اقتصادی

آغاز آزمایش ارز دیجیتال ملی ایران تا چند ماه دیگر

رئیس کل بانک مرکزی خبر از آزمایش ارز دیجیتال ملی ایران تا چند ماه دیگر داد. این دوره آزمایشی که تنها در برخی از مناطق کشور آغاز خواهد شد، به مدت ۶ ماه ادامه خواهد داشت.

به گزارش روند بازار و به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، علی صالح‌آبادی در جلسه همفکری رئیس‌کل بانک مرکزی با صاحب‌نظران و اساتید حوزه اقتصاد با محوریت رمزپول بانک مرکزی گفت: موضوع رمزپول بانک مرکزی از مدت‌ها قبل در نهاد سیاست‌گذار پولی و بانکی مطرح بود تا در نهایت کارگروهی متشکل از کارشناسان اقتصادی، فنی و نشر اسکناس این موضوع را تا مرحله عملیاتی به صورت آزمایشی به سرانجام رساندند. 

رئیس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد: اولویت این سازمان در این مقطع، اصلاح نظام بانکی در اضلاع سه‌گانه است. موضوعات مهمی که امروز در سطح جهانی مطرح است از جمله رمز پول ملی، از نظر بانک مرکزی دور نمانده و در این مورد تصمیمات و اقدامات مهمی گرفته شده است و در همین راستا طی ماه‌های آینده شاهد اجرای آزمایشی این طرح در برخی مناطق از کشور خواهیم بود. 

رئیس شورای پول و اعتبار افزود: باید به فرهنگ‌سازی و آموزش در این زمینه توجه کرد و در کنار عملیاتی‌کردن این طرح به‌صورت آزمایشی حتماً باید آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی در این زمینه توسط کارشناسان انجام گیرد.

صالح‌آبادی گفت: بازه زمانی آزمایش این طرح ۶ ماه خواهد بود و بعد از این دوره، ضمن آسیب‌شناسی موضوع، گزارش این طرح در اختیار صاحب‌نظران اقتصادی و بانکی قرار می‌گیرد تا از پیشنهادات صاحب‌نظران این حوزه بهره گرفته شود.

لازم به ذکر است که پیش از این نیز مدیر روابط عمومی بانک مرکزی، اعلام کرده بود که قرار است در آینده‌ای نزدیک از ارز دیجیتال ملی ایران رونمایی شود. او گفته بود: «رمزریال» ابزاری نوین در کنار مابقی ابزارهای پرداخت روزمره مانند کارت بانکی، اینترنت بانک، همراه بانک و غیره است که به‌زودی از آن هم رونمایی می‌شود. رمزریال، شکل دیگری از اسکناس است؛ منتها کاملاً دیجیتال بوده و با سرعت بالاتر در انجام پرداخت در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در رمزریال اصل و ذات پول به‌صورت الکترونیکی منتقل می‌شود و نیاز به تسویه بین‌بانکی نیست. در تراکنشی هم که به‌واسطه رمزریال انجام می‌شود، کسبه بلافاصله می‌توانند وجوهات را دریافت کنند و پرداخت نیز برای مردم به‌صورت آنی انجام می‌شود.

خوب است بدانید که ارزهای دیجیتال ملی، بانک‌های مرکزی را قادر می‌سازند از پس دردسرهای بزرگی مثل ساعات کار محدود سیستم‌های پرداخت فعلی و همچنین طول زنجیره تراکنش‌های جاری بربیایند. از اینرو بیش از دو سوم بانک‌های مرکزی جهان مایلند یا احتمال دارد که در کوتاه‌مدت یا میان‌مدت یک ارز دیجیتال ملی با کاربرد عمومی منتشر کنند. همچنین از هر ۱۰ بانک مرکزی ۹ بانک در حال بررسی ارزهای دیجیتال ملی هستند و بیش از نیمی از آنان اکنون در حال توسعه یا آزمایش‌های ابتدایی آن هستند. به‌طور ویژه، غالباً کار بر روی ارزهای دیجیتال ملی با کاربرد عمومی به مراحل پایانی رسیده است.

نویسنده: مینا باقری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا