته از مقاومت کلیدی خود عبور کند؛ اما تحلیل‌های تکنیکال نشان می‌دهد که جهش اخیر ممکن است دام دیگری باشد.

در این شرایط همچنان خطوط روند قیمت به‌صورت معمول عمل نمی‌کنند، بطور مثال بیتکوین در هفته‌های اخیر چندین بار سطح قیمت ‌تحقق‌یافته خود را قطع کرده است، چیزی که پیش از این در بازارهای نزولی رخ نداده بود. قیمت تحقق‌یافته بیتکوین شبیه به میانگین قیمت خرید آدرس‌های شبکه است که بر اساس قیمت لحظه آخرین انتقال هر واحد محاسبه می‌شود و در حال حاضر کمتر از ۲۲هزار دلار است. نکته قابل توجه این است که قیمت بیتکوین در دو دوره گذشته (۱۳۴ روز در سال ۲۰۱۸ و ۷ روز در سال ۲۰۲۰) از آستانه قیمت تحقق‌یافته عبور نکرده بود در حالیکه طی دو هفته گذشته تاکنون سه بار از این سطح عبور کرده که نشان‌دهنده منحصر‌به‌فردبودن این چرخه در شرایط بی‌سابقه اقتصاد کلان است.

قیمت بیتکوین در ۲۸ جولای پس از آن که رئیس بانک مرکزی ایالات متحده اعلام کرد قصد دارد از شتاب سیاست‌های انقباضی این سازمان بکاهد، حدود ۱۰ درصد افزایش یافت و به بالای ۲۴هزار دلار رسید. برخی از تحلیلگران این اتفاق را سیگنالی مثبت در نظر گرفتند و قیمت‌هایی بالاتر برای بیتکوین پیش‌بینی کردند.

بیتکوین رکورد بالاترین قیمت خود را در نوامبر سال قبل میلادی در محدوده ۶۹هزار دلار ثبت کرد و از آن زمان تاکنون نتوانست به رکوردی بالاتر دست یابد و بیش از ۶۰ درصد کاهش یافت.

اگر در نمای روزانه به نمودار قیمت بیتکوین بنگریم خواهیم دید که از آن زمان تاکنون حداقل ۵ مرتبه قیمت، روند نزولی خود را معکوس کرده و در هر مرتبه سودی بین ۲۳ تا ۴۰ درصد به همراه داشته است.

در این مدت اصلاحات قیمت بیتکوین نشان داده که علاقه فعالان بازار بیشتر به سمت فروش ارزهای دیجیتال است. در حقیقت نمودارها نشان می‌دهد در طول روند نزولی حجم فروش به اوج خود رسیده و با بهبود قیمت از آن کاسته شده است. این امر می‌تواند نشان‌دهنده تضعیف حرکت صعودی قیمت و اصلاح قیمتی جدید باشد.

از طرف دیگر همبستگی قیمت بیتکوین با بازار سهام ایالات متحده که مدتی بود از دست رفته بود، بار  دیگر در حال ایجادشدن است که نشان از صعودهای کوتاه مدت دارد.

در نهایت اینکه امروز با وجود خروج احساسات معامله‌گران از منطقه قرمز «ترس»، پیش‌بینی قطعی تغییرات روند قیمت در بازار نزولی سال ۲۰۲۲ همچنان برای تحلیلگران دشوار است و احتمال اصلاحات بیشتر وجود دارد.

خبرنگار: مینا باقری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا