اقتصادی

کاهش رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲

رشد نقطه به نقطه قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران از ۸۵.۸ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۲۴.۸ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است.

به گزارش روند بازار، قیمت مسکن با توجه به اثرپذیری بالای آن از شوک‌های ارزی و انتظارات تورمی ناشی از آن، طی سال‌ ۱۴۰۱ افزایش نسبتا شدیدی را تجربه کرد که آثار و تبعات این افزایش نرخ به واسطه تمدید سالانه قراردادهای اجاره در قالب افزایش اجاره بها در سال ۱۴۰۲ نمود یافت.

در این ارتباط، یکی از راهکارهای موثر بر ثبات بخشی به بازار مسکن، مهار نوسانات شدید نرخ ارز است و با توجه به اینکه اجرای سیاست تثبیت در دستور کار این بانک قرار گرفته بود انتظار می‌رفت بازار مسکن نیز از ثبات مناسبی در سال ۱۴۰۲ برخوردار شود. همانطور که پیش‌بینی می‌شد به موجب اجرای سیاست تثبیت که با اهداف میانی نظیر هدفگذاری رشد نقدینگی نیز همراه بود، ثبات مناسبی در بازار ارز حاکم شد که نتیجه آن نیز کاهش معنادار رشد شاخص بهای مسکن در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ بود.

بررسی تحولات متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی معامله شده در شهر تهران حاکی از آن است که رشد نقطه به نقطه این متغیر از ۸۵.۸ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۲۴.۸ درصد در سال ۱۴۰۲ کاهش یافته است. لازم به اشاره است که طی ۵ ماه از سال ۱۴۰۲ رشد ماهانه متوسط قیمت معاملات مسکن در شهر تهران ارقام منفی را نیز به ثبت رساند.

به نظر می‌رسد در صورت تداوم سیاست تثبیت و کنترل نرخ ارز و نقدینگی در سال ۱۴۰۳ و همچنین با توجه به اجرای طرح “جهش تولید ملی مسکن” و افزایش عرضه‌ای که در بخش مسکن کشور رخ داده است، می‌توان در سال جدید به ثبات و آرامش بیشتر در این بازار امیدوار بود.

منبع
خبرگزاری ایسنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا