اجتماعی

کمیسیون رانندگان اسنپ چند درصد است؟

در این مطلب به شما توضیح داده می‌شود که اسنپ چطور کمیسیون راننده را محاسبه می‌کند و برای رانندگان چه میزان حق کمیسیون درنظر می‌گیرد.

روند بازار – کسانی که می‌خواهند راننده اسنپ شوند و حتی مسافران هم گاهی برایشان سوال می‌شود که اسنپ کمیسیون رانندگان خود را چگونه و با چه فرمولی محاسبه می‌کند؟ این کمیسیون چقدر است؟ و خلاصه از یک سفر با اسنپ چه میزان از کرایه به جیب راننده می‌رود و چه مقدارش سهم اسنپ می‌شود؟

شرکت اسنپ در مورد این موضوع توضیحاتی را ارائه کرده و فرمول محاسباتی خود را توضیح داده است. زومیت در این مطلب به طور کامل این موضوع را برای شما توضیح خواهد داد. اگر مایل به کار کردن در اسنپ هستید باید پیش از ثبت نام در جریان نحوه محاسبه کمیسیون رانندگان اسنپ قرار بگیرید.

میزان کمیسیون اسنپ در شهرهای مختلف

تعیین میزان کمیسیون بستگی به این دارد که راننده اسنپ در کدام یک از شهرهای کشور فعال است. شرکت اسنپ برای رانندگان کلان‌شهرها درصد کمیسیون متفاوتی نسبت به رانندگانی که در شهرهای کوچک‌تر فعالیت می‌کنند، تعیین کرده است.

بر اساس قوانین اسنپ، به رانندگان اسنپ در هشت کلان‌شهر، یعنی تهران، البرز، فارس، اصفهان، خوزستان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و قم ۱۵ درصد کمیسیون تعلق می‌گیرد اما رانندگانی که در سایر شهرهای کشور فعالیت دارند و در اسنپ مشغول هستند باید ۲۰ درصد از کرایه هر سفر خود را به‌عنوان کمیسیون پرداخت کنند.

البته اسنپ اعلام کرده است که در کنار کمیسیون ۱۵ و ۲۰ درصدی برخی طرح‌ها را هم برای رانندگان خود در نظر گرفته که این افراد می‌توانند با شرکت در این طرح‌ها میزان کمیسیون را کمتر کنند یا حتی از کمیسیون معاف شوند. طرح‌های تشویقی اسنپ برای رانندگان باعث می‌شود کمیسیون پرداختی آن‌ها به کمتر از مقادیر گفته شده و حتی به کمتر از ۱۰ درصد برسد.

جریمه ۵۰۰ هزار تومانی بی‌حجابی برای اسنپ و تپسی

طرح‌های معافیت از کمیسیون اسنپ

طرح‌های تشویقی در هر سازمانی با هدف افزایش انگیزه و میل کارکنان برای تلاش و کار بیشتر طراحی و اجرا می‌شوند. این تشویق‌ها عموماً اگر به شکل افزایش درآمد افراد باشد برای آن‌ها انگیزه بیشتری ایجاد می‌کند. طرح‌های تشویقی که اسنپ برای رانندگان خود در نظر می‌گیرد هم باعث افزایش درآمدشان می‌شود؛ چرا که مبلغ کمیسیونی را که اسنپ از هر سفر دریافت می‌کند کاهش داده و به دنبال آن، مبلغ دریافتی راننده بیشتر می‌شود.

طرح‌های تشویقی و طرح‌های معافیت دائمی و دوره‌ای از پرداخت حق کمیسیون بخشی از فعالیت‌های اسنپ برای افزایش درآمد و انگیزه‌ی رانندگان است که در ادامه بعضی از آن‌ها را بیشتر توضیح خواهیم داد.

معافیت دوره‌ای از پرداخت کمیسیون

بعضی گروه‌های خاص هستند که اگر به عنوان راننده در اسنپ فعالیت کنند مشمول معافیت‌های دوره‌ای و مقطعی از پرداخت کمیسیون می‌شوند. بیماران هموفیلی و زنان سرپرست خانوار از جمله افرادی هستند که در طرح‌های معافیت دوره‌ای از پرداخت کمیسیون اسنپ معاف شده‌اند. یکی از برنامه‌های اسنپ این است که این‌گونه طرح‌های معافیت را در هر دوره برای یک قشر خاص از رانندگان خود اجرایی کند.

معافیت دائمی گروه‌های خاص

در کنار گروه‌هایی که معافیت دوره‌ای از پرداخت کمیسیون برایشان در نظر گرفته می‌شود، گروه‌های خاصی هم هستند که مشمول معافیت‌های دائمی می‌شوند. انجام مسئولیت‌های اجتماعی یکی از اهداف هر شرکت و مجموعه‌ای است و اسنپ هم اعلام کرده است که با هدف انجام همین مسئولیت و برای حمایت از برخی گروه‌ها و اقشار جامعه برای رانندگان معافیت درنظر می‌گیرد.

به این ترتیب، از ابتدای فعالیت اسنپ تا امروز خانواده‌های شهدا، بیماران خاص، جانبازان و افراد دارای معلولیت به‌طور دائم از پرداخت کمیسیون اسنپ معاف بوده و هستند.

سفرهای بین استانی

اسنپ سفرهای بین‌ استانی را هم به تمام سرویس‌هایی که پیش از این داشته، اضافه کرده است. برای این‌که رانندگان تمایل و رغبت بیشتری به انجام سفرهای بین‌ استانی داشته باشند، اسنپ در قبال این نوع سفرها هیچ کمیسیونی دریافت نمی‌کند و کارمزدش از سفرهای بین استانی صفر است.

بنابراین، اگر رانندگان تمایل به کسب درآمد بیشتری دارند می‌توانند سفرهای بین استانی را قبول کنند و اطمینان داشته باشند که بابت این نوع سفرها هیچ کمیسیونی از آن‌ها کسر نمی‌شود و کرایه اسنپ در این سفرها کاملاً به رانندگان تعلق می‌گیرد.

معافیت با روشن کردن کولر

یکی از مهم‌ترین نیازهای مسافران تاکسی‌های اینترنتی در فصل گرم سال این است که راننده کولر خودرو را روشن کند تا بتوانند سفر خنکی را تجربه کنند. با توجه به این‌که بسیاری از رانندگان تمایلی به روشن کردن کولر خودرو خود ندارند، اسنپ روشن کردن کولر را به‌عنوان یک طرح تشویقی درنظر گرفته است. به این ترتیب، اگر رانندگان در ماه‌های گرم سال کولر روشن کنند و مسافران این موضوع را به اسنپ اطلاع دهند، راننده از پرداخت کمیسیون برای سفری که در آن کولر خودرو را روشن کرده معاف می‌شود.

آیا کرایه‌های اسنپ و تپسی منصفانه است؟

نحوه مشاهده میزان کمیسیون کسرشده و درآمد خالص سفر

کاربران راننده اسنپ با استفاده از اپلیکیشن ویژه رانندگان اسنپ به راحتی می‌توانند در جریان میزان و مبلغ کمیسیونی که در هر سفر از آن‌ها کسر شده و درآمد خالصی که از سفر کسب کرده‌اند، قرار بگیرند.

برای اطلاع از مبلغ کمیسیون کسرشده کافی است در اپلیکیشن کاربر راننده اسنپ به بخش «گزارش‌های سفر» بروید و گزینه «خالص دریافتی هزینه سفر» را انتخاب کنید تا مبلغ خالص هر سفر به شما نمایش داده شود. توجه داشته باشید که تفاوتی ندارد مسافر شما در آن سفر گزینه پرداخت نقدی را انتخاب کرده باشد یا کرایه را آنلاین پرداخت کرده باشد؛ در هر صورت در این بخش از اپلیکیشن مبلغ خالص دریافتی هر سفر به شما نشان داده می‌شود.

فرمول افزایش درآمد اسنپ

با توجه به این که رانندگان بسته به شهری که در آن فعالیت می‌کنند، مبلغی بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از کرایه هر سفرشان را به اسنپ می‌پردازند، آن‌ها ترجیح می‌دهند این کسری کمیسیون را به نوعی جبران کنند. به‌همین‌دلیل، بعضی رانندگان به دنبال راه‌ و روش‌هایی برای افزایش درآمدشان از اسنپ هستند.

افزایش درآمد رانندگان در اسنپ یک فرمول ساده دارد: طبیعتاً هرچه رانندگان سفرهای بیشتری را قبول کنند می‌توانند درآمد بالاتری کسب کنند. اما یک نکته جالب در مورد افزایش درآمد این است که رانندگان سفرهای کمتری را لغو کنند. بنابراین فرمول ساده‌ی افزایش درآمد پذیرش سفرهای بیشتر و لغو سفرهای کمتر است که می‌تواند به افزایش درآمد رانندگان کمک کند.

رانندگان علاوه‌بر آن فرمول ساده، دو نکته را هم باید در نظر داشته باشند: ۱. اوج ترافیک و شرایط بد آب‌وهوایی، فرصتی برای افزایش درآمد است؛ چون در این مواقع معمولاً قیمت سفرهای اسنپ به‌صورت خودکار افزایش پیدا می‌کند و راننده با قبول کردن سفر در این شرایط درآمد بیشتری به دست می‌آورد. ۲. رانندگان باید در زمان‌هایی که به هردلیل تمایلی به فعالیت در اسنپ ندارند، اپلیکیشن کاربران راننده را در حالت «خاموش» قرار دهند تا این‌طور به‌نظر نرسد که آن‌ها فعال هستند اما سفری را قبول نمی‌کنند.

کمیسیون رانندگان اسنپ چقدر است؟

در کلان‌شهرهای تهران، البرز، خوزستان، فارس، اصفهان، آذربایجان شرقی، خراسان رضوی و قم میزان کمیسیون ۱۵ درصد و در سایر شهرها ۲۰ درصد است.

رانندگان چطور می‌توانند از مبلغ خالص دریافتی هر سفر مطلع شوند؟

رانندگان باید در اپلیکیشن کاربر راننده اسنپ به بخش «گزارش‌های سفر» بروند و گزینه «خالص دریافتی هزینه سفر» را انتخاب کنند تا مبلغ خالص هر سفر نمایش داده شود.

منبع: زومیت

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا