کسب و کار

CPI یا شاخص قیمت مصرف کننده چیست؟ + آموزش معامله با شاخص CPI

شاخص قیمت مصرف کننده (CPI):

شاخص قیمت مصرف کننده یا Index Price Consumer ، شاخص اندازه گیری ماهانه قیمت کالاها و خدمات در ایالات متحده است . این قیمتها مربوط به کالاها و خدماتی است که مصرف کننده از یک سبد مشخص کالا و خدمات، خریداری کرده است. معمولا CPI به صورت ماهیانه منتشر میشود اما در بعضی کشورها همچون نیوزلند و استرالیا به صورت فصلی منتشر میشود. برخی کشورها مثل آلمان نتایج را به صورت سالیانه منتشر میکنند. اداره آمار کار آمریکا از سال ۱۹۱۳ شاخص قیمت مصرف کننده را به صورت ماهیانه گزارش میکند.

شاخص اصلی CPI CORE:

شاخص اصلی یا CPI Core است که شامل قیمت مواد غذایی و مشتقات انرژی نیست. به این علت که ، قیمت مواد غذایی، نفت و گاز بسیار ناپایدار هستند ابزارهای بانک های مرکزی برای تحلیل آن ها عملکرد کندی دارند.

“CORE CPI” مشکل قیمت های بی ثبات غذا و انرژی را با حذف آنها حل می کند. فدرال رزرو در گذشته هنگام تصمیم گیری در مورد افزایش نرخ وجوه فدرال (نرخ بهره برای وام های یک شبه بین بانک ها) CPI اصلی را در نظر گرفته است. CPI اصلی مفید است زیرا قیمت های مواد غذایی، نفت و گاز نوسان دارند و معامله گران می توانند بر اساس اخباری مانند جنگ در کشورهای تولیدکننده نفت با خشکسالی قیمت ها را افزایش یا کاهش دهند.

انواع CPI

۱.گروه مصرف کنندگان شهری(Group Consumer Urban)

این نوع CPI بصورت U-CPI نشان داده می شود. در این نوع CPI مخارج مصرفی تمام ساکنان شهری محاسبه می شود. افرادی که بعنوان حرفه ای، خود اشتغال، بازنشسته، بیکار و زیر خط فقر هستند در U-CPI محاسبه می شوند. تقریبا بیش از ۹۳ درصد جمعیت آمریکا در این دسته قرار می گیرند.

۲.گروه حقوق بگیران شهری (Urban Wage Earners Group)

این نوع CPI بصورت W-CPI نشان داده می شود. این گروه شامل خانوارهایی می شود که یک سوم درآمد خود را از طریق دستمزد و مشاغل اداری بدست می آورند. در این گروه بایستی حداقل یک عضو خانوار، حداقل ۳۷ هفته کار پیاپی در یکسال داشته باشد. W-CPI هزینه مزایای تامین اجتماعی این گروه را در نظر می گیرد. تقریبا ۲۹ درصد کل جمعیت آمریکا در این گروه جای می گیرند.

نحوه کارکرد CPI :
این سبد نشان دهنده قیمت های مقطعی از کالاها و خدماتی است که معمولاً توسط خانوارهای شهری خریداری می شود. این مقطع نشان دهنده حدود ۹۳ درصد از جمعیت ایالات متحده است و در نمونه ای متشکل از ۱۴۵۰۰ خانواده و ۸۰۰۰۰ قیمت مصرف کننده نقش دارد . موارد اصلی در سبد هستند و اینکه هر کدام چقدر در CPI در ژانویه ۲۰۲۲ مشارکت داشته اند.

نحوه کارکرد CPI :

تاثیرات CPI بر فدرال رزرو

فدرال رزرو تغییرات قیمت ها را رصد می کند تا از ثبات رشد اقتصادی اطمینان حاصل کند. فدرال رزرو از ابزارهای سیاست پولی برای مداخله در صورت تشخیص تورم یا کاهش تورم بیش از حد استفاده می کند. زمانیکه قیمت کالاها و خدمات افزایش می یابد اقتصاد وارد شرایط تورمی می شود ، از سیاست پولی انقباضی برای کاهش رشد اقتصادی استفاده می کند. نرخ وجوه فدرال را تغییر میدهد تا وامها را گرانتر کند، که عرضه پول را کاهش میدهد این امر اقتصاد را به نرخ رشد سالم ۲ تا ۳ درصد در سال برمی گرداند از سوی دیگر، کاهش CPI باعث کاهش تورم و تقویت اقتصاد می گردد.

معامله براساس داده های CPI

تورم در کنار تولید ناخالص داخلی )GDP( و نرخ بیکاری یک جنبه مهم از رشد اقتصاد است. بانک مرکز می تواند نرخ بهره را بعنوان یک ابزار بکار بگیرد و نرخ تورم را کنترل کند . تصمیمات نرخ بهره همیشه در لیست مهمترین وقایع اقتصادی است و تاثیر بسیار زیادی بر ارزش ارز یک کشور دارد. از آنجاییکه بانک های
مرکزی بر اساس نرخ تورم، نرخ بهره را افزایش یا کاهش می دهند، گزارشات CPI توسط تحلیلگران و معامله گران بازار به دقت رصد می شود .

گزارشات CPI سنتیمنت )احساسات( بازار نسبت به یک ارز را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد. بدین ترتیب انتشار گزارش CPI موجب نوسان زیاد در بازارهای مالی از جمله بازار فارکس می شود . شما می توانید از دو جنبه ارقام CPI را بررسی کنید.

اولین روش این است که ارقام واقعی را با پیش بینی ها ورقم CPI دوره قبل مقایسه کنید. در روش دیگر شما رقم منتشر شده را با رقم هدف بانک مرکزی تفسیر می
کنید . در هر صورت این رویداد موجب نوسان شدید و فرصت های کوتاه مدت معاملاتی برای تریدرهایی می شود که استراتژی آنها بر پایه اخبار است.

فرض کنید که قرار است آمریکا گزارش ماهیانه CPI را منتشر کند. پیش بینی می شود که گزارش ۱.۳ % باشد و گزارش قبلی برابر با ۱.۱ % بوده است. بدین ترتیب، تحلیلگران انتظار دارند که CPI به میزان ۰.۲ % افزایش یابد.

پس از انتشار، رقم واقعی برابر با ۱.۵ % بوده است. این یعنی رقم واقعی CPI بالاتر از پیش بینی ها است.

در این شرایط، انتظارات بازار بر این است که بانک رزرو فدرال آمریکا نرخ بهره را افزایش دهد. بنابراین معامله گران بازار ارز به خرید دلار آمریکا تمایل پیدا می کنند. در نتیجه، نمودار جفت ارزهایی مانند USD/CAD و EUR/USD به نفع دلار آمریکا حرکت می کنند. با این حال ممکن است سهام شرکت ها افت کنند. زیرا هزینه تامین سرمایه برای آنها افزایش می یابد.

شاخص RATE INFLATION CORE

شاخص RATE INFLATION CORE

نمودار شاخص CPI

شاخص RATE INFLATION CORE

نرخ تورم سالانه در ایالات متحده در ژانویه سال ۲۰۲۲ به ۷.۵ درصد رسید که بالاترین میزان از فوریه ۱۹۸۲ است، زیرا افزایش هزینه های انرژی، کمبود نیروی کار، و اختلالات عرضه همراه با تقاضای قوی سنگینی می کند. بدون احتساب دستههای انرژی و مواد غذایی فرار، شاخص بهای مصرف کننده ۶ درصد
افزایش یافت که بیشترین میزان از اوت ۱۹۸۲ بود.

نمودار شاخص CPI CORE

سخن پایانی

ما در سرمایه گذاری بین المللی آداس امیدواریم که با مطالعه این آموزش به طور کامل با CPI یا شاخص قیمت مصرف کننده آشنا شده باشید . شما می توانید با اشتراک گذاری این مقاله منتشر شده در مجله سرمایه گذاری آداس به پیشرفت ما کمک کنید و با ارسال نظر هایتان به بهینه سازی این مقاله نیز کمک کنید.

منبع: www.adaascapital.top

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا