اقتصادی

دولت در بهار ۱۳۷ هزار میلیارد تومان مالیات گرفت

بررسی ها نشان می دهد که در بهار امسال در مجموع ۱۳۷ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان درآمد مالیاتی اخذ شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، بررسی آمار درآمدهای مالیاتی سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که طی فصل بهار در مجموع ۱۳۷ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان درآمد مالیاتی کسب شده است. از این میزان ۸۰ هزار و ۶۲۶ میلیارد تومان مربوط به مالیات‌های مستقیم (سهم ۵۹ درصدی) و ۵۶ هزار و ۵۶۲ میلیارد تومان مربوط به مالیات بر کالاها و خدمات (۴۱ درصد) می‌شود.

جزئیات مالیات اشخاص حقوقی

در بخش مالیات بر اشخاص حقوقی ۴۵ هزار و ۶۴۲ میلیارد تومان درآمد اخذ شده است که از این میزان ۴۱ هزار و ۶۰۹ میلیارد تومان مربوط به مالیات اشخاص حقوقی غیردولتی می‌شود.

همچنین مالیات علی الحساب اشخاص حقوقی دولتی-وصولی ماهانه یک دوازدهم رقم به میزان ۳ هزار و ۱۹۳ میلیارد تومان بوده است.

مالیات اشخاص حقوقی

مالیات بر ثروت چقدر بود؟

بررسی وضعیت مالیات بر ثروت نیز نشان می‌دهد که مجموع درآمدهای مالیاتی حاصل از مالیات بر ثروت کمتر از ۱۰ درصد درآمدهای حاصل از مالیات‌های مستقیم و کمتر از ۶ درصد کل درآمدهای مالیاتی است.

بر این اساس، ۷ هزار و ۷۹۱ میلیارد تومان نیز درآمد حاصل از مالیات بر ثروت بوده که ۳ هزار و ۸۵۸ میلیارد تومان از آن (۵۰ درصد) مربوط به مالیات بر نقل و انتقال سهام می‌شود.

مالیات بر ثروت

همچنین درآمد مالیاتی حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی گران‌قیمت (با احتساب عرصه و عیان) ۵ میلیارد ۸۹۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بوده است.

مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی گرانقیمت ۴۹۳ میلیارد و ۴۴۲ میلیون تومان بوده است.

همچنین درآمد حاصل از مالیات بر واحدهای مسکونی خالی از سکنه یک میلیارد و ۴۹۰ میلیون تومان بوده است.

جزئیات مالیات بر درآمدها

در بخش مالیات بر درآمدها نیز، ۶ هزار و ۱۸۸ میلیارد تومان از مالیات بر حقوق کارکنان بخش عمومی درآمد اخذ شده، همچنین مالیات بر حقوق کارکنان بخش خصوصی ۱۰ هزار و ۲۰۳ میلیارد تومان بوده است. در مجموع، درآمد حاصل از مالیات بر حقوق برابر با ۱۶ هزار و ۳۹۱ میلیارد تومان است که حدود ۱۲ درصد از کل درآمدهای مالیاتی را شامل می‌شود.

مالیات بر درآمدها

همچنین مالیات مشاغل ۹ هزار و ۵۲۶ میلیارد تومان و مالیات مستغلات یک هزار و ۲۳۴ میلیارد تومان ثبت شده است.

به این ترتیب در بهار امسال در مجموع ۲۷ هزار و ۱۹۳ میلیارد تومان درآمد حاصل از مالیات بر درآمدها بوده است.

۳۹.۹ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده اخذ شد

در بخش درآمدهای حاصل از مالیات بر کالاها و خدمات، درآمد حاصل از مالیات بر ارزش افزوده ۳۹ هزار و ۹۶۸ میلیارد تومان بوده که حدود ۷۱ درصد درآمدهای مالیاتی بر کالاها و خدمات را شامل می‌شود.

همچنین درآمد حاصل از مالیات بر نقل و انتقالات اتومبیل برابر با ۲ هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان، درآمد حاصل از مالیات بر فروش سیگار (بر اساس لازم‌الاجرا نبودن قانون ممنوعیت ورود برخی از کالاهای غیر ضرور مصوب ۰۶/۲۲/ ۱۳۷۴ و مجاز بودن تأمین کسری سیگار از طریق واردات) یک هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان و درآمد حاصل از مالیات بر سیگار ۶ میلیارد و ۱۷۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است.

مالیات بر شماره‌گذاری خودرو نیز ۲ هزار و ۸۷۵ میلیارد تومان بوده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا