بورس

جزئیات افزایش سرمایه ۶ ناشر بورسی

دیروز اطلاعیه‌‌‌های متعددی از سوی ناشران بورسی در سامانه کدال منتشر شد که برخی از این آنها به فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌ها اختصاص داشت.

به گزارش روند بازار، روز گذشته اطلاعیه‌‌‌های متعددی در سامانه کدال منتشر شد که برخی از این آنها به فرآیند افزایش سرمایه شرکت‌ها اختصاص داشت. افزایش سرمایه به عنوان راهی برای تامین مالی شرکت‌ها همواره مورد توجه سهامداران بوده است.
این فرآیند به دلیل تنوع در نحوه انجام و زمان‌بر بودن، ناشران را موظف به شفاف‌‌‌سازی پس از سپری شدن هر یک از مراحل می‌کند. به همین منظور در ادامه به تشریح جزئیات چندی از این اطلاعیه‌‌‌ها پرداخته شده است.
شپنا
هیات‌مدیره شرکت پالایش نفت اصفهان پیشنهاد افزایش سرمایه ۳۷درصدی از محل سود انباشته به‌منظور اصلاح ساختار مالی ناشی از مخارج سرمایه‌‌‌ای انجام‌شده طی سال‌های گذشته را به مجمع عمومی فوق‌العاده ارائه کرد. در اطلاعیه شرکت آمده است که گزارش توجیهی هیات‌مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه مذکور از مبلغ ۹/ ۱۳‌هزار میلیارد تومان به مبلغ ۱۹‌هزار میلیارد تومان که در تاریخ ۰۶/ ۱۱/ ۱۴۰۰ به تصویب هیات‌مدیره رسید، برای اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شده است. افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است.

فجوش
شرکت جوش و اکسیژن ایران اعلام کرد که تاییدات لازم را از سوی بازرس و حسابرس قانونی (موسسه حسابرسی و خدمات مدیریت شهود امین) در خصوص گزارش توجیهی افزایش سرمایه شرکت در تاریخ ۲۷/ ۰۸/ ۱۴۰۰ که از سوی هیات‌مدیره به حسابرس ارائه شد، مبنی بر لزوم افزایش سرمایه از مبلغ ۰۳/ ۱میلیارد تومان به مبلغ ۹/ ۲۰۹میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌‌‌ها به منظور افزایش سرمایه‌ دارایی‌‌‌های ثابت (زمین) دریافت کرده است. افزایش سرمایه یادشده منوط به موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار و تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده است.

وپخش
شرکت هلدینگ داروپخش اعلام کرد که افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۸۴میلیارد تومان به‌‌‌ مبلغ ۳۵۵میلیارد تومان (افزایش سرمایه ۳۲۳درصدی) از محل مطالبات حال‌شده سهامداران، آورده نقدی و سود انباشته به منظور اصلاح ساختار مالی در تاریخ ۰۶/ ۱۱/ ۱۴۰۰ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

فباهنر
شرکت صنایع مس شهید باهنر نیز اعلام کرد که افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۵/ ۱۱۲میلیارد تومان به‌‌‌ مبلغ ۵/ ۲۶۲میلیارد تومان (افزایش سرمایه ۱۳۳درصدی) از محل مطالبات حال‌شده سهامداران و آورده نقدی به منظور تامین بخشی از منابع موردنیاز در خصوص اجرای طرح‌‌‌های توسعه در تاریخ ۰۶/ ۱۱/ ۱۴۰۰ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است.

دبالک
شرکت تولید مواد اولیه دارویی البرز بالک اعلام کرد که با عنایت به مجوز افزایش سرمایه مورخ ۱۸/ ۰۵/ ۱۴۰۰ و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌‌‌العاده ۱۶/ ۰۶/ ۱۴۰۰ با توجه به افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۳۷میلیارد تومان به ‌‌‌مبلغ ۵۲میلیارد تومان (افزایش سرمایه ۴۱درصدی)، تعداد ۱۳۶میلیون و ۷۷۷‌هزار و ۷۵۴سهم با توجه به حق‌تقدم استفاده‌شده از سوی سهامداران فعلی و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق‌تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه، به این وسیله تعداد ۱۳میلیون و ۲۲۲‌هزار و ۲۴۶سهم هزار ریالی برای پذیره‌نویسی عمومی عرضه می‌شود. مهلت پذیره‌نویسی عمومی از تاریخ ۰۶/ ۱۱/ ۱۴۰۰ تا ۰۵/ ۱۲/ ۱۴۰۰ تعیین شده است.

کنور
شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور نیز اعلام کرد که با عنایت به مجوز افزایش سرمایه مورخ ۲۳/ ۰۴/ ۱۴۰۰ و بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده ۱۲/ ۰۵/ ۱۴۰۰ با توجه به افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۶/ ۲۹۳میلیارد تومان به‌‌‌مبلغ ۲/ ۱‌هزار میلیارد تومان (افزایش سرمایه ۳۰۹درصدی)، تعداد ۹میلیارد و ۸۱۴میلیون و ۳۸‌هزار و ۶۹۴سهم با توجه به حق‌تقدم استفاده‌شده از سوی سهامداران فعلی و با عنایت به انقضای مهلت استفاده از حق‌تقدم مذکور برای تحقق افزایش سرمایه، به این وسیله تعداد ۲۰میلیون و ۵۶۱‌هزار و ۳۰۶سهم هزار ریالی برای پذیره‌نویسی عمومی عرضه می‌شود. مهلت پذیره‌‌‌نویسی عمومی از تاریخ ۰۶/ ۱۱/ ۱۴۰۰ تا ۲۰/ ۱۱/ ۱۴۰۰ تعیین شده است.

وسپه
شرکت سرمایه‌گذاری سپه درخصوص افزایش ۵۰درصدی سود عملیاتی خود در دوره مالی ۹ ماه منتهی به ۳۱شهریور ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل گفت: افزایش سود عملیاتی این شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل ناشی از افزایش سود تقسیمی شرکت‌های سرمایه‌پذیر و در نتیجه افزایش درآمد سود سهام این شرکت در دوره جاری نسبت به دوره مالی قبل است.

درازک
شرکت لابراتوارهای رازک توضیحاتی در خصوص کاهش ۱۹درصدی سود صورت مالی ۶ماهه حسابرسی‌شده نسبت به صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده ارائه کرد.

بر این اساس شرکت درباره علت افزایش بهای تمام‌شده اعلام کرد: شرکت با هدف افزایش سرعت و کیفیت محاسبات و گزارشگری مالی در مرحله پیاده‌سازی و اجرای آزمایشی تغییر و بهبود سیستم بهای تمام‌شده از روش سنتی و نیمه‌اتوماتیک به روش نوین و اتوماتیک (استقرار سیستم بهای تمام‌شده رایورز) بوده و در این زمان با توجه به مهلت قانونی تهیه و ارائه صورت مالی نقل و انتقال محاسبات بهای تمام‌شده از سیستم قدیم به سیستم جدید با گلوگاه‌‌‌هایی مواجه بوده که به اختلاف مزبور منجر شده است.

در خصوص کاهش مبلغ فروش با توجه به رویه فروش محصولات دارویی به شرکت‌های پخش شناسایی و ثبت ارقام در این چارچوب در صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده دوره مزبور مطابق با رویه دوره‌‌‌های قبل بوده است. اما طبق نظر حسابرس شرکت ذخیره مازاد تخفیف فروش در حساب‌‌‌ها شناسایی و ثبت شد. با توجه به رای هیات مالیاتی و نظر حسابرس ذخیره لازم بابت مالیات عملکرد سال ۹۶ ذخیره مالیات در حساب‌‌‌ها منظور شد.

منبع: دنیای اقتصاد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا