کسب و کار

بازار کار حسابداری سال ۱۴۰۲ در ایران

چکیده : با شروع سال جدید بازار کار حسابداری در ایران داغ تر می شود به طوریکه متقاضیان این رشته برای آموزش حسابداری به شدن افزایش پیدا می کنند.

حسابداری یکی از شغل‌هایی است که حتی شنیدن اسم آن هم قند در دل علاقه‌مندانش آب می‌کند! این که علاقه شما را به سمت این شغل می‌کشد یا درآمد آن شما را وسوسه کرده، مهم نیست. مهم این است که شغل حسابداری، جایگاه بسیار مناسبی در بازار کار ایران دارد. این موضوع را آمار هم تایید می‌کند. طبق آمارهای منتشرشده، بیش از ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری، مشغول به کار هستند. این آمار گواهی است بر بازار کار مناسب این رشته پرطرفدار در ایران! البته رسیدن به شغل حسابداری به این سادگی‌ها هم نیست. برای این که در بازار کار حسابداری موفق باشید، باید مهارت‌های مرتبط با این شغل را هم یاد بگیرید.

مختصری در مورد حسابداری

آموزش حسابداری محاسبان

حسابداری سیستمی است که اطلاعات و داده‌های مالی را جمع‌آوری و پردازش می‌کند. اطلاعات مالی بعد از پردازش در قالب گزارش‌های مالی به ذی‌نفعان، برای تصمیم‌گیری بهتر ارائه می‌شود. حسابداری نقشی حیاتی در هر سازمان یا کسب و کاری دارد. بدون وجود حسابداری، نمی‌توان موفقیت و کسب سود را برای هیچ شرکتی متصور شد.

حسابداری را می‌توان نوعی شغل خدماتی در کسب و کارها به حساب آورد. خدماتی از قبیل تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی، سرمایه، جریان وجوه نقد، پرداخت و … همگی وظایف خدماتی حسابدار هستند. به همین دلیل وجود حسابدار برای هر واحد اقتصادی ضروری است. تلفیق داده‌های مالی و ارائه پیشنهادات و گزارش‌های مالی، باعث اهمیت جایگاه این شغل در کسب و کارها شده است. از طرف دیگر نقش به‌سزایی در کاهش هزینه‌های مالیاتی شرکت‌ها دارد.

آشنایی با مهارت‌های موردنیاز شغل حسابداری

آموزش حسابداری محاسبان

برای موفقیت در هر شغلی، باید مهارت‌های مرتبط با آن را بیاموزید. شغل حسابداری هم مهارت‌های خاصی نیاز دارد. دانش‌آموختگانی که قصد ورود به بازار کار حسابداری را دارند، باید دانش خود را در این زمینه به‌روز کنند. به دلیل سروکار داشتن حسابداری با اعداد و ارقام، بهتر است مهارت‌های محاسباتی خود را بهبود ببخشید. برای تبدیل شدن به یک حسابدار همه‌فن حریف و کاربلد، باید مهارت‌های خود را در این زمینه‌ها ارتقا‌ دهید:

  • نرم افزارهای حسابداری
  • فن بیان
  • قدرت تجزیه و تحلیل
  • مدیریت زمان
  • روابط عمومی
  • قوانین و مقررات تجاری
  • قوانین مالیاتی

داشتن تسلط کافی روی این مهارت‌ها، ورود شما را به بازار کار حسابداری تسهیل می‌کند. چرا که با توجه به حساسیت و پیچیدگی بالای مسائل مالی، بیشتر کسب و کارها به دنبال استخدام افراد متخصص هستند.

بررسی وظایف یک حسابدار

آموزش حسابداری محاسبان

حسابداری هم مثل هر شغل دیگری، وظایف خاص خود را دارد. به عنوان حسابدار علاوه‌بر مهارت‌های ذکرشده، باید مهارت‌های دفترنویسی و دفترداری را هم بلد باشید. یک حسابدار وظیفه ثبت و کنترل درآمدها و هزینه‌های شرکت را دارد. به همین دلیل باید با ماهیت درآمد و هزینه آشنایی داشته باشید.

از دیگر وظایف حسابدار، می‌توان به تهیه صورت‌های سود و زیان اشاره کرد. به طور کلی صورت‌های مالی اهمیت بسیار بالایی برای هر کسب و کار دارند. مدیران ارشد و ذی‌نفعان شرکت از گزارشات و صورت‌های مالی، برای تصمیم‌گیری بهتر استفاده می‌کنند. همچنین باید حقوق و دستمزد پرسنل را به صورت دقیق محاسبه کند. اگر حقوق و دستمزد پرسنل به صورت دقیق محاسبه نشود، ممکن است زمینه‌های نارضایتی بین کارکنان فراهم شود. دیگر وظایف حسابدار، عبارتند از:

  • کنترل و بایگانی اسناد مالی کسب و کار
  • فاکتور صورتحساب‌ها
  • تهیه و تنظیم دفتر روزنامه و کل
  • کار با نرم‌افزارهای حسابداری
  • صادر کردن چک یا سفته
  • پیگیری وصول چک‌ها و سفته‌ها

با مزایای شغل حسابداری بیشتر آشنا شوید

آشنایی با مزایای شغل حسابداری، باعث افزایش انگیزه شما برای ورود به بازار کار خواهد شد. شغل حسابداری با توجه به مزایای زیادی که دارد، متقاضیان زیادی را هم به سمت خود می‌کشاند. این مزایا عبارتند از:

  • پایداری و ثبات شغلی
  • امکان رشد و توسعه
  • امکان کارآفرینی و راه‌اندازی کسب و کار
  • حقوق و مزایای بسیار عالی
  • قابلیت ارتقا شغلی و درآمدی

آشنایی با مشکلات شغل حسابداری

هر شغل در کنار مزایایی که دارد، معایبی هم خواهد داشت. شغل حسابداری هم از این قاعده مستثنی نیست. این شغل هم با وجود مزایای بسیار زیاد خود، معایبی هم دارد. در حسابداری با اعداد و ارقام سروکار داریم. به این معنی که در طول روز حدود ۷ تا ۸ ساعت با اعداد و ارقام باید دست و پنجه نرم کنید. همین موضوع ممکن است برای برخی افراد سختی‌هایی داشته باشد. البته داشتن علاقه و انگیزه، باعث تحمل این سختی‌ها خواهد شد.

فعالیت‌های مالی کسب و کارها در هر فصل و ماهی از سال ادامه دارد. به این معنی که کار پردازش داده‌های مالی باید همواره انجام شود؛ بنابراین حسابدار نمی‌تواند مرخصی زیادی بگیرد. از طرف دیگر اسناد و فعالیت‌های مالی در هر واحد اقتصادی، حساس و حیاتی محسوب می‌شوند. به همین دلیل همواره استرس و اضطراب با حسابداران همراه خواهد بود. چرا که کوچک‌ترین اشتباهی در وارد کردن اطلاعات یا محاسبات، ممکن است دردسرهای زیادی برای شرکت ایجاد کند. به هر حال دقت بالا یکی از فاکتورهای تبدیل شدن به یک حسابدار موفق است.

نکته: یک حسابدار ناشی و نابلد، بسیار بهتر از یک حسابدار کاربلد، اما بی‌دقت است!

مدارک تحصیلی موردنیاز شغل حسابداری

برای ورود به شغل حسابداری، باید مدرک معتبر و مرتبط با این شغل را داشته باشید. یکی از معتبرترین راه‌ها برای گرفتن مدرک حسابداری، ورود به دانشگاه است. مدارک کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری را می‌توانید در دانشگاه اخذ کنید. قطعا شانس ورود به بازار کار در افراد با مدارک بالاتر، بیشتر خواهد بود.

البته یکی از مشکلاتی که اخذ مدرک از دانشگاه‌ها دارد، عدم‌آموزش مهارت‌های مورد نیاز حسابداری است. بسیاری از فارغ‌التحصیلان این رشته، مهارت کافی برای حضور در این شغل را ندارند. با توجه به نظام آموزشی کشور، این موضوع تقریبا در همه رشته‌ها وجود دارد. به هر حال برای جبران این نقیصه، راهکارهای مختلفی وجود دارد. یکی از این راهکارها، شرکت در دوره‌های معتبر آموزشگاه‌ها و موسساتی است که آموزش حسابداری را انجام می‌دهند.

شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های استاندارد و اصولی حسابداری در آموزشگاه‌های معتبر، زمینه حضور در بازار کار را برای خود فراهم کنید. یکی از مزایای مهمی که این آموزشگاه‌ها دارند، معرفی دانش‌آموختگان به بازار کار مرتبط، بعد از اتمام دوره و اخذ مدرک است.

وضعیت آینده شغلی حسابداری در ایران

با توجه به این که تقریبا همه کسب و کارها در هر حوزه‌ای فعالیت‌های مالی خاص خود را دارند، وجود حسابدار ضروری است. به همین دلیل تقریبا افراد متخصص در این زمینه شغل مناسب خود را پیدا می‌کنند. فرصت‌های شغلی حسابداری از شرکت‌ها کوچک گرفته تا بزرگ، بسیار گسترده است. به گواه آمارهای منتشرشده، حسابداری کمترین نرخ بیکاری را بین سایر فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارد.

از طرف دیگر آینده کسب و کارها در کشور وضعیت بسیار مناسبی دارد. کشورهای در حال توسعه‌ای مثل ایران، صنایع رو به رشدی دارند. به هر حال هر کسب و کاری در هر زمینه‌ای که شکل می‌گیرد به حسابدار نیاز دارد. به همین دلیل می‌توان گفت آینده خوبی در انتظار شغل حسابداری است.

وضعیت بازار کار حسابداری در ایران

حسابداری در ایران، یکی از پرتقاضاترین و پرطرفدارترین رشته‌های دانشگاهی محسوب می‌شود. دلیل این امر علاوه‌بر علاقه داوطلبان، بازار کار و درآمد مناسب این شغل است. از طرف دیگر حسابداری، شاخه‌های متعددی دارد. همین موضوع باعث شده تا استقبال از این رشته بیشتر شود. با این اوصاف می‌توان گفت فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در صنایع مختلف مشغول فعالیت شوند.

اگر تحصیلات تکمیلی رشته حسابداری را دارید، شانس بیشتری برای شاغل شدن خواهید داشت. البته نباید عامل مهم مهارت را هم نادیده گرفت. امروزه بیشتر واحدهای اقتصادی، اولویت استخدام را با فارغ‌التحصیلان دارای مهارت قرار می‌دهند.

به هر حال واحدهای صنعتی نیاز مبرمی به سازماندهی امور مالی خود دارند. همین موضوع شرایط را برای دانش‌آموختگان حسابداری هموارتر می‌کند. دانش‌آموختگان رشته حسابداری، نرخ بیکاری نزدیک به صفر دارند. این آمار فوق‌العاده هر شخصی را برای گذراندن دوره‌های حسابداری ترغیب می‌کند.

با گرایش‌های مختلف شغل حسابداری آشنا شوید

یکی از دغدغه‌های مهم فارغ‌التحصیلان، ورود به بازار کار مناسب است. برای این کار ابتدا باید با گرایش‌های مختلف این رشته و مشاغل مرتبط با آنها آشنا شوید. حسابداری هم گرایش‌های مختلفی دارد که برای موفقیت در هر کدام باید مهارت‌های خاص آن را یاد بگیرید:

  • حسابداری صنعتی: یکی از مهم‌ترین گرایش‌های حسابداری است که وظایف متعددی برعهده دارد. بازار کار حسابداری صنعتی، واحدهای تولیدی و صنعتی است. حسابدار صنعتی وظیفه تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی صنایع را برعهده دارد.
  • حسابداری مالی:یکی از بهترین و پرطرفدارترین شاخه‌های حسابداری است که بازار کار بسیار خوبی هم دارد. بازار کار حسابداری مالی، شامل طیف گسترده‌ای از همه صنایع و واحدهای تجاری می‌شود.
  • حسابداری مالیاتی: تقریبا همه کسب و کارهایی که تبادلات مالی انجام می‌دهند با قوانین مالیات سروکار خواهند داشت. وظیفه حسابدار مالیاتی، بررسی صورت‌های مالی به منظور کاهش هزینه‌های مالیاتی است. به این ترتیب بازار کار حسابداری مالیاتی همیشه پررونق است.
  • حسابداری دولتی:زمینه کاری این نوع حسابداری در سازمان‌های دولتی است. فارغ‌التحصیلان رشته حسابداری دولتی، می‌توانند در ادارات و سازمان‌های دولتی استخدام شوند.
  • حسابداری بیمه:دانش‌آموختگان این رشته، مهارت‌های مرتبط با بیمه را یاد می‌گیرند. زمینه کاری حسابداری بیمه در همه شرکت‌های بیمه و زیرمجموعه آنهاست.
  • حسابداری بانک: متخصصان این حوزه در همه بانک‌ها و موسسات مالی، می‌توانند مشغول به کار شوند. با توجه به افزایش شعب بانک‌های مختلف، حسابداری بانک وضعیت بسیار خوبی دارد.

بررسی انواع حسابرسی و بازار کار آن

یکی از شاخه‌های مهم حسابداری، حسابرسی است که متقاضیان زیادی هم دارد. البته حسابرسان وظایف متفاوت‌تری نسبت به سایر شاخه‌های حسابداری دارند. حسابرسان با توجه به نوع وظایفی که دارند به دو دسته داخلی و خارجی تقسیم می‌شوند:

  • حسابرسان داخلی: در این حالت شرکت برای حسابرسی فعالیت‌های مالی خود، اقدام به جذب حسابرس از خارج شرکت نمی‌کند. حسابرسان داخلی در خود شرکت مشغول فعالیت هستند. در اصل حسابرسان داخلی، کارمند بخش مالی شرکت محسوب می‌شوند. این نوع حسابرس، باید گزارش صورت‌های مالی را به مدیریت ارائه دهد.
  • حسابرسان خارجی: فعالیت حسابرسان خارجی به صورت مستقل انجام می‌شود. شرکت‌ها برای بررسی امور مالی خود، اقدام به جذب موقت حسابرسان خارج از شرکت می‌کنند. این نوع حسابرسان ممکن است به صورت کاملا مستقل یا برای موسسات حسابرسی فعالیت کنند. به هر حال وظیفه اصلی حسابرسان، بررسی صورت‌های مالی و انطباق آنها با قوانین مالی است.

بررسی حقوق و درآمد شغل حسابداری در ایران

موضوع حقوق و درآمد برای داوطلبان ورود به بازار کار از اهمیت بالایی برخوردار است. احتمالا یکی از دلایل استقبال زیاد از یک شغل، موضوع درآمد و جایگاه شغلی آن است. شغل حسابداری جایگاه اجتماعی بسیار خوبی دارد. علاوه بر این از درآمد و حقوق بسیار مناسبی هم برخوردار است. البته حقوق حسابدار بسته به میزان فعالیت‌ها و جایگاه شغلی او متفاوت است.

قطعا حسابدارانی که مهارت‌های بیشتری دارند، گزینه مناسبی برای استخدام ارتقاء شغلی هم محسوب می‌شوند. به همین دلیل حسابدارانی که مهارت و تخصص مناسبی دارند، درآمد بسیار بیشتری هم خواهند داشت. حقوق و دستمزد یک حسابدار با توجه به جایگاه و موقعیت شغلی او متفاوت است. شغل حسابدار در شرکت به ۳ گروه مدیر حسابداری، سرپرست حسابداری و کارشناس حسابداری تقسیم می‌شود. طبیعتا درآمد و حقوق مدیر حسابداری یا مالی، بیشتر از سایر مشاغل حسابداری خواهد بود.

نکته حائز اهمیت، کارآموزی هنگام ورود به بازار کار حسابداری است. قطعا در بدو ورود به بازار کار به عنوان یک حسابدار حرفه‌ای حقوق و دستمزد دریافت نخواهید کرد. ابتدا باید به عنوان کارآموز و به صورت پاره‌وقت مشغول فعالیت شوید. به تدریج و با افزایش مهارت و تجربه، می‌توانید حقوق بیشتری هم کسب کنید. به هر حال حسابداری را می‌توان در زمره مشاغل پردرآمد ایران قرار داد.

کلام پایانی

حسابداری یکی از شغل‌های پرطرفداری است که بازار کار مناسبی هم در کشور ما دارد. هر کسب و کار و سازمانی که به نوعی فعالیت مالی دارد، برای سازماندهی صورت‌های مالی خود به حسابدار احتیاج دارد. البته امروزه بیشتر شرکت‌ها، استخدام حسابدار متخصص و دارای مهارت‌های مرتبط را ترجیح می‌دهند. به همین دلیل اگر قصد ورود به بازار کار حسابداری را دارید، بهتر است ابتدا در دوره‌های حسابداری شرکت کنید. یادگیری حسابداری در دانشگاه، برای تصدی شغل در بازار کار کافی نیست. موسسات و آموزشگاه‌های معتبر حسابداری، دوره‌هایی را برای ارتقاء سطح مهارت شما در حسابداری برگزار می‌کنند. با شرکت در این دوره‌ها، برای حضور در بازار کار آماده خواهید شد. حسابداری درآمد بسیار خوبی هم دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا