کسب و کار

کاربرد کابل ضد حریق در صنعت

کابل ضد حریق چیست؟

همان طور که می دانید، کابل‌ها انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می توان به کابل ضد حریق اشاره نمود. این کابل با نام‌های دیگری همچون کابل ضد آتش و مقاوم در برابر حریق نیز در بازار شناخته می‌شود. در تعریف کابل های ضد حریق باید گفت: همان طور که از نام آن پیداست این نوع کابل ها مقاومت بالایی در برابر آتش سوزی و حرارت های بالا دارند. به عبارت دیگر، وظیفه ی اصلی این کابل ها پیشگیری از انتشار آتش می باشد. 
در رابطه با این که کابل ضد حریق چگونه از انتشار آتش پیشگیری می کند باید گفت: کابل ها نباید پس از این که منشا آتش از بین رفت به سوختن خود ادامه دهند. در واقع، با این کار اجازه ی انتقال آتش از یک نقطه به نقطه ی دیگر را نمی‌دهند. با توجه به وظیفه‌ی در نظر گرفته شده برای این کابل‌ها می توان گفت که کابل ضد حریق به عنوان یکی از مهم ترین تجهیزات در سیستم‌های اطفا حریق شناخته می‌شوند.

موارد کاربرد کابل ضد حریق

ویژگی های در نظر گرفته شده برای کابل ضد حریق کاربردهای گسترده ی آن را تعیین می کند. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱_ حفظ و یکپارچگی مدار: استفاده از کابل مقاوم در برابر حریق در مدار ها می تواند از آسیب مدار در زمان آتش سوزی جلوگیری نماید. در واقع، استفاده از این کابل ها باعث یکپارچگی مدار شده و ایمنی آن را حفظ می نماید.
۲_ پیشگیری از گسترش آتش: همان طور که گفته شد، استفاده از این کابل ها مانع از گسترش آتش شده و در محیط هایی که احتمال آتش سوزی بالا می باشد، می تواند گزینه ی مناسبی باشد.
۳_ سیستم اطفا حریق: از دیگر کاربرد های کابل ضد حریق می توان به استفاده از آن در سیستم های اطفا حریق اشاره نمود. در چنین سیستم هایی برای جلوگیری از سوختن و همچنین انتشار شعله از کابل های ضد حریقی که از جنس سیلیکونی می باشد، استفاده می کنند.
۴_ سیستم کنترل: از جمله مهم ترین کاربرد های این نوع کابل ها می توان به استفاده از آن در سیستم های ابزار دقیق یا کنترل اشاره نمود. سیستم های کنترلی به دلیل وظیفه ای که دارند در برابر آتش سوزی حساس می باشند و در چنین شرایطی قادر به فعالیت نخواهند بود. از همین رو، استفاده از کابل های ضد حریق در این سیستم ها واجب می باشد.
۵_ تلفن و سیستم پیجینگ: جالب است بدانید که در تلفن و سیستم های پیجینگ نیز استفاده از کابل ضد آتش مرسوم می باشد تا سیستم در زمان آتش سوزی همچنان فعال باقی مانده و از دسترس خارج نشود. با توجه به این که این سیستم ها به عنوان سیستم های ارتباطی درون سازمانی و برون سازمانی شناخته می شوند، فعال بودن آن ها از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

دسته بندی انواع کابل های ضد حریق

هر کابلی که به عنوان کابل ضد حریق در بازار به فروش می رسد باید دارای تاییدیه های مربوطه باشد. این تاییدیه ها شامل دو تاییدیه از سوی سازمان آتش نشانی و سازمان ای پی سی بی می باشد. تمام کابل های ضد حریق که این دو تاییدیه را دریافت نمایند در دو گروه دسته بندی می شوند. این دسته بندی ها شامل کابل های شیلد دار و کابل های سیلیکونی می باشد.
•    کابل ضد حریق شیلد دار
کابل های شیلد دار آن دسته از کابل هایی هستند که دارای لایه ای محافظ می باشند. این لایه به عنوان یک محافظ داخلی عمل کرده و به کابل این امکان را می دهد که بتواند از اطلاعات داخل کابل محافظت کرده و از آسیب به مدار جلوگیری نماید. علاوه بر این، استفاده از شیلد در کابل های ضد حریق از ایجاد نویز و امواج مخرب هنگامی که کابل ها در مجاورت میدان های مغناطیسی قرار می گیرند، جلوگیری می نماید.
•    کابل سیلیکونی
نوع دیگر کابل های ضد حریق، کابل های سیلیکونی می باشند که دارای ترکیبات مصنوعی بوده و امروزه انواع مختلفی از آن با اشکال مختلف در بازار موجود می باشد. در واقع، کابل مقاوم به حریق سیلیکونی دارای روکشی از جنس سیلیکون نسوز است که از انتشار آتش سوزی جلوگیری می نماید. این کابل ها در برابر حریق به طور مناسبی مقاوم بوده و تا زمانی که آتش خاموش نشود می تواند از گسترش آتش جلوگیری نماید. این کابل ها با رنگ سبز و قرمز در بازار شناخته می شوند.

اخبار مرتبط

ویژگی های کابل ضد حریق

شناخت ویژگی های کابل ضد حریق می تواند ما را در استفاده بهینه از آن یاری نماید. مهم ترین ویژگی این کابل ها جلوگیری از انتشار شعله در موقعیت های حساس می باشد. همچنین، کابل های ضد حریق مقاومت بسیار بالایی در تغییرات گسترده دمایی دارند به طوری که می توانند بازه دمایی -۶۰ تا ۲۵۰ درجه سانتی گراد را تحمل نمایند و در چنین شرایطی سیستم را از آسیب حفظ می نمایند. جالب است بدانید که این نوع کابل ها در هنگام آتش سوزی دود بسیار کمی ایجاد کرده و فاقد هر گونه گاز سمی و یا کشنده می باشند.
از دیگر ویژگی های در نظر گرفته شده برای کابل ضد حریق می توان به انعطاف بالای آن و قابلیت شکل گیری بالا اشاره کرد. این انعطاف پذیری در حالی است که پایداری جریان الکتریسیته نیز حفظ می شود. مقاومت بالای کابل های ضد حریق در برابر اشعه های مختلف و جریان های شدید از دیگر ویژگی هایی است که در ادامه می توان به آن ها اشاره نمود.

اهمیت به کارگیری کابل های ضد حریق

شاید با خود بگویید که استفاده از کابل ضد حریق در ساختمان ها چه لزومی دارد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت: از جمله مهم ترین تجهیزاتی که برای تامین ایمنی در ساختمان ها می توان به آن اشاره نمود، سیستم اعلام حریق می باشد. این سیستم نقش بسزایی در شناسایی به موقع خطر و صدور هشدار دارد. از همین رو، استفاده از تجهیزات و ابزار های مناسب که بتواند در برابر انواع صدمات مقاومت داشته و در مواقع حریق به سرعت وارد عمل شود و درست عمل نماید، از اهمیت بالایی برخوردار است.
از سوی دیگر لازم است در هنگام حریق، کابل های مورد استفاده تولید دود و گاز نداشته باشند. طبیعی است که کابل های معمولی نمی توانند چنین نیاز هایی را برآورده نمایند و معمولا در هنگام آتش سوزی گاز های اسیدی و دود غلیظ تولید می نمایند. همین موارد می توانند تاثیرات مخربی بر جای گذاشته و مانع مقابله مناسب با آتش می شوند. همه ی این موارد در نهایت می تواند به تجهیزات ساختمان آسیب وارد کرده و صدمات جانی نیز به جای گذارد. از همین رو، برای مقابله با چنین شرایطی لازم است از کابل ضد حریق در ساختمان ها استفاده نمود.
 
در هنگام خرید کابل ضد حریق به چه نکاتی باید توجه کرد؟
افرادی که اطلاعات کافی در رابطه با کابل ضد حریق ندارند، لازم است در هنگام خرید به یک سری نکات توجه داشته باشند. از جمله نکات مهم در خرید این کابل ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
۱_ کم دود بودن: کابل خریداری شده بهتر است از نوع کم دود باشد. استفاده از مواد اولیه مرغوب در ساخت کابل ها باعث تقویت این ویژگی می شود.
۲_ پیشگیری از انتشار آتش: استفاده از کابل های نامرغوب نه تنها مانع از آتش نمی شوند، بلکه آتش را بیشتر و بیشتر می نمایند. از همین رو، لازم است به کیفیت کابل خریداری شده و توانایی آن در پیشگیری از انتشار آتش توجه داشته باشید.
۳_ نبود گاز های سمی: در هنگام خرید کابل مقاوم به حریق توجه داشته باشید که کابل مورد نظر فاقد هر گونه گاز های سمی باشد. چرا که یکی از خطرات جدی به هنگام آتش سوزی خفگی می باشد که معمولا به علت وجود گاز های سمی در محیط اتفاق می افتد.
۴_ کیفیت شیلد: اگر کابل خریداری شده از نوع شیلددار می باشد، لازم است به کیفیت شیلد توجه شود. این کابل ها باید به گونه ای طراحی شده باشند که نویز های موجود در محیط، هیچ گونه تاثیر منفی بر روی آن نداشته باشند.
۵_ ضد حریق بودن: توجه داشته باشید که کابل ضد حریق باید یکپارچگی مناسب و کامپاندهای مخصوص به خود را داشته باشند تا بتوانند در مواقع نیاز نقش ضد حریق بودن را ایفا نمایند. در واقع، این موضوع نشان دهنده‌ی اهمیت ضد حریق بودن این کابل‌ها می‌باشد.

کارخانه سیم و کابل راهدار صنعت کیهان

برای خرید انواع سیم و کابل ضد حریق شرکتی را بایستی انتخاب کنید که بتواند محصولات با کیفیت با گارانتی معتبر در اختیارتان قرار دهد. شرکت سیم و کابل راهدار صنعت کیهان اولین تولید کننده تخصصی انواع سیم و کابل‌های ضد حریق به شمار می‌آید که در مدت ۲۴ سال فعالیت خود در این حوزه توانسته انواع سیم و کابل را مطابق با استانداردهای روز اروپا و تاییدیه سازمان آتش نشانی تهران با نام تجاری SilCable تولید کرده و عرضه نماید.

شما می‌توانید با ارتباط گرفتن از کارشناسان مجرب فروش این شرکت مشاوره رایگان قبل از خرید دریافت نمایید.

وب سایت: www.rsksilcable.com
خط ویژه: ۰۲۱۸۶۰۸۶۴۴۰
ایمیل: info@rsksilcable.com

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا