اقتصادی

بازدهی بازارها در هفته چهارم آبان ۱۴۰۲ / کدام بازارها قرمز شد؟

بازدهی بازارها در آخرین هفته آبان در تمام موارد مورد بررسی منفی بود. این هفته بورس بیشترین و دلار کمترین افت ارزش را داشتند. کارشناسان اقتصادی حرکت رِنج بازارهای مالی را ناشی از روزهای آرام آبان می‌دانند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در هفته پایانی آبان تمام بازارها با بازدهی منفی بسته شدند. در هفته اخیر بورس پرچمدار بیشترین افت بازدهی در بازارها بود. وزنه اخبار مساعد سیاسی توانست روند قیمت،‌ در بازارهای مالی را کاهشی کند. سیگنال‌های ورودی به بازار اگر چه بسیار بود اما انتظار فعالان اقتصادی نوسان محدودی بود که برآورده شد. کارشناسان اقتصادی معتقدند اخبار در یک هفته گذشته کمترین تاثیر را در بازارهای مالی داشته است. 

بازدهی بازارها در هفته چهارم آبان 1402

این هفته وزنه اخبار مربوط به سفر رئیس جمهور به عربستان، سفر وزیر امور خارجه به ژنو در خصوص مساله جنگ در خاورمیانه و گسیل شدن موضوع جنگ حماس و اسرائیل به سمت آتش‌بس، توانست اثر تورم را در بازارهای مالی تا حدودی خنثی کند.

در حالی که در برخی ساعات معاملاتی این هفته قیمت دلار به کف کانال ۵۰ هزار تومانی برگشت اما در نهایت محدوده ۵۱ هزار تومانی برای این اسکناس حفظ شد. کارشناسان اقتصادی کف قیمت دلار را محدوده ۵۰ هزار تومانی و سقف آن را منطقه ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومانی می‌دانند. 

برخی ناظران اقتصادی معتقدند فعلا بازارساز با  موج‌سواری روی خبرهای سیاسی، قیمت دلار را سرکوب کرده است؛ اما در سه ماه پایانی سال همزمان با بروز کسری بودجه و عقب‌ماندگی از اهداف اقتصادی، قیمت دلار نیز همپای انتظارات تورمی افزایشی خواهد شد.

در حال حاضر، جدال بر سر دو فرضیه کاهش جزئی و افزایش قیمت دلار میان ناظران اقتصادی بالاست. این موضوع  به دلیل ابهام در سیاست‌های دولت و نبود برنامه روشن و مشخص درباره رویکردهای پیش رو در اقتصاد ایران، آینده بازارهای مالی را به معما تبدیل کرده است.

قیمت دلار

بررسی بازدهی قیمت دلار از ۱۸ تا ۲۵ آبان نشان می‌دهد این اسکناس در روز جاری با قیمت ۵۱ هزار و ۱۰۰ تومان معامله شد. دلار نسبت به مدت مشابه هفته گذشته با کاهش ۰.۳۹ درصدی بازدهی منفی ۲۰۰ تومانی داشته است.

بازارساز طی ماه‌های اخیر تلاش کرده است با تزریق اخبار مثبت سیاسی و اقتصادی، قیمت دلار را کاهشی کند و یا دست‌کم در محدوده‌ای با ثبات حفظ نماید. اما کارشناسان اقتصادی روند اخبار بین‌المللی را همواره غیرقابل پیش‌بینی توصیف می‌کنند و معتقدند روند قیمت‌ها در بازارهای داخلی به همین رویدادها بستگی زیادی دارد.

قیمت طلا

امروز ۲۵ آبان هر گرم طلای ۱۸ عیار به قیمت دو میلیون و ۴۲۲ هزار و ۷۰۰ تومان رسید و با کاهش ۱۴ هزار تومانی نسبت به مدت مشابه هفته گذشته به کار خود پایان داد. بازدهی طلا در مدت یاد شده افت ۰.۵۷ درصدی داشته است.

گفتنی است قیمت طلای جهانی در لحظه نگارش این گزارش به رقم ۱۹۶۴ دلاری رسیده است. 

قیمت سکه

همچنین سکه امامی این هفته افت بازدهی ۰.۴۹ درصدی داشت. این قطعه با کاهش ۱۴۳ هزار تومانی در هفته روز اخیر، امروز با قیمت  ۲۸ میلیون و ۹۵۳ هزار تومان معامله شد.

بورس

نگاهی به معاملات هفته چهارم آبان‌ نشان می‌دهد، شاخص کل از ابتدای هفته درگیر مقاومت دو میلیون و ۶۰ هزار واحدی بوده و همین موضوع سبب شد تا نماگر اصلی بازار به رشد خود پایان دهد. به این ترتیب در پنج روز معاملاتی، شاخص کل از دو میلیون و ۵۴ هزار واحد با کاهش ۰.۸۳ درصدی به دو میلیون و ۳۸ هزار واحد رسید.

البته نماینده سهام شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سرمایه در این هفته قدری رشد کرد. چرا که به طور کلی این سهم‌ها در هفته چهارم آبان‌ وضعیت بهتری را پشت سر گذاشتند. به این ترتیب شاخص هم‌وزن در این هفته حدود ۰.۴۴ درصد به ارتفاع خود افزود و خود را از تراز ۶۹۹ هزار واحد به ۷۰۲ هزار واحد رساند.

بی‌رمقی حرکات شاخص‌های بورسی را در این هفته می‌توان به پایین بودن ارزش معاملات خرد نسبت داد. چرا که بازار سرمایه در این هفته به طور میانگین، روزانه ۶ میلیارد و ۹۶۰ میلیون برگه سهم حجم خورد و ارزشی معادل چهار هزار و ۵۱ میلیارد تومان را رقم زد.

بیشترین و کمترین بازدهی هفته

بیشترین بازدهی

اگر معاملات بورس در هفته چهارم آبان بررسی شود مشخص می‌شود که سهام شرکت سیمان ایلام (سیلام) توانست در این هفته با رشد ۳۱ درصدی بیشترین بازدهی را میان رقبای بورسی خود به ارمغان بیاورد و به قیمت ۲۴۱۰ تومان برسد.

همچنین کایزد و حآسا نیز دیگر سهم‌هایی بودند که در این هفته بازدهی خوبی از خود بر جای گذاشتند. به نحوی که کایزد ۲۸ درصد و حآسا ۲۵ درصد در این هفته افزایش قیمت داشتند و به ترتیب به ۱۱۵۶ و ۱۰۲۳ تومان رسیدند.

کمترین بازدهی

در طرف مقابل اما ارقام ریزش سهم‌های کم‌بازده کمتر بود؛ به طوری که تکشا با کاهش ۱۳ درصدی بدترین عملکرد را میان سهم‌های بورسی ثبت کرد. گفتنی است تکشا در حال حاضر در تراز ۴۵۵۸ تومان قرار گرفته و نزدیک‌ترین حمایت آن سطح ۴۱۰۶ تومان است.

همچنین وسرمد و رفاه نیز دیگر سهم‌هایی بودند که با کاهش ۱۰ درصدی بیشترین کاهش را در هفته چهارم آبان به ثبت رساندند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا