اقتصادیعکس و فیلم

چالش تامین مواد اولیه چرم مصنوعی

چرم و مصنوعات چرمی ایران در بازارهای بین‌المللی از اعتبار خاصی برخوردار است. در بخش مصنوعات به دلیل وجود کارگر، انرژی و مواد اولیه ارزان این کالاها می‌توانند به‌راحتی رقبای خود را کنار بگذارند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در یک سال گذشته در حوزه مواد اولیه کارخانه‌های تولیدکننده چرم مصنوعی دچار مشکلات زیادی شده‌اند. تامین‌کننده اصلی مواد اولیه پتروشیمی‌ها هستند که با بالا رفتن قیمت دلار ترجیح می‌دهند محصولات خود را صادر کنند تا به بازار داخلی بدهند.

این عدم هماهنگی باعث شده که بازار کفش نیز تحت تاثیر قرار بگیرد. درحالی که قیمت یک جفت کفش با چرم اصل حداقل سه میلیون تومان است و بخش کمی از مردم توانایی خرید این کفش‌ها را دارند. نقش چرم مصنوعی در پوشش مردم عادی هر روز پر رنگ‌تر می شود اما وقتی مواد اولیه نباشد تولید کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه کالا گران می‌شود.

موضوع دیگر بحث تکنولوژی و آموزش و طراحی مد است که امروزه بخش جدا ناپذیری از صنعت پوشاک شده است، تا جائیکه مدیران بخش خصوصی امروز به دنبال طراح‌های فارغ التحصیل از مراکز علمی هستند، زیرا با بالا رفتن سرعت انتقال اطلاعات و برداشته شدن مرزها در دنیای دیجیتال توقع مصرف کننده داخلی بالا رفته است. امروز تولید کننده ایرانی اگر نتواند مطابق با مد و مدل جهانی محصولات خود را تولید کند مصرف کننده خیلی راحت سراغ کالای خارجی می‌رود. وجود ۱۵ مرز زمینی با ۵ کشور عملا سبب شده که هر کالایی در کشور به راحتی تهیه شود.

در بازدید وزیر صمت از نمایشگاه چرم و کفش، علیرضا ملک‌پوری، عضو هیئت رئیسه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم مصنوعی مشکلات این حوزه را بیان کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا