اقتصادی

کشت‌ فراسرزمینی ایران در روسیه

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران از آمادگی شرکت‌ها و فعالان اقتصادی برای کشت فراسرزمینی در ۱۰۰۰ هکتار زمین‌های قابل کشت و کشاورزی ایالت باشکرتستان روسیه خبر داد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، مذاکرات تجاری میان فعالان اقتصادی از جمهوری باشکرتستان فدراسیون روسیه و اتاق بازرگانی ایران با هدف امکان‌سنجی فرصت‌های همکاری دوجانبه و بررسی موانع و مشکلات پیش‌روی توسعه مناسبات دو کشور در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران با اشاره به جهش سطح مناسبات تجاری ایران و روسیه در پنج سال گذشته گفت: ارزش صادرات ایران به روسیه از رقم ۲۸۵ میلیون دلار در پنج سال گذشته به ۵۷۰ میلیون دلار در سال گذشته افزایش یافته است. میزان واردات ایران از روسیه نیز از ۶۸۰ میلیون دلار به ۱.۶ میلیارد دلار در این مدت، رسیده است.

زرگران با تاکید بر اینکه یکی از موانع جدی پیش روی توسعه روابط تجاری دو کشور، نبود زیرساخت‌های لازم در حمل‌ونقل میان دو طرف است، افزود: با این حال، محصولات غذایی تولید شده از ایران از کیفیت مطلوب و قابل رقابت برای جایگزینی محصولات اروپایی و دیگر کشور‌های خارج شده در بازار روسیه برخوردار است. شرکت‌های ایرانی این آمادگی را دارند که مایحتاج کالا‌های اساسی ایران را از روسیه و جمهوری‌های خودمختار این فدراسیون، تامین کنند.

وی از آمادگی شرکت‌های ایرانی فعال در صنعت کشاورزی برای در اختیارگیری ۱۰۰۰ هکتار زمین‌های قابل کشت و کشاورزی ایالت باشکرتستان روسیه خبر داد و بیان کرد که شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایران در توسعه کشت فراسرزمینی، از ظرفیت بالایی برخوردار هستند.

الکسی گوسف، وزیر صنعت و خدمات جمهوری باشکرتستان فدراسیون روسیه در سخنانی، از افزایش شش برابری مبادلات کالایی میان این جمهوری و ایران در سال گذشته میلادی خبر داد و یادآور شد که شرکت‌های دو طرف می‌توانند در تبادل محصولات مرتبط با صنعت ماشین‌سازی، صنایع شیمیایی، کائوچو، فلزات از باشکرتستان و محصولات فولادی و مواد غذایی و خوراکی از ایران، اقدام کنند.

وی گفت: ارزش مبادله جمهوری باشکرتستان روسیه با کشور‌های اسلامی ۳۵۲ میلیارد دلار است. ارزش سرمایه‌گذاری خارجی در این ایالت نیز به میزان ۲۵ میلیارد دلار در پنج سال اخیرافزایش یافته است.

الکسی گوسف از ایجاد هاب لجستیک در باشکرتستان به وسعت ۳۸۰ هزار هکتار در حومه شهر اوفا مرکز این ایالت در آینده‌ای نزدیک خبر داد و بیان کرد که با راه‌اندازی این منطقه لجستیک، ارتباط حمل‌ونقلی گسترده‌ای میان کشور‌های اطراف با مناطق جمهوری روسیه برقرار خواهد شد.

وزیر صنعت و خدمات جمهوری باشکرتستان فدراسیون روسیه همچنین تصریح کرد: دولت مستقر در باشکرتستان روسیه برنامه حمایتی گسترده‌ای برای جذب شرکت‌های خارجی در این منطقه طرح‌ریزی کرده است.

در ادامه این جلسه، رستم ژیگانشین، نماینده تجاری روسیه در ایران نیز با اشاره به تشکیل نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه در دو هفته آینده در روسیه، یادآور شد که در این نشست که میان اعضای کابینه دولت‌های دو کشور برگزار می‌شود، تصمیمات مهمی برای برقراری سیستم شبه‌سوئیفت میان ایران و روسیه اتخاذ خواهد شد و در صورت توافق نهایی دو کشور، در دو یا سه ماه آتی این سیستم مبادله مالی میان ایران و روسیه شروع به کار خواهد کرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا