اقتصادی

عزم جزم اروپا برای کاهش تولید محصولات جالیزی

استمرار روند محدودیت کشت محصولات آب بر جالیزی در اروپا، کاهش ۱۴ درصدی تولید گوجه فرنگی در سال ۲۰۲۲ را به همراه داشته و این قاره را یک گام بزرگ به سوی چشم انداز ۱۰ ساله پیش برده است.

به گزارش روند بازار به نقل از تحلیل‌بازار، کارگروه‌های تخصصی تحقیقات کشاورزی اتحادیه اروپا از کاهش ۱۴ درصدی تولید گوجه فرنگی در این قاره خبر داده و پیش بینی کردند که این امر به افزایش قیمت‌ها منجر خواهد شد.

بر اساس گزارش ماه سپتامبر (شهریور) کمیته مدیریت بازار میوه و سبزیجات اتحادیه اروپا، اگرچه قیمت گوجه فرنگی در اواسط تابستان تقریبا با میانگین قیمت ۵ ساله برابر بوده، اما سطح تولید این محصول جالیزی نسبت به میانگین ۵ ساله بیش از ۳ درصد کاهش یافته و روند افزایش قیمتی که از سپتامبر آغاز شده بود، در ماه‌های آتی نیز ادامه خواهد یافت.

طبق گزارش ها، کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا هیچ پیشنهادی برای کاهش قیمت‌ها ندارد، چراکه قیمت‌های بیشتر، علیرغم تحمیل هزینه به مصرف کنندگان اروپایی، باعث تشویق دیگر کشورها برای صادرات گوجه فرنگی به این قاره می‌شود.

در سند چشم انداز ۱۰ ساله این کمیسیون، تولید گوجه فرنگی می‌بایست تا ۲۰۳۰ به طور مرتب کاهش یابد و نیاز مصرف کنندگان و کارخانجات صنایع غذایی اروپا با واردات گوجه فرنگی از کشورهای دیگر تامین شود.

کاهش ۱۴ درصدی تولید گوجه فرنگی در اروپا در حالی رخ می‌دهد که کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا پیش بینی کرده بود که تولید این محصول جالیزی در ۲۰۲۲ با ۹ درصد کاهش نسبت به پارسال به ۱۶.۵ میلیون تن برسد، اما تشدید کم آبی در آن دوره داغ اوائل تابستان و همچنین افزایش گرایش کشاورزان به کشت محصولات اساسی مانند آفتابگردان باعث شد که کاهش تولید گوجه فرنگی، بیشتر از پیش بینی‌ها باشد.

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا تصریح کرده است که با کاهش تولید، صادرات گوجه فرنگی نیز کمتر شده، اما واردات افزایش خواهد یافت.

بر این اساس، صادرات گوجه‌فرنگی تازه اتحادیه اروپا امسال ۱۲ درصد کمتر از پارسال خواهد بود، اما در مقابل، واردات گوجه فرنگی تازه ۳ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ و ۲۵ درصد نسبت به میانگین ۵ ساله افزایش می‌یابد.

در بازار محصولات فراوری شده نیز، واردات اقلامی مانند سس، رب، کنسرو و … ۲۸ درصد کاهش خواهد یافت، اما صادرات این محصولات ۳ درصد افزایش می‌یابد.

کارشناسان معتقدند کاهش تولید و صدور محصولات جالیزی مانند گوجه فرنگی، تداوم رویکرد راهبردی اروپا برای مقابله با روند کم آبی گسترده جهانی و جبران بخشی از کسری منابع آبی از طریق واردات آن در قالب محصولات آب بر از کشورهای دیگر است.

سال گذشته ۶۷ درصد از واردات گوجه فرنگی تازه مورد نیاز اتحادیه اروپا از مراکش تامین شده بود و پیش بینی می‌شود امسال نیز، این کشور تامین کننده اصلی گوجه فرنگی مورد نیاز مصرف کنندگان و کارخانجات تبدیلی اروپا باشد.

رویکرد کاهش تولید محصولات جالیزی به منظور فراهم شدن فضای بیشتر برای کشت اقلام اساسی باعث شد که تبعات جنگ در اوکراین و محدود شدن صادرات غلات این کشور، آسیب چندانی به ذخایر غلات اتحادیه اروپا وارد نکند و حتی آثار کم آبی نسبی بهار و آن دوره خشک و داغ تابستان نیز کمرنگ شود.

طبق آمار، در فصل ۲۰۲۳_۲۰۲۲ اروپا علاوه بر تامین نیاز خود به غلات، می‌تواند صادرات خالص غلات را به ۳۳.۵ میلیون تن افزایش دهد.

در زمینه دانه‌های روغنی، به ویژه در مورد آفتابگردان که به دلیل کم آب بر بودن با بیشترین گرایش از جانب کشاورزان روبرو بود، تولید این محصول به بالاترین حد در تاریخ این قاره رسید.

کاهش تولید و صادرات محصولات جالیزی، رویکرد راهبردی اروپا و اغلب کشورهای درحال توسعه برای ساماندهی بازار عرضه و تقاضا، فراهم کردن فضای بیشتر برای تولید محصولات اساسی و به ویژه حراست از منابع آبی ارزشمندی است که حفظ آن برای کشور ما به مراتب حیاتی‌تر است. از همین رو اجرای الگوی کشت، به عنوان راهکاری جامع و موثر برای تامین امنیت غذایی و حراست از منابع ارزشمند کشورمان اهمیتی مضاعف می‌یابد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا