اقتصادی

طلا در سراشیبی سقوط

پس از پیشرفت مذاکرات صلح روسیه و اوکراین امروز چهارشنبه، ۱۰ فرودین، قیمت جهانی طلا کاهشی شد. با توجه به این اتفاق انس جهانی چه روندی را طی می‌کند و چه تاثیری بر قیمت طلا در بازار ایران می‌گذارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت جهانی طلا امروز چهارشنبه با پیشرفت مذاکرات صلح روسیه و اوکراین کاهش پیدا کرد.

هر اونس طلا با ۴.۵ درصد افزایش به ۱۹۲۴ دلار و ۵۰ سنت و بهای هر اونس طلای آمریکا با ۰.۲۳ درصد افزایش به ۱۹۲۵ دلار و ۵۰ سنت رسید.

طلا در روز گذشته با ۱.۸ درصد سقوط به پایین‌ترین حد خود از ۲۸ فوریه رسید و ۱۸۸۹ دلار و ۴۵ سنت معامله شد.

یک کارشناس بازارهای مالی، در این باره به تجارت‌نیوز گفت: درصورت انجام صلح، افزایش قدرت فدرال رزرو و دلار آمریکا، اجرای برنامه‌های پولی مدنظر آمریکا و تثبیت نرخ انرژی، احتمالا شاهد روند جدیدی در انس جهانی باشیم که قبل از جنگ هم وجود داشت.

مجتبی دیبا ادامه داد: البته دفعتی بودن و به مرور انجام شدن صلح بین روسیه و اوکراین برای نرخ طلا خیلی مهم است. اگر طی یک دوره و به‌مرور این صلح صورت بگیرد فشاری که به بازار وارد می‌کند باعث نوسان خواهد شد و و طلا را در یک محدوده رو به بالا نگه می‌دارد تا تکلیف مشخص شود. بعد از آن هم سیاست‌های مالی آمریکا اهمیت پیدا می‌کند.

تاثیر کاهش انس جهانی بر بازار طلای ایران


او درباره تاثیر کاهش قیمت طلای جهانی در پی این صلح بر بازار طلای ایران توضیح داد: طلای داخلی بیشتر تحت تاثیر دلار قرار دارد. فعلا در چند روز گذشته به دلیل تقاضای سنتی در ایام نوروز نرخ طلا در کشور مقداری افزایش داشت. پس از این نیز بحث برجام مطرح است که تاثیر بسزایی بر نرخ دلار و به تبع آن طلا و سکه می‌گذارد.

دیبا افزود: درصورتی به‌طور قطعی نرخ طلا کاهشی می‌شود که دو گزینه رشد آن، یعنی طلای جهانی و دلار به مسیری نزولی را طی کنند. طلای داخلی با موقعیت کنونی که در آن قرار دارد حرکت عجیب و غریبی نخواهد داشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا