بورس

ارزش بازار بورس تهران ۳۷ درصد رشد کرد

فدراسیون بورس‌های جهان(WFE) گزارش آمار عملکرد بازارهای سهام کشورهای عضو فدراسیون از نظر تغییر ارزش بازار، تعداد شرکت‌های پذیرفته‌شده، ارزش معاملات و تغییرات شاخص کل در دوره ۱۱ ماهه ۲۰۲۳ را منتشر کرد.

به گزارش روند بازار، بر پایه گزارش جدید فدراسیون بورس‌های جهان (WFE)، شاخص TEDPIX بورس تهران و IFX فرابورس در نوامبر ۲۰۲۳ نسبت به ماه اکتبر به ترتیب با ۴ درصد و ۴.۱ درصد رشد مواجه شدند.

همچنین در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۲ این دو شاخص به ترتیب ۳۴.۱ درصد و ۲۷.۶ درصد افزایش نشان می‌دهند به طوری که از نظر ارزش بازار، بورس تهران در نوامبر ۲۰۲۳ شاهد افزایش ۳۷.۵ درصدی ارزش بازار در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۲ بوده است. فرابورس ایران نیز رشد ۳۶.۷ درصدی ارزش بازار در این بازه زمانی را ثبت کرده است.

وضعیت بورس در قاره‌ها

افزون بر این، در گزارش فدراسیون بورس‌های جهان، عملکرد بازارهای سهام سه منطقه اصلی Americas (آمریکای شمالی، جنوبی، مرکزی)، APAC (آسیا-اقیانوسیه) و EMEA (اروپا-خاورمیانه-آفریقا) در ۱۱ ماهه سال ۲۰۲۳ بررسی شده است.

بر پایه گزارش فدراسیون بورس‌های جهان (WFE)، در نوامبر ۲۰۲۳ هر سه منطقه در مقایسه با نوامبر ۲۰۲۲ با افزایش ارزش بازار مواجه شدند که منطقه Americas با ۹.۱ درصد در جایگاه نخست بود. ارزش بازار بورس‌های منطقه APAC کمترین رشد را به میزان ۱.۷ درصد ثبت کرد و میزان رشد ارزش بازار در منطقه EMEA معادل ۷.۶ درصد بود.

شاخص کل بورس

همچنین در سال منتهی به پایان نوامبر ۲۰۲۳، شاخص کل بورس‌های مناطق سه‌گانه مورد بررسی شاهد تغییراتی بود؛ به طوری که در منطقه Americas بیشترین رشد به شاخص نزدک آمریکا به میزان ۲۴.۱ درصد تعلق گرفت. در این منطقه بیشترین کاهش به میزان ۱۲.۳ درصد مربوط به شاخص BSX برمودا بود.

افت ۶۸ درصد برای بورس نیوزیلند

از سویی دیگر، در منطقه APAC شاخص CSE بورس کلمبو ۳۱.۲ درصد افزایش یافت. همچنین بیشترین افت این منطقه به میزان ۶۸.۶ درصد به بورس نیوزیلند تعلق گرفت.

در منطقه EMEA بورس مصر پیشتاز بود و شاخص EGX ۳۰ با ۸۶.۶ درصد رشد مواجه شد. پس از آن، شاخص BIST ۱۰۰ بورس استانبول در رتبه دوم رشد قرار گرفت و به میزان ۵۹.۷ درصد بالا رفت. بیشترین افت شاخص نیز به بورس نایروبی تعلق گرفت. در سال منتهی به نوامبر ۲۰۲۳ شاخص کل بورس کنیا ۲۷.۳ درصد کاهش یافت.

منبع
سنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا