کسب و کار

چه فولادهایی برای قالب سازی مناسب هستند؟

چکیده : قالب چیست و چه کاربردی دارد؟ به طور کلی، قالب‏‌ها نوعی ابزار تولید هستند و نقش پر رنگی را در ساخت اجسام ایفا می‏‌کنند. قالب‌‏ها می‏‌توانند به مواد خمیری و مذاب شکل دهند و آن‏‌ها را به یک وسیله تبدیل نمایند. البته خوب است بدانید که برخی از قالب‌‏های صنعتی از متریال‏‌های سخت همچون فولاد گرمکار تولید می‏‌شوند.

امروزه شما می‏‌توانید شکل‌‏های مختلفی از انواع وسایل را در همه جا مشاهده کنید. اما آیا تا به حال به این موضوع اندیشیده‌‏اید که بسیاری از وسایل و اجسام چگونه ساخته می‏‌شوند؟ قالب‏‌ها، نقش بسزایی را در شکل گیری انواع اجسام و اشیاء ایفا می‌‏کنند. در این بخش، قصد داریم به شرح مشخصات و ویژگی انواع قالب‏‌ها با متریال‏‌های مختلف بپردازیم پس با ما همراه باشید.

قالب چیست؟

یکی از سوالات متعددی که برای بسیاری از کاربران مطرح می‌‏گردد، این است که قالب چیست و چه کاربردی دارد؟ به طور کلی، قالب‏‌ها نوعی ابزار تولید هستند و نقش پر رنگی را در ساخت اجسام ایفا می‏‌کنند. قالب‌‏ها می‏‌توانند به مواد خمیری و مذاب شکل دهند و آن‏‌ها را به یک وسیله تبدیل نمایند. البته خوب است بدانید که برخی از قالب‌‏های صنعتی از متریال‏‌های سخت همچون فولاد گرمکار تولید می‏‌شوند.

چرا در صنعت قالب سازی از فولاد استفاده می‌‏شود؟

همانطور که در قسمت قبل اشاره شد، قالب‏‌ها با توجه به نیاز تولید کنندگان، با متریال‏‌های مختلفی از جمله پلی اتیلن و انواع فولادها تولید می‏‌شوند. اما متخصصان برای شکل و فرم دهی به مواد خمیری و مذاب فلزات سنگین، نیاز به قالب‏‌های مقاوم و قوی دارند. از مهم‏ترین دلایل استفاده از متریال فولاد در قالب سازی می‏‌توان به استحکام بالا، مقاومت در برابر حرارت و فشار بالا، طول عمر زیاد و مقاومت در برابر تغییر شکل اشاره نمود. لازم به ذکر است که اگر چگالی و استحکام متریال قالب نسبت به فلز مذاب کمتر باشد، سریعا از بین می‌‏رود و دچار آسیب می‏‌شود.

۱-استحکام بالا

از مهم‏ترین دلایل قالب سازی با فولاد، می‌‏توان به استحکام بسیار بالا اشاره نمود. متخصصان بایستی پس از سرد شدن فلز مذاب و خمیری درون قالب، شکل حاصل شده را با ترفندهای مختلف از جمله ضربات ویبره و چکش را خارج کنند. علاوه بر آن، اگر استحکام تنه قالب به اندازه کافی بالا نباشد، ممکن است در اثر گرم و سرد شدن دچار ترک خوردگی و شکستگی شود. از طرفی دیگر، هرچقدر که استحکام قالب بیشتر باشد، خارج کردن شکل حاصل شده از درون آن آسان‏تر خواهد بود.

۲-مقاومت در برابر حرارت و فشار بالا

یکی دیگر از دلایل ساخت قالب با فولاد، مقاومت در برابر حرارت و فشار بالا می‌باشد. قالب‌‏هایی که برای ساخت وسایل فلزی و فولادی استفاده می‏‌شوند، باید تحمل بسیار زیادی در برابر حرارت بالا داشته باشند. طبق نظر کارشناسان، قالب‏‌های فلزی، می‌‏بایست دمایی بین 1200 الی 1400 درجه سانتی گراد معادل 2200 الی 2500 درجه فارنهایت را تحمل کنند تا بتوانند به آسانی به مواد مذاب درون خود شکل دهند. علاوه بر آن، برخی از قالب‌‏ها برای تولید وسایل فولادی سنگین در معرض فشار بسیار بالایی قرار می‌‏گیرند. از این رو، باید برای ساخت قالب‏‌ها از متریال فولاد استفاده نمود.

۳-طول عمر زیاد

از دیگر علت‌‏های ساخت قالب با فولاد، طول عمر زیاد آن است. همانطور که می‌‏دانید، ساخت قالب هزینه بسیار زیادی را برای شرکت‏‌های بزرگ به همراه دارد. از این رو، متخصصان باید با استفاده از متریال‏‌های مقاوم و مرغوب از جمله فولادها، اقدام به قالب سازی کنند تا بتوانند طول عمر قالب‌ها را به حداکثر برسانند. همانطور که در قسمت‏‌های قبل اشاره شد، استفاده از فولاد جهت ساخت قالب موجب جلوگیری از شکستگی تنه در اثر گرم و سرد شدن و فشارهای بالا می‏‌گردد.

علت استفاده از فولاد در قالب سازی

۴-مقاومت در برابر تغییر شکل

قالب‏‌های فولادی نسبت به سایر قالب‏‌ها، از مقاومت بسیار بالایی در برابر تغییر شکل برخوردار هستند. اکثر مواد بر اثر دما و فشار بالا تغییر شکل می‌‏دهند. اما خوشبختانه قالب‏‌های فولادی به دلیل تحمل بالا در برابر فشار و حرارت، به هیچ عنوان دچار تغییر شکل و دفرمه شدن نمی‏‌شوند. البته فراموش نکنید که اگر چگالی مواد مذاب درون قالب بیش از حد تعیین شده باشد، ممکن است قالب بنا بر دمای بسیار بالا تغییر شکل دهد.

انواع فولادهای پر کاربرد در قالب سازی

همانطور که در قسمت‌‏های قبل گفته شد، قالب سازی با فولاد می‌‏تواند مزایای فراوانی برای شرکت‌‏های بزرگ داشته باشد. اما فراموش نکنید که فولادها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آن‏‌ها، برای ساخت یک نوع قالب با تحمل و مقاومت محدود ساخته می‏‌شوند. از پر کاربردترین فولادها برای قالب سازی، می‌‏توان به فولاد P20، فولاد 2332، فولاد MO40، فولاد 2312، فولاد گرمکار، استیل 420 و فولاد H13 اشاره نمود.

۱-فولاد p20

فولاد P20 از پر استفاده‌‏ترین و پر کاربردترین انواع فولادها در صنعت قالب سازی محسوب می‏‌شود. بر خلاف بسیاری از فولادها، فولاد P20 از قیمت مناسب و مقرون به صرفه‏‌تری برخوردار است. علاوه بر آن، این نوع فولاد می‌‏تواند فشاری معادل 1300 PSI و دمایی معادل 750 درجه سانتی گراد را تحمل کند. فراموش نکنید که فولاد P20 مقاومت بسیار خوبی در برابر شکستگی از خود نشان می‏‌دهد و به این آسانی‏‌ها دچار آسیب نمی‏‌شود. این نوع فولاد نیز برای ساخت قالب‏‌های دستگاه تزریق پلاستیک مورد استفاده قرار می‏‌گیرد. به بیانی دیگر، ساخت قالب برای فلزات سنگین با فولاد P20 جایز نمی‌‏باشد. ناگفته نماند که کمترین چگالی در میان فولادهای قالب سازی، به فولاد P20 اختصاص دارد.

۲-فولاد ۲۳۳۲

فولاد 2332 نیز از انواع پر کاربرد فولاد در صنعت قالب سازی محسوب می‏‌شود. این نوع فولاد، طیف گسترده‌‏ای را از صنعت قالب سازی پوشش می‏‌دهد. علاوه بر آن، فولاد 2332 شباهت‏‌های بسیار زیادی به فولاد MO40 دارد. این نوع فولاد از استحکام بالاتر و مقاومت بیشتری نسبت به فولاد P20 برخوردار است و می‏‌تواند گرمای زیادی را تا 850 درجه سانتی گراد معادل 1600 درجه فارنهایت را تحمل کند. یکی از مهم‏ترین عواملی که فولاد 2332 را نسبت به سایر فولاد‏ها متمایز ساخته، خصوصیات ظاهری آن است. فولاد 2332 دارای ظاهری بسیار زیبا و صیقلی بوده و تراش و ماشین کاری آن برای شرکت‏‌های قالب سازی بسیار آسان می‌‏باشد.

فولادهای مخصوص قالب سازی

۳-فولاد mo40

امروز کمتر صنعتگری است که فولاد MO40 را نشناسد. این نوع فولاد از مقاومت بسیار بالا و طول عمر بی نظیری برخوردار است. فولاد MO40 به دلیل خصوصیاتی همچون طول عمر زیاد، مقاومت بالا در برابر حرارت و فشار، عدم تغییر شکل در مدت زمان طولانی، تراش و ماشین کاری آسان و … توانسته خود را در دل صنعتگران قالب ساز جای دهد. جالب است بدانید که این نوع فولاد برای ساخت انواع قالب‌‏ها مورد استفاده قرار می‏‌گیرد. البته به خاطر داشته باشید که فولاد MO40 نسبت به بسیاری از فولادها، از قیمت بالاتری برخوردار می‌‏باشد.

۴-فولاد ۲۳۱۲

فولاد 2312، از دیگر فولادهای پر استفاده در صنعت قالب سازی به شمار می‏‌آید. این نوع فولاد می‌‏تواند گرما را تا 1000 درجه سانتی گراد تحمل کند. علاوه بر آن، فولاد 2312 به دلیل دارا بودن کربن و مولبیدن در ساختار خود، می‏‌تواند در برابر بسیاری از ضربات سنگین از خود مقاومت زیادی نشان دهد. البته به خاطر داشته باشید که تراش فولاد 2312 جهت ساخت قالب، امری بسیار دشوار و زمان بر است. از این رو، شرکت‏‌های بزرگ بیشتر برای ساخت قالب‏‌های بسیار بزرگ و سنگین از این نوع فولاد استفاده می‏‌کنند. البته خوشبختانه فولاد 2312 نسبت به سایر فولادها، از قیمت مناسب و مقرون به صرفه‏‌تری برخوردار است.

۵-فولاد گرمکار

فولاد گرمکار، نوعی فولاد بسیار قوی و مستحکم است که در ساخت اشیاء فلزی بزرگ و بسیار قوی کاربرد دارد. این نوع فولاد می‌‏تواند مقاومت بسیار بالایی در برابر دمای بالا از خود نشان دهد. به همین دلیل، متخصصان برای ساخت انواع قالب‏‌های سنگین و بزرگ از فولادهای گرمکار با درجه سختی‏‌های مختلف استفاده می‏‌کنند.

نکات قالب سازی با فولاد

همانطور که در قسمت‏‌های قبل اشاره شد، فولادها نقش بسزایی را در صنعت قالب سازی ایفا می‌‏کنند. اما خوب است بدانید که ساخت قالب با فولاد نیاز به دستگاه‏‌های پیشرفته و مدرن CNC مجهز به تیغه‌‏های تراش الماس و دقت میلی متری دارد. از مهم‏ترین نکات ساخت قالب با فولاد می‏‌توان به انتخاب متریال بدنه اصلی اشاره نمود. متخصصان بایستی برای ساخت قالب متناسب با فعالیت خود، از متریال مخصوص با استحکام مناسب استفاده کنند. فراموش نکنید که تغییر سایز و اندازه قالب، باید توسط دستگاه‌‏های پیشرفته صورت گیرد.

به خاطر داشته باشید که قالب سازی با متریال نامناسب، موجب افزایش هزینه‏‌ها، کاهش دقت در ماشین کاری، مقاومت پایین و … می‏‌گردد. علاوه بر آن، قالب‌‏ها باید حداقل 1.5 برابر مواد مذاب چگالی داشته باشند تا بتوانند به آسانی به آنها شکل بدهند.

فرآیند تولید قالب با فولاد

در مرحله اول، متخصصان قالب مادر را آماده سازی می‏‌کنند و متریال مورد نظر را با توجه به عواملی همچون تحمل دما، فشار و چگالی انتخاب می‏‌نمایند. در مرحله بعد، شمش‌‏های فولادی را با استفاده از دستگاه‏‌های CNC تراش می‏‌دهند و ماشین کاری می‌‏کنند. پس از آن، بخش بیرونی و درونی قالب‌‏ها با استفاده از سنباده‌‏های مخصوص پرداخت و صیقلی می‏‌شوند. در مرحله بعد، بخش‏‌های اضافه توسط دستگاه برش از تنه قالب جدا می‏‌شوند. در مرحله آخر نیز قالب‏‌های فولادی مورد سنجش و تست قرار می‏‌گیرند و پس از آن به دست تولید کنندگان می‌‏رسند.

مزایای قالب سازی با فولاد

از مهم‏ترین مزایای قالب سازی با فولاد، می‏‌توان به شکل گیری آسان مواد خمیری و مذاب اشاره نمود. سطوح صیقلی درونی و بیرونی قالب، سبب شکل گیری بسیار دقیق و اصولی مواد اصلی می‌‏گردد. علاوه بر آن، قالب‌‏های فولادی می‌‏توانند تا مدت زمان بسیار طولانی بدون هیچ مشکلی کار کنند. ناگفته نماند که قالب‏‌های فولادی از استحکام بالایی در برابر حرارت و فشار بالا برخوردار هستند و به این سادگی‏‌ها دچار آسیب نمی‌‏شوند. به خاطر داشته باشید که قالب‌‏های فولادی در بازار قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌‏ای دارند.

معایب ساخت قالب با فولاد

و اما معایب قالب سازی با فولاد؛ از مهم‏ترین معایب ساخت قالب با فولاد، می‌‏توان به هزینه‏‌های بالای آن اشاره نمود. همانطور که می‌‏دانید، فولادها از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند. از این رو، تراش شمش‏‌های فولادی جهت ساخت قالب نیاز به زمان زیاد و هزینه‌‏های بالایی دارد. علاوه بر آن، ساخت برخی از قالب‏‌های فولادی کوچک، نیاز به دقت و ظرافت بسیار بالایی دارد. ناگفته نماند که قالب سازی با فولاد‏های خاص می‏‌تواند هزینه‏‌های بسیار زیادی را برای تولید کنندگان به همراه داشته باشد.

مزایا و معایب قالب سازی با فولاد

قیمت فولاد مخصوص قالب سازی

یکی از سوالاتی که برای بسیاری از کاربران به وجود می‏‌آید، این است که قیمت فولاد مخصوص قالب سازی بر چه اساسی تعیین می‌‏شود؟ همانطور که گفته شد، فولادهای مخصوص ساخت قالب دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آن‏ها دارای یک نوع قیمت می‌‏باشند. البته عوامل مختلفی از جمله نوع فولاد، چگالی، جرم، اندازه و ابعاد و درجه کیفی بر روی قیمت فولاد مخصوص قالب سازی تاثیر گذارند. ناگفته نماند که قیمت فولادها با توجه به نوسانات بازار متغیر است. جهت استعلام قیمت روز و دقیق قیمت فولاد مخصوص قالب سازی، می‌‏توانید به وبسایت‌‏های فروشگاهی معتبر مراجعه فرمایید.

خرید فولاد مخصوص قالب

امروزه در سراسر کشور فروشگاه‏‌های بسیار زیادی هستند که در زمینه خرید و فروش فولاد مخصوص قالب سازی فعالیت می‌‏کنند. اما متاسفانه بسیاری از فروشگاه‏‌ها، شمش‏‌های فولاد را با قیمت بسیار بالایی به بازار عرضه می‏‌کنند. به همین دلیل، باید جهت خرید فولاد مخصوص قالب سازی، به فروشگاه‏‌های معتبر مراجعه نمایید. اگر به دنبال راهی هستید تا بتوانید شمش فولاد مورد نظر خود را با کیفیت و اصالت تضمینی و قیمتی باور نکردنی خریداری کنید، پیشنهاد می‏‌شود به فروشگاه اینترنتی آرسینکو مراجعه فرمایید.

کلام آخر

فولادها، نقش بسزایی را در صنایع مختلف روزمره ایفا می‏‌کنند. ورود فولادها به صنعت قالب سازی، موجب ایجاد تحولی عظیم در این صنعت شد. پیشنهاد می‏‌شود قبل از خرید شمش‌‏های فولاد جهت طراحی و ساخت انواع قالب‏‌ها، با افراد متخصص و کاربلد در این زمینه مشورت کنید و از تجربیات آن‌‏ها استفاده نمایید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا