کسب و کار

۶ فایده چای ماسالا برای سلامتی

چای ماسالا به دلیل طعم و عطر آن در هند بسیار محبوب است. باور عمومی بر این است که یک فنجان چای ماسالا می تواند از انواع بیماری ها جلوگیری کرده و شما را سالم نگه دارد. چای ماسالا ترکیبی از چند ماده از جمله هل، زنجبیل، دارچین، فلفل سیاه و دارچین است. هر سازنده و خبره چای ترکیبی از مواد تشکیل دهنده خود را برای چای ماسالا دارد، به این معنی که در هند دو فنجان چای ماسالا یکسان نخواهد بود. اما همانطور که گفته شد، مواد ضروری تقریباً یکسان است.

چای ماسالا یک نوشیدنی سنتی هندی است که از جوشاندن چای سیاه در شیر و آب با مخلوطی از ادویه های گرم کننده تهیه می شود. چای در زبان هندی به معنای چای و ماسالا به معنای ادویه است.

مزایای سلامتی چای ماسالا چیست؟

۱. التهاب را کاهش می دهد

ادویه های زیادی در تهیه این نوشیدنی استفاده می شود که معمولاً چای ماسالا نامیده می شود و برجسته ترین آن زنجبیل است. در نتیجه، چای ماسالا دارای خواص ضد التهابی قوی است. محققان تاثیر مثبت زنجبیل بر بدن انسان را ثابت کرده اند. یکی دیگر از مواد مورد استفاده در چای ماسالا میخک است. میخک به طور گسترده ای به عنوان مسکن استفاده می شود زیرا التهاب را کاهش می دهد.

۲. ایمنی بدن را تقویت می کند

از آنجائیکه چای ماسالا حاوی دارچین و میخک است برای سیستم ایمنی بدن مفید است. هنگامی که این دو ترکیب با هم استفاده می شوند، اثر دارویی یکدیگر را افزایش می دهند. نقش هم افزایی آنها سیستم دفاعی بدن ایجاد می کند که اجازه نمی دهد عفونت ها سیستم ایمنی را تضعیف کنند. می توان استدلال کرد که چای ماسالا دارای خاصیت دارویی است.

۳. به هضم غذا کمک می کند

مواد به کار رفته در چای ماسالا از جمله الایچی، تولسی و میخک به فرآیند هضم کمک می کند. هنگامی که زنجبیل را به مخلوط اضافه می کنید، تأثیر آن حتی عمیق تر می شود. اثری شاداب و آرام بخش بر بدن دارد. اگر با هضم غذا مشکل دارید، حتما چای ماسالا را با الایچی بنوشید زیرا تولید بزاق را افزایش می دهد.

۴. حاوی آنتی اکسیدان است

چای سیاه ماده اصلی چای ماسالا است و دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است. استفاده از میخک و الایچی در نوشیدنی به طور طبیعی با سطوح بالای کلسترول مبارزه می کند. این به نوبه خود باعث کاهش تشکیل پلاک هایی می شود که باعث انسداد منجر به بیماری های قلبی عروقی می شود. ترکیبات موجود در چای ماسالا فشار خون و ضربان قلب را کنترل می کند.

۵. از سرطان جلوگیری می کند

تحقیقات زیادی نشان داده است که خواص آنتی اکسیدانی قوی چای ماسالا می تواند از سرطان جلوگیری کند. مطالعات روی دارچین، زنجبیل و هل ثابت می کند که می توانند از سرطان پیشگیری کنند.

۶. سطح انرژی شما را افزایش می دهد

ماده اصلی همه انواع چای ماسالا، چای سیاه است که حاوی مقادیر زیادی کافئین است. مطالعات نشان داده اند که کافئین به طور طبیعی سطح انرژی فرد را افزایش می دهد. در حالی که کافئین عوارض جانبی کمی دارد، سایر ادویه های موجود در چای ماسالا با هم کار می کنند تا آنها را متعادل کنند. عطر و طعم قوی چای ماسالا، همراه با دوز قوی کافئین آن، به شما کمک می کند تا روز خود را با یک انرژی مثبت شروع کنید.

چای ماسالا چهارفصل

چای ماسالا چهارفصل یک محرک سالم و طبیعی است که می توانید بدون هیچ گونه عوارض جانبی آن را بنوشید.

طرز تهیه چای ماسالا

چای ماسالا به طور سنتی در قابلمه روی اجاق درست می شود. ابتدا آب، شیر و ادویه جات را می جوشانند، سپس حرارت را کم می کنند تا نجوشد و برگ چای سیاه را اضافه می کنند. برگ‌های چای سیاه هندی نباید بجوشد، زیرا در دمای جوش مقدار زیادی تانن آزاد می‌کنند. مصرف بیش از حد تانن سالم نیست، به خصوص معده را آزار می دهد و طعم چای را تلخ می کند.

از طرف دیگر، برای داشتن یک چای ماسالا کامل، مهم است که برگ های چای سیاه را به اندازه کافی دم کنید تا طعم چای قوی داشته باشد. مخلوط آب، شیر و ادویه‌ها نباید در حین خیساندن برگ‌های چای سیاه بجوشد تا از تانن زیاد جلوگیری شود، بلکه باید به اندازه‌ای داغ باشد که برگ‌های چای سیاه به اندازه کافی طعم خود را آزاد کنند تا یک چای قوی داشته باشید.

قبل از رفتن به دستور العمل چای ماسالا در زیر باید به آخرین نکته اشاره کنیم. برای تجربه یک چای دلپذیر باید به کیفیت برگ و آب چای توجه زیادی داشته باشید. بنابراین، شما باید از برگ های چای با کیفیت و شل استفاده کنید، در صورت امکان از چای کیسه ای استفاده نکنید و اگر آب لوله کشی کیفیت پایینی دارد، از آب بطری یا فیلتر شده استفاده کنید. شیر چرب طعم و بافت را نیز افزایش می دهد.

حالا بیایید به دستور چای ماسالا در زیر برویم و از روند تهیه آن در یک کتری چای دوتایی لذت ببریم!

مواد چای ماسالا

مواد لازم برای تهیه چای ماسالا

مواد اصلی برای چای ماسالا:

  • ·         4 فنجان آب، فیلتر شده یا بطری شده در صورتی که آب لوله کشی بی کیفیت باشد
  • ·         2 فنجان شیر کامل
  • ·         4 قاشق غذاخوری برگ چای سیاه شل
  • ·         2 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای (اختیاری به سلیقه)

ادویه برای چای ماسالا:

۱۲ غلاف هل، به آرامی له شده

  • ·         4 عدد چوب دارچین
  • ·         8 دانه فلفل سیاه کامل
  • ·         8 عدد میخک کامل
  • زنجبیل تازه ۱۰ سانتی، ورقه شده
  • ·         3 عدد فلفل دلمه ای کامل
  • ·         2 عدد بادیان ستاره ای کامل
  • ·         1 عدد لوبیا وانیل
  • ·         1 قاشق چایخوری جوز هندی آسیاب شده
  • ·         4 قاشق چایخوری دانه رازیانه

تهیه چای ماسالا

مقداری آب به کتری چای دوتایی خود اضافه کنید و آن را روی اجاق گاز قرار دهید یا می توانید با افزودن مقداری آب به ته آن، چای ساز خود را روشن کنید.

آب و شیر و ادویه ها را به قابلمه اضافه کنید و روی اجاق بگذارید تا بجوشد.

به محض اینکه قابلمه به جوش آمد حرارت را کم کنید و بگذارید ۵ دقیقه بجوشد و بعد از آن اجاق گاز را خاموش کنید. آب داخل کتری نیز باید در این فاصله بجوشد.

برگ های چای را به قوری بالای کتری یا چای ساز خود اضافه کنید.

مخلوط آب، شیر و ادویه ها را به برگ های چای اضافه کنید و قوری را روی کتری قرار دهید تا دم بکشد. در هنگام خیساندن آب زیر باید به جوشیدن ادامه دهد.

قوری باید ۱۵ دقیقه روی کتری با آب جوش بماند تا دم بکشد.

پس از دم کشیدن، چای چای را در فنجان های چای بریزید. باید آن را از فاصله دور بریزید تا کف کند تا بافتی کامل پیدا کند.

چای سنتی ماسالا بسیار شیرین است و با افزودن شکر به قابلمه در حین تهیه مخلوط آب، شیر و ادویه ها درست می شود. بنابراین، می توانید ترجیح دهید این کار را انجام دهید یا می توانید در پایان به اندازه دلخواه به فنجان های چای شکر اضافه کنید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا