اقتصادی

کاهش معاملات دلار در بازار ارز

بازار ارز پس از روندی هیجانی در روزهای نخست هفته که تحت تاثیر اخبار ناآرامی‌های سیاسی در روسیه قرار داشت، جو آرامی را طی کرد. قیمت دلار در روزهای گذشته به نوعی یخ زده بود. اما امروز سیگنال‌هایی به بازار رسید که ممکن است هفته آینده قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، این روزها قیمت دلار یخ زده است و معاملات چندانی هم در بازار انجام نمی‌شود. از روز سه‌شنبه به این سو، به دلیل تعطیلات عید قربان در دبی و هرات، لفظ چندانی در بازار نبود و معاملات با حجم بسیار کمی انجام می‌شد. البته در ایران، معامله‌گران در انتظار نتایج گفتگوها و مذاکرات اخیر هسته‌ای هم بودند. برای همین نوسان چندانی در بازار نبود اما قیمت‌ها میل کاهشی داشتند.

امروز به مناسبت عید قربان، بازار ارز در ایران تعطیل است با وجود این سیگنال‌های همچنان به این بازار می‌رسند و ممکن است در روزهای آینده و با بازگشایی معاملات دلار، تاثبر خود را بر قیمت‌ها بگذارند.

سیگنال‌های ضد و نقیض برجامی برای قیمت دلار

این روزها اخبار متضادی از گفتگوهای برجامی و مذاکرات پشت پرده ایران و آمریکا منتشر می‌شود.

ابتدا المانیتور مدعی شد که آتش‌بس موقت ایران و آمریکا امیدوار کننده است. انتخاب در این مورد نوشت: در حالی که گزارش‌ها حاکی از آن است که واشنگتن و تهران در حال مذاکره درباره توافقات جدیدی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران هستند، انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام، اوایل این هفته با علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران، دیدار کرد.

ایالات متحده و شرکای آن به نحو هوشمندانه‌ای، هرگز تلاش برای آزادی سه زندانی آمریکایی را متوقف نکردند. آن طرح‌ها و ترتیبات گسترده‌تر، شایسته تحسین هستند. اگرچه «آتش بس»، کمک چندانی به عقب راندن قابلیت تسلیحاتی برنامه هسته‌ای ایران نمی‌کند، ولی از بدتر شدن اوضاع جلوگیری می‌کند و امید‌ها برای مهار صلح آمیز آن در آینده را حفظ می‌کند.

در عین حال، آنتوین بلینکن وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه در حال حاضر هیچ توافقی درباره برنامه هسته‌ای ایران در حال انجام نیست، تاکید کرد: ما همچنان علاقه‌مند به یافتن مسیرهای دیپلماتیک (با ایران) هستیم (ایرنا).

همچنین ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر شایعات درباره توافق هسته‌ای با ایران را اشتباه و گمراه کننده خواند و گفت: ما همچنان بر مقابله با رفتار بی‌ثبات کننده ایران از طریق فشار دیپلماتیک و همکاری با متحدان و شرکا و اقدامات کاهش تنش در منطقه متمرکز هستیم.

او با بیان اینکه اطلاع رسانی جدیدی درباره زندانیان ندارد، در این باره اضافه کرد: ما همچنان بر آزادی آمریکایی‌هایی که به صورت غیرقانونی در ایران بازداشت شده اند، متمرکز هستیم. اقدام ایران در بازداشت غیرقانونی آمریکایی ها و استفاده آنها به عنوان اهرم سیاسی کاملا ظالمانه است و ما متعهد به آزادی همه آمریکایی ها هستیم.

مذاکرات ایران و آمریکا متوقف شد!

در همین رابطه، میدل‌ایست آی مدعی شد مذاکرات ایران و آمریکا به دلیل اختلاف بر سر مسئله زندانیان متوقف شد!

میدل‌ایست آی ادعا کرد، مذاکرات میان ایران و آمریکا بر سر توافق موقت هسته‌ای به دلیل اختلاف نظر بر سر آزادی زندانیان دو تابعیتی عقب افتاد.

میدل‌ایست آی به نقل از منابع ایرانی خود مدعی شده مقامات آمریکایی خواهان آزادی چهارمین زندانی هستند و نهادهای ایران در مورد موافقت با این مسئله اختلاف نظر دارند (اکوایران).

این موارد ممکن است شنبه ۱۰ تیر که معاملات بازار ارز دوباره آغاز می‌شود بر قیمت دلار اثر بگذارد. در روزهای گذشته خوشبینی‌هایی در مورد مذاکرات دوحه وجود داشت که بازار را باثبات و قیمت دلار را اندکی کاهشی کرده بود. سی ان ان در خبری اعلام کرده بود که به نظر می‌‌رسد حرکت رو به جلو برای احیای مذاکرات پیرامون برنامه هسته‌ای رو به رشد ایران، ایجاد شده است.

این رسانه گزارش داده که به نظر می‌رسد گفتگوی دو روزه در دوحه بین انریکه مورا، دیپلمات اتحادیه اروپا و علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران به تحولات مثبت در بسیاری از موضوعات منجر شده باشد. همین موضوع معامله‌گران را نسبت به آینده برجام و احتمال کاهش قیمت دلار خوشبین کرده بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا