اقتصادیعکس و فیلم

چگونه وام مسکن روستایی دریافت کنیم؟

یکی از اقداماتی که دولت، امسال برای افزایش قدرت مردم در زمینه خرید و ساخت مسکن انجام داده، فارغ از کارآمدی آنها نسبت به تورم، افزایش سقف وام‌های مسکن است. اما شرایط دریافت این وام چیست و چه کسانی مشمول دریافت وام مسکن روستایی هستند؟

به گزارش روند بازار، ماه گذشته دولت اعلام کرد که قرار است وام مسکن روستایی‌ها را افزایش داده و آن را به ۳۵۰ میلیون تومان برساند. سود این وام هم مثل قبل پنج درصد خواهد بود و بازپرداخت آن نیز ۲۰ ساله تعیین شده است. این بازپرداخت بلندمدت باعث می‌شود وام مسکن روستایی، اقساط ماهانه پایین و معقولی داشته باشد؛ یعنی حدود دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان.

سقف این وام سال گذشته ۲۰۰ میلیون تومان بود که البته به دلیل ابلاغ دیرهنگام به بانک‌ها و امتناع آنها از پرداخت وام‌های مربوط به بخش مسکن، عملا تعداد زیادی از متقاضیان نتوانستند این وام را دریافت کنند. حالا با فرض اینکه امسال دولت، جدیت بیشتری برای اعمال نظارت پرداخت این وام‌ها انجام دهد، شرایط دریافت وام مسکن روستایی چیست و متقاضیان برای دریافت آن باید چه مراحلی را پشت سر بگذارند؟

مشمولان دریافت وام مسکن روستایی

در مرحله نخست باید دانست که چه کسانی مشمول دریافت وام مسکن روستایی می‌شوند؛ متقاضیان این تسهیلات باید در روستاها یا شهرهایی زندگی کنند که جمعیتی کمتر از ۲۵ هزار نفر داشته باشد. در همین حال، پیش از این درخواست نباید هیچ‌گونه بدهی بانکی برای آنها ثبت شده باشد.

از طرف دیگر، این افراد نباید قبلا از هیچکدام از وام‌های بنیاد مسکن استفاده کرده باشند؛ در غیر این صورت وام به آنها تعلق نمی‌گیرد. طبعا داشتن یک زمین آماده ساخت هم پیش‌شرط دریافت این وام است!

در انتها بانک میزان درآمد فرد متقاضی را با میزان اقساط وام مسکن روستایی می‌سنجد و در صورتی که فرد قادر به پرداخت این اقساط باشد می‌تواند وام مسکن روستایی را دریافت کند. البته این تسهیلات فقط مختص متقاضیان ساخت نیست و کسانی که قصد تعمیر و بازسازی خانه‌های قدیمی خود را دارند هم با همین شرایط می‌توانند روی دریافت آن حساب باز کنند.

مراحل ثبت نام وام مسکن روستایی

وام مسکن روستایی برخلاف وام‌های دیگر در حوزه مسکن، دو راه برای ثبت‌نام دارد؛ اینترنتی و حضوری. برای راه اول می‌شود از طریق مراجعه به سامانه ثبت‌نام وام ودیعه مسکن برای ثبت‌ تقاضا اقدام کرد.

آن دسته از افرادی هم که می‌خواهند ثبت ‌نام خود را حضوری انجام دهند، باید برای دریافت فرم درخواست وام به شعب بانک‌های ارائه‌دهنده تسهیلات مسکن روستایی، مراجعه و فرم را دریافت و تکمیل کنند.

فهرست مدارک و اقدامات لازم برای دریافت وام مسکن روستایی

برای دریافت وام مسکن روستایی انجام برخی اقدامات و ارائه مدارک زیر لازم است:

  • اصل و کپی شناسنامه
  • اصل و کپی کارت ملی
  • تنظیم قرارداد بین بانک و متقاضی تسهیلات مسکن روستایی و ارائه آن به بانک
  • احراز شرایط عمومی و اختصاصی دریافت وام مسکن روستایی در بانک رفاه
  • تکمیل فرم مربوط به درخواست تسهیلات مسکن روستایی بانک رفاه
  • احراز شرایط مربوط به توان پرداخت وام مسکن روستایی

منبع: تجارت‌نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا