اجتماعی

ماجرای کارت واکسن هوشمند چیست؟ / بدون کارت از چه خدماتی محروم می‌شویم؟

صدور کارت واکسن دیجیتال برای کسانی که طی دو هفته آینده قصد سفر خارج از کشور دارند، شروع شده است. در کنار آن مقامات بهداشتی استان نیز از صدور کارت واکسن دیجیتال برای تردد در سطح شهر و گرفتن برخی خدمات نیز گفته‌اند. اما ارئه کارت واکسن برای گرفتن چه خدماتی لازم است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، کسانی که کارت واکسیناسیون دیجیتال ندارند از برخی خدمات محروم می‌مانند. از جمله سینما رفتن، خدمات بانکی، خرید بلیت و… . این شرط جدید وزارت بهداشت برای الزام افراد به واکسن است.

در حال حاضر صدور کارت واکسن دیجیتال برای کسانی که طی دو هفته آینده قصد سفر خارج از کشور دارند، آغاز شد. این افراد می‌توانند به سایت vcr.salamat.gov.ir مراجعه کنند. اطلاعاتی که برای ثبت‌نام در این سایت لازم است شامل نام، نام خانوادگی، شماره گذرنامه، شماره ملی و تاریخ تولد می‌شود.

ضمن اینکه نام و نام خانوداگی انگلیسی و شماره گذرنامه افراد باید مطابق با اطلاعات گذرنامه باشد. در غیر این صورت از ورود فرد به کشور مقصد جلوگیری می‌شود.

 کارت واکسن دیجیتال برای چه خدماتی لازم است؟

به نظر می‌رسد مقامات بهداشتی راهی جز شرط گذاشتن برای واکسن‌نزده‌ها نداشتند. نادر توکلی، معاون درمان ستاد ملی مقابله با کرونا استان تهران در این مورد گفت: «وزیر بهداشت برای تردد راحت‌تر افراد در سطح شهر و مکان‌هایی از جمله سینما، تصمیم به صدور کارت‌های با عنوان کارت واکسیناسیون هوشمند یا دیجیتال گرفت. این کارت نشان می‌دهد که آیا افراد واکسن زده‌اند، چند دوز تزریق کرده‌اند و آیا در سلامت کامل به سر می‌برند؟»

وزیر بهداشت نیز به کسانی که واکسن نمی‌زنند این هشدار را داده: «در آینده ملاک برای ارائه خدمات در هتل‌ها و بانک‌ها و دریافت بلیت هواپیما و اتوبوس، ارائه کارت واکسن لازم خواهد بود. بنابراین اگر کسی واکسن تزریق نکند ممکن است بسیاری از این خدمات را دریافت نکند.»

چه کسانی واکسن نمی‌زنند؟

کشور هنوز با پیک پنجم کرونا مواجه است و روزانه بیش از ۵۰۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهند. لامبدا به همسایگی ایران رسیده. واکسیناسیون در کشور به کندی پیش می‌رود و در خوشبینانه‌ترین حالت آنطور که وزیر بهداشت گفته تا دهه فجر واکسیناسیون عمومی پایان می‌یابد. در این میان باید فوتی‌های روزانه تا وعده وزیر بهداشت هم لحاظ شود.

در همین حال برخی از افراد از واکسینه شدن دوری می‌کنند. برخی می‌گویند واکسن‌های موجود در کشور خوب نیست و منتظر واکسن‌های فایزر و مدرنا می‌مانند. همچنین برخی هم طرفدار طب سنتی هستند و به طور کل میانه‌ خوبی با واکسن ندارند.

اخیرا نیز مقامات بهداشتی اعلام کردند حدود ۲۵ درصد افراد بالای ۵۰ سال واکسینه نشدند. کارشناسان هم بر این باورند با کم شدن سن واکسیناسیون تعداد واکسن‌نزده‌ها بیشتر می‌شود.

حالا برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی نسبت به صدور کارت واکسن دیجیتال واکنش نشان داده و می‌گویند: «طوری شرط گذاشته‌اند انگار واکسن در کشور به وفور پیدا می‌شود و ما نمی‌زنیم!»

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا