اقتصادی

کاهش قیمت دلار ادامه دارد؟

قیمت دلار امروز هم به روند کاهشی خود ادامه داد و دلار امروز کار خود را با ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز کرد. روند کاهشی قیمت دلار تا کجا ادامه دارد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار هفته گذشته به کانال ۵۰ هزار تومان وارد شد اما از ابتدای این هفته روند کاهشی قیمت دلار آغاز شد و دلار با حدود هزار تومان کاهش به ۴۹ هزار و ۳۰۰ تومان رسید.

قیمت دلار امروز 17 مرداد 1402

این قیمت دلار در حالی است که معامله‌‌گران می‌گویند اگر دلار کانال ۴۹ هزار و ۲۰۰ تومان را از دست داد بدهد، احتمال ورود آن به کانال ۴۸ هزار تومان قوت می‌گیرد و ریزش بیشتر قیمت دلار در پی است.

البته این معامله‌گران معتقدند که دلار برای رشد هم چندین سد مقاومتی در پیش رو دارد که مشخص نیست بتواند از این سد عبور کند یا نه.

اما قیمت دلار به چه سمتی می‌رود؟ از ابتدای تیر ماه تاکنون قیمت دلار در محدوده ۴۸ و ۴۹ هزار تومان در نوسان بوده است. بررسی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد که قیمت دلار بیشتر در محدوده کانال ۴۹ هزار تومان ماندگار بوده و تلاش‌های بازارساز برای ورود دلار به کانال ۴۸ هزار تومان کمتر جواب داده است.

پیش از این هم کارشناسان بازارهای مالی پیش بینی کرده بودند که قیمت دلار در یکی دو ماه آینده زیر ۵۰ هزار تومان خواهد بود و در کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومان نوسان خواهد داشت. پیش بینی که تاکنون محقق شده است. البته تلاش دولت در این ماه‌ها این بوده که قیمت دلار را به محدوده زیر ۴۷ هزار تومان برساند و حتی برخی از کارشناسان از دلار ۴۳ هزار تومانی صحبت می‌کنند. اما به نظر می‌رسد که رساندن قیمت دلار به کانال ۴۷ هزار تومان هم کار بسیار دشواری برای دولت است. چراکه دلار ثابت کرده در کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومان چسبندگی دارد و به ارقام و کانال‌های پایین‌تر نمی‌رسد.

در این مدت دولت تلاش کرده که با ارزپاشی بازار را مدیریت کند و مانع صعود قیمت دلار به کانال‌های بالاتر شود. پیش از این هم سازمان برنامه و بودجه پیش بینی از قیمت دلار ارائه داد که در آن اعلام کرده بود که قیمت دلار تا پایان سال ۱۴۰۲ به ۵۳ هزار تومان می‌رسد. پیش‌بینی که بسیاری آن را خوشبینانه می‌دانند. اما آنچه مشخص است این است که دولت تا کنون در مهار قیمت دلار موفق عمل کرده و اجازه رشد بیشتر قیمت دلار را نداده است. اگرچه کارشناسان اقتصادی این عملکرد را چندان مثبت ارزیابی نمی‌کنند و معتقدند دولت با این کار فنر ارز را فشرده می‌کند و باعث جهش و افزایش ناگهانی قیمت می‌شود

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا