اجتماعی

کرونا از شرایط اضطرار خارج شد؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که کرونا از شرایط اضطرار خارج شده، اما این به معنی پایان پروتکل‌ها نیست.

به گزارش روند بازار، مجید شایسته در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: براساس جدیدترین بروز رسانی‌ها رنگ بندی شهرها، هیچ شهرستانی در استان در وضعیت قرمز قرار ندارد و شهر نهبندان در وضعیت نارنجی، شهرهای درمیان، بیرجند، سرایان و فردوس در وضعیت زرد و شهرهای سربیشه، خوسف، طبس، بشرویه، زیرکوه و قاینات در وضعیت آبی قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده که کرونا از شرایط اضطرار خارج شده، افزود: اکنون ابتلا به ویروس کرونا فروکش کرده است، اما مراکز استان، آماده تزریق نوبت‌های سوم و چهارم واکسن هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: پوشش ایمنی واکسیناسیون کرونا در نوبت اول به ۹۰ درصد و نوبت دوم به حدود ۸۵ درصد رسیده که این امر تا حدود زیادی شاهد قطع چرخه انتقال ویروس در استان هستیم.

شایسته با بیان اینکه واکسن کرونا شامل سینوفارم، برکت، برکت پلاس و واکسن‌های نوترکیب اسپایکوژن و نورا در مراکز جامع خدمات سلامت، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت استان موجود است، اظهار کرد: در دوران کرونا، این ویروس مدام در حال جهش بود شاید در ابتدا بعضی واکسن‌ها ایمنی بهتری می‌داد، اما هیچ واکسنی ایمنی ۱۰۰ درصدی نداشت.

وی افزود: برخی از افراد بعد از تزریق واکسن با عوارضی همچون درد و قرمزی محل تزریق، ضعف و بی حالی و سرگیجه مراجعه می‌کنند؛ خستگی مزمن، احساس کمبود انرژی، کاهش حس بویایی و چشایی، تغییرات پوستی و ریزش مو در بعضی افراد اتفاق می افتد که برخی از این عوارض منتسب به واکسن نیست و ممکن است به خاطر ابتلا به کووید طولانی در افراد رخ دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبیل رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک در محیط‌های بسته و شستشوی مرتب دست‌ها همچنان جزء توصیه‌هاست.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا