اقتصادی

پیش بینی قیمت دلار ۱ مهر ۱۴۰۲ / بازدهی مثبت دلار در آخرین ماه تابستان 

قیمت دلار در یک هفته اخیر متعاقب اخبار مساعد سیاسی تا کف کانال ۴۹ هزار تومانی نیز پایین آمد اما این اسکناس در یک ماهه شهریور با بازدهی مثبت ۱.۲۳ درصدی به کار خود پایان داد. در حالی که کارشناسان اقتصادی ۶ ماهه دوم سال را سرآغاز رشد قیمت دلار می‌دانند اما کاهش محدود این اسکناس، معامله‌گران را آچمز کرده است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار در هفته پایانی شهریور در کانال ۴۹ هزار تومانی نوسان داشت و در نهایت با قیمت ۴۹ هزار و ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان بسته شد. این اسکناس در مواجهه با اخبار سیاسی در منطقه‌‌ای محدود گرفتار شده و تلاش سیاست‌گذار نیز ماندگاری دلار در همین محدوده است.

در ۳۱ مرداد ۱۴۰۲، دلار با قیمت ۴۸ هزار و ۹۰۰ تومانی معامله می‌شد. بر همین اساس این اسکناس با رشد ۱.۲۳ درصدی نسبت به آخرین معاملات ماه گذشته، بازدهی مثبت داشته است.

معامله‌گران تلاش بازارساز را برای پایین‌ نگه داشتن قیمت این اسکناس، بالا می‌دانند؛ آنها همچنین نگرانند در صورت خرید یا فروش با سیاست‌ بعدی بازارساز آچمز شوند. این در حالی است که برخی از فعالان بازار ارز معتقدند سیگنال‌های ورودی به بازار نهایتا نوسان ۲۰۰ تا ۵۰۰ تومانی برای قیمت دلار به همراه دارد.

کدام سیگنال‌ها دلار را کنترل کرد؟

در روزهای اخیر، موضوع آزادی‌سازی منابع بلوکه شده ایران، تبادل زندانیان دو تابعیتی، برگزاری نشست شورای حکام و بیانیه تروئیکای اروپایی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران توانست به دلار تحرکات قیمتی محدودی دهد.

کارشناسان اقتصادی همواره به موضوع رشد تورم و نقدینگی اشاره می‌کنند و با توجه به مولفه‌های کلان اقتصادی ارزش ذاتی دلار را در کریدور هفتم می‌دانند. آنها با تاکید بر تلاش سیاست‌گذار برای ثبات قیمت اسکناس دلار می‌گویند این تقاضای بازار است که قیمت را در محدوده فعلی نگه داشته است. با توجه به اینکه در بازار ارز از سمت عرضه‌کننده انحصار وجود دارد و این عرضه‌کننده هم یا بانک مرکزی است یا شرکت‌های بزرگ وارد‌کننده که عمدتا دولتی هستند، سمت عرضه محدود شده است.

فرزین: رشد نقدینگی و تورم در تحریم‌ها کاهش یافت

با این وجود رئیس کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهاراتش به کاهش رشد نقدینگی، تورم و گشایش‌های خارجی اشاره کرده و این  عوامل را در بهبود متغیر‌های کلان اقتصادی موثر دانسته است. در همین راستا وی درباره وضعیت اقتصاد کلان کشور گفته است: «با نرخ‌های حاصله در سال‌های اخیر و به ویژه در سال ‌جاری می‌توان این‌گونه بیان کرد که فشار‌های اقتصادی ناشی از تحریم مدیریت شده و در حال برگشت به روند بلندمدت متغیر‌های کلان اقتصادی هستیم.»

فرزین عنوان کرده است: «عملکرد بخش حقیقی از اسمی بهتر است. دلیل اصلی آن نیز وجود حباب‌های ناشی از انتظارات تورمی در جامعه است که با کاهش نرخ رشد نقدینگی و تورم و گشایش توسعه روابط خارجی، امیدوار به شتاب در بهبود آن هستیم.»

با این وجود تحلیلگران بازار ارز فشار تورمی موجود در کالاهای مصرفی را با دلاری قیاس می‌کنند که در کانال‌های بالایی کریدور ششم نوسان می‌کند. به اعتقاد آنها کالاهای وارداتی اعم از لوازم الکترونیک لوازم خانگی و خودرو و حتی سایر کالاهای غیرضروری که وارد کشور می‌شود نیز با همین نرخ دلار رنج می‌شوند. بنابراین نرخ عملیاتی دلار در اقتصاد، محدوده قیمتی مذکور است.

با توجه به دست باز سیاست‌گذار در بازار ارز و اختیار بالای بخش دولتی، هرگونه پیش‌بینی برای قیمت دلار با امکان نقض همراه است. اما به نظر می‌رسد ماندن دلار در کانال ۴۹ هزار تومانی محتمل‌ترین گزینه برای این ارز در هفته‌ پیش رو است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا