اقتصادی

تورم خوراکی‌ها در ایران کاهش یافت

بانک جهانی از تداوم روند کاهشی تورم مواد غذایی در ایران خبر داد و نرخ تورم سالانه مواد غذایی ایران در مهر امسال را ۳۵.۷درصد اعلام کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم، بانک جهانی در گزارشی با موضوع تورم مواد غذایی در جهان نرخ تورم ۱۲ماهه مواد غذایی در ایران منتهی به اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۲) را ۳۵.۷ درصد اعلام کرده است.

تورم مواد غذایی ایران در این ماه نسبت به ماه قبل ۱.۷ درصد کاهش داشته است. در ماه سپتامبر تورم سالانه مواد غذایی در ایران ۳۷.۴ درصد اعلام شده بود. در ماه سپتامبر (شهریور) نیز تورم مواد غذایی ایران نسبت به ماه قبل از آن ۰.۶ درصد کاهش یافته بود. نرخ تورم مواد غذایی ایران در اوت (مرداد) امسال ۳۸ درصد اعلام شده بود.

تورم مواد غذایی در ایران که پس از حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی به ۸۰ درصد هم رسیده بود طی ماه‌های اخیر روندی نزولی را طی کرده و به کمتر از نصف این رقم رسیده است.

نرخ تورم خوراکی‌ها در ترکیه ۷۲درصد شد

بر اساس این گزارش ونزوئلا، لبنان و آرژانتین در صدر کشورهای جهان از نظر تورم مواد غذایی در اکتبر ۲۰۲۳ قرار گرفته‌اند.

میان کشورهای جهان، ونزوئلا با تورم ۳۱۸درصدی مواد غذایی، رکورددار بوده است، لبنان با تورم ۲۱۸درصدی و آرژانتین با تورم ۱۵۳درصدی به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند، ترکیه نیز با تورم ۷۲درصدی مواد غذایی چهارمین کشور جهان از این نظر و مصر با تورم ۷۱درصدی مواد غذایی در رتبه پنجم قرار داشته‌اند.

انگلیس همچنان درگیر تورم دورقمی مواد غذایی

انگلیس با وجود کاهش نرخ تورم مواد غذایی طی یک سال گذشته هنوز نتوانسته است خود را از شر تورم دورقمی خلاص کند و در اکتبر امسال نرخ تورم مواد غذایی در این کشور ۱۰.۱ درصد اعلام شد که برای کشوری با اقتصاد پیشرفته رقم بالایی محسوب می‌شود.

نرخ تورم مواد غذایی آلمان نیز در این ماه ۶.۱ درصد، فرانسه ۷.۸ درصد و ایتالیا ۶.۴ درصد بوده است. آمریکا با تورم ۳.۳درصدی و ژاپن با تورم ۸.۶درصدی در بخش خوراکی‌ها روبه‌رو بوده‌اند. نرخ تورم مواد غذایی در چین نیز طی این ماه منفی ۴.۲ درصد، روسیه ۶ درصد، هند ۶.۲ درصد، امارات ۴ درصد، و عمان ۱.۷ درصد بوده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا