اقتصادی

با کد ملی چند عدد نان یارانه‌ای می‌توان خرید؟

فروش نان کارتی به‌زودی در تمام استان‌های ایران اجرا خواهد شد و مردم باید با سازوکار جدید نان بخرند؛ اما با اجرای این طرح سهم هر ایرانی برای خرید نان چقدر می‌شود؟

به گزارش روند بازار، میزان یارانه نان چقدر است؟

اصغر پابرجا، رئیس اتحادیه نانوایان سنگکی تهران، به «شرق» می‌گوید که هر نفر ماهانه میتواند ۱۰ کیلوگرم نان یارانه‌ای بخرد.

به عبارتی هر نفر فقط میتواند یک نان یارانه‌ای در روز بخرد و مصرف بیشتر نان با نرخ نانوایی‌های آزادپز محاسبه می‌شود.

بعد از بارها خبرسازی مرغ و گوشت و روغن و برنج، امسال گرفتاری‌های تنظیم بازار به نان رسیده اســت.

در تعطیلات هفته گذشته، ناگهان خبر رسید که قیمت آرد صنعتی آزاد شده و برای یارانه آرد نانوایی‌ها هم تصمیم جدیدی گرفته شده است.

آزادسازی قیمت آرد صنعتی، نرخ ماکارونی را یکشنبه حدود دو برابر کرد و بهای بیسکویت و کیک و کلوچه و… را خبرساز کرد.

بلافاصله پس از این اتفاقات خبر رسـید که از این پس فروش نان با کارت یارانه ممکن است و یارانه آرد مستقیم به کارت بانکی مصرف‌کنندگان واریز می‌شود.

پیش از این بارها خبر توزیع کارت نان و کوپن نان روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفته اما تکذیب شده بود.

و حالا جواد ساداتی‌نژاد، وزیر کشاورزی می‌گوید که با جنگ روسیه و اوکراین قیمت گندم جهش داشته و آرد یارانه‌ای ایران در حجم بالا قاچاق می‌شود.

قاچاق توجیه دارد

ابراهیم صیامی، مدیر کل آینده‌پژوهی، مدل‌سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد هم گفت که به‌طور متوسط هر ایرانی ۳۰۰ گرم مصرف نان دارد.

با این حساب مصرف سالانه کشور به ۹.۵ میلیون تن گندم می‌رسد، اما آمارهای تأمین گندم نشان می‌دهد سالانه ۱۱.۵ میلیون تن گندم در کشور مصرف می‌شود که نشان می‌دهد بخشی از گندم و آرد یا قاچاق می‌شود.

هرچند این توضیحات، مصرف‌کنندگان ایرانی را قانع نکرد و بسیاری با یادآوری تجربه افزایش قیمت بنزین گفتند که نمی‌شود دســتمزدها در ایران ریالی و قیمت کالا دلاری باشد.

همچنین بسیاری از کارشناسان اقتصاد هم می‌گویند تا زمانی که نرخ تورم دورقمی است و سقوط ارزش ریال ادامه دارد، بین قیمت‌های بازار ایران و جهان فاصله میفتد و قاچاق توجیه دارد.

بنابراین افزایش قیمت بدون مهار نرخ تورم نمی‌تواند توجیه قاچاق را از بین ببرد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا