اقتصادیورزش

پای رونالدو به پرونده کلاهبرداری صرافی رمز ارزی بایننس باز شد

کریستیانو رونالدو ستاره جهانی فوتبال، در مرکز یک نبرد حقوقی به خاطر تبلیغ اوراق بهادار ثبت نشده از طریق مجموعه‌های NFT خود در صرافی بایننس قرار گرفته است.

به گزارش روند بازار، کریستیانو رونالدو، یکی از مشهورترین فوتبالیست‌های جهان، در مرکز یک دعوای حقوقی رمز ارزی قرار گرفته است. این شکایت که در دادگاه منطقه‌ای فلوریدا در تاریخ ۲۷ نوامبر سال جاری ثبت شده است، ادعا می‌کند که رونالدو نقش قابل توجهی در تبلیغ اوراق بهادار ثبت نشده مرتبط با صرافی رمز ارز بایننس داشته است.

رونالدو در سال ۲۰۲۲ میلادی، همکاری چند ساله جدیدی را با بایننس برای تبلیغ مجموعه‌های اختصاصی توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) خود آغاز کرد. وی، سه مجموعه NFT را با همکاری این پلتفرم راه‌اندازی کرد که فروش بسیار موفقی داشتند. این شکایت ادعا می‌کند که این تبلیغات نه تنها کاربران را با NFTهای رونالدو آشنا کرده، بلکه آن‌ها را به استفاده از سایر محصولات بایننس که مدعیان ادعا می‌کنند، اوراق بهادار ثبت نشده هستند، تشویق کرده است.

این شکایت جمعی توسط مدعیان مایکل سایزمور، مایکی وونگدارا و گوردون لوئیس رهبری ثبت شده است. آنها به دنبال جبران خسارات و پوشش هزینه‌های حقوقی ناشی از تبلیغ رونالدو، برای آنچه که آن‌ها ادعا می‌کنند اوراق بهادار ثبت نشده بوده، هستند. این فوق ستاره فوتبال یا تیم روابط عمومی او، تاکنون واکنشی به این خبر نداده‌اند. 

تأثیر شهرت رونالدو

این شکایت به شهرت جهانی این ستاره پرتغالی تاکید کرده است، چرا که وی مجموعا ۸۵۰ میلیون دنبال‌کننده در سراسر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دارد. گفته می‌شود که مشارکت وی به طور قابل توجهی محبوبیت صرافی بایننس را افزایش داده است، به طوری که گزارش‌ها حاکی از افزایش ۵۰۰ درصدی جستجوها برای واژه “بایننس” پس از فروش اولیه NFT‌های این ستاره فوتبال هستند.

مدعیان استدلال می‌کنند که رونالدو، با تجربه سرمایه‌گذاری خود، از پیامدهای حقوقی تبلیغ چنین محصولاتی آگاه بوده است و اکنون باید پاسخگوی پیامد‌های تبلیغات برای این صرافی رمز ارزی باشد.  

از طرفی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، قانون مشخصی در مورد تبلیغات چهره‌های مشهور برای رمز ارزها دارد که بر اساس آن، اشخاص مشهور از جمله رونالدو باید میزان دریافتی خود برای تبلیغ محصولاترمز ارزی را افشا کند، اما رونالدو این قانون را رعایت نکرده است.

چالش‌های حقوقی بایننس

این شکایت علیه رونالدو همزمان با مشکلات حقوقی قابل توجه بایننس و بنیان‌گذار آن، چانگ پنگ ژائو رخ داده است.

صرافی بایننس به تازگی به اتهام‌ ارتباط با فعالیت‌های پولشویی و اداره یک کسب‌وکار ثبت نشده، به پرداخت ۴.۳ میلیارد دلار جریمه رضایت داده است. علاوه بر این، SEC بایننس را به دلیل موارد مختلف، از جمله فروش اوراق بهادار ثبت نشده، متهم کرده است.

منبع: تجارت‌نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا