اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته اول شهریور ۱۴۰۲

بازدهی بازارها در نخستین هفته شهریور هر سه روند مثبت، منفی و خنثی را داشت. این هفته بورس و سکه با بازدهی مثبت، دلار با بازدهی منفی و سکه بدون تغییر قیمت بسته شدند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، این هفته بازدهی بازارها روند متوازنی نداشت. در طول هفته‌ای که گذشت قیمت طلا، سکه و دلار تغییر چندانی نداشتند. روند قیمت در این بازارها به صورت یک روز درمیان کاهش و افزایش‌هایی با دامنه محدود را تجربه کرد.

در روزهای پایانی این هفته سیگنال‌های ورودی به بازار ارز، توانست قیمت را به کف کانال ۴۹ هزار تومانی بیاورد.

بازدهی بازارها در هفته اول شهریور 1402

ادعای شبکه بلومبرگ که مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی آتی خود احتمالاً کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم در ایران را اعلام می‌‌کند، سیگنال کاهشی به بازار داد. از سوی دیگر برخی رسانه‌ها مدعی شدند که تهران و واشنگتن همزمان با توافق بر سر تبادل زندانیان در ازای آزادسازی پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی با هدف کاهش تنش‌ها درخصوص کاهش غنی‌سازی در ایران نیز توافق کرده‌اند.

کارشناسان اقتصادی روند بازارهای مالی در ۶ ماهه دوم سال جاری را به تناسب رشد نقدینگی و تورم، افزایش نیاز به واردات و روند تفاضا افزایشی پیش بینی می‌کنند. به اعتقاد آنها بازار رکودی ماه‌های اخیر با لیدری دلار در مسیر صعودی آهسته و پیوسته‌ای قرار خواهد گرفت.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از دوم تا امروز ۹ شهریور نشان می‌دهد اسکناس آمریکایی با کاهش ۳۰۰ تومانی قیمت، بازدهی منفی طی مدت یاد شده داشته است. این اسکناس با کاهش قیمت ۳۰۰ تومانی و بازدهی منفی ۰.۶۱ درصدی در آخرین روز هفته جاری در کف کانال ۴۹ هزار تومانی معامله شد.

طی هفته‌های اخیر، دور تازه‌ای از اخبار سیاسی در حوزه برجام و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به بازار تزریق شده است. بازارساز نیز این فرصت را برای سرکوب قیمت دلار غنیمت شمرده است. این در حالی است که رکود مضائف روزهای اخیر به مناسبت اربعین روند معاملات در بازار ارز را نیز کاهش داده است.

قیمت طلا

امروز ۹ شهریور هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۳۲۷ هزار تومان رسید و با افزایش قیمت ۱۲ هزار تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. این هفته فقط طلا در بازارهای مالی بازدهی مثبت ۰.۵۱ درصدی داشت.

گفتنی است بر بازدهی مثبت ناچیزی که بازار طلا در یک هفته اخیر داشت تاثیر روند صعودی انس جهانی طلا را نیز نباید نادیده گرفت. قیمت طلای جهانی در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۴۵ دلاری رسیده است. انس جهانی طلا این هفته نسبت به مدت مشابه هفته قبل ۲۶ دلار افزایش قیمت داشته است.

قیمت سکه

در هفته اخیر سکه امامی با وجود رفت و برگشت‌های مداوم میان کانال قیمتی ۲۷ و ۲۸ میلیونی در نهایت در کف کانال ۲۸ میلیون تومانی به کار خود پایان داد. در نخستین هفته شهریور قیمت سکه نسبت به هفته گذشته دوم شهریور، بدون تغییر قیمت بسته شد.

بورس

بورس تهران در حالی نخستین هفته شهریورماه را به پایان رساند که شاخص‌های کل و هم‌وزن همچنان صعودی ماند اما از شتاب رشد آنها کاسته شد. در همین حال حجم و ارزش معاملات خرد نسبت به هفته‌های قبل افزایشی بود.

شنبه؛ استارت پرقدرت در مسیر صعودی

بازار سهام در نخستین روز از هفته جاری، رشدی را که از یکم شهریورماه آغاز شده بود، ادامه داد تا نوید یک هفته سراسر سبز را به سرمایه‌گذاران بدهد. به این ترتیب شاخص کل بازار سهام چهارم شهریورماه را با رشد ۴۵ هزار و ۵۱۷ واحدی، معادل ۲.۳۹ درصد به پایان رساند و در ارتفاع یک میلیون و ۹۹۳ هزار واحد ایستاد. در این روز شاخص هم‌وزن نیز ۲.۵۶ درصد رشد کرد. این مسیر صعودی به‌ویژه با لیدری خودرویی‌ها و خبرهای خوشی که درباره گروه پتروشیمی در راه بود، هموار شد.

یکشنبه؛ فتح دوباره ابرکانال ۲ میلیون واحدی

در روز یکشنبه روند افزایشی شاخص‌ها در بازار سهام با سرعت بیشتری ادامه یافت و به این ترتیب شاخص کل بورس با ۵۸ هزار و ۳۹۱ واحد رشد، معادل ۲.۹۳ درصد بالا رفت و توانست ابرکانال دو میلیون واحدی را پس بگیرد. در این روز شاخص هم‌وزن نیز ۲.۲۷ درصد رشد کرد. رشد شاخص‌های بازار سهام در دومین روز هفته نیز ناشی از خوش‌بینی به خبری بود که هنوز درباره نرخ خوراک پتروشیمی‌ها منتشر نشده بود اما توانسته بود معامله‌گران را نسبت به عقبگرد دولت دلگرم کند.

دوشنبه؛ کاهش شیب افزایشی شاخص کل

معاملات روز دوشنبه بازار سهام در حالی آغاز شد که از شب قبل مشخص شده بود قرار است محاسبه نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها فرموله شود؛ بر همین اساس شاخص کل بورس همچنان صعودی ماند اما از شیب رشد آن کاسته شد. در این روز شاخص کل بورس ۳۲ هزار و ۷۴۵ واحد بالا رفت و با رشد ۱.۶ درصدی به دو میلیون و ۸۴ هزار واحد رسید و توانست جایگاه خود را در ابرکانال دو میلیونی تثبیت کند. در روز دوشنبه، شاخص هم‌وزن نیز با شتاب کمتری رشد کرد و ۰.۶۸ درصد بالا رفت.

سه‌شنبه؛ افت سرعت رشد بازار

در چهارمین روز معاملاتی هفته همچنان از سرعت رشد شاخص کل کاسته شد تا در این روز نماگر بورس تهران تنها ۱۰ هزار و ۹۰۴ واحد رشد کند و با افزایش ۰.۵۲ درصدی در سطح دو میلیون و ۹۵ هزار و ۷۳ واحد قرار گیرد. در این روز شاخص هم‌وزن نیز صعودی بود و هزار و ۸۷۳ واحد معادل ۰.۲۷ درصد بالا رفت.

چهارشنبه؛ فروکش هیجانات بازار

در روز چهارشنبه و همزمان با پایان هفته دولت، شاخص کل بورس مجددا از شتاب رشد خود کاست و به افزایش ۹ هزار و ۷۷۱ واحدی تن داد تا در نهایت با رشد ۰.۴۷ درصدی در سطح دو میلیون و ۱۰۴ هزار واحدی، نخستین هفته معاملاتی شهریورماه را به پایان برساند. در این روز شاخص هم‌وزن نیز با سه هزار و ۵۵۱ واحد رشد معادل ۰.۵ درصد افزایش داشت.

افزایش حجم و ارزش معاملات خرد

این هفته روند معاملات در بازار سهام به‌گونه‌ای پیش رفت که ارزش و حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی افزایش یافت. در نخستین روز هفته حجم معاملات به ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون برگه سهم رسید و ارزش معاملات خرد نیز پنج هزار و ۹۲۵ میلیارد تومان بود.

در دومین روز معاملاتی هفته اما این روند بهبود یافت و با مشارکت بیشتر از سوی معامله‌گران، حجم معاملات به ۱۴.۴ میلیارد برگه سهم رسید و ارزش معاملات نیز هفت هزار و ۹۹۰ میلیارد تومان شد.

روز دوشنبه نیز وضعیت معاملات خرد روندی امیدوارکننده داشت اگرچه نسبت به روز یکشنبه کاهشی بود. به نحوی که حجم معاملات ۱۲.۴ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات نیز به هفت هزار و ۷۵۷ میلیارد تومان رسید.

در چهارمین روز معاملاتی هفته حجم و ارزش معاملات خرد باز هم کاهش یافت تا در نهایت، معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام روی حجم ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون برگه سهم و ارزش معاملات ۶ هزار و ۳۶۸ میلیارد تومانی بسته شود.

اما آخرین روز معاملاتی هفته جاری نیز با داد و ستد ۱۱.۹ میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد ۶ هزار و ۸۷۸ میلیارد تومانی به پایان رسید.

باید اشاره داشت که در طول نخستین هفته شهریورماه، بازار سهام طی دو روز شاهد خروج پول و طی سه روز شاهد ورود پول حقیقی بود. در نهایت اما تراز ورود پول، منفی شد تا در بازه مورد بررسی، ۱۰۲ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شده باشد.


روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا