کسب و کار

بهترین استیبل کوین بازار برای سرمایه گذاری کدام است؟

ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم، به بی‌ثباتی مشهورند و دقیقا به همین دلیل طرفداران بسیاری دارند. اما در این دنیای بی‌ثبات نیز مانند هر چیز دیگری سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا بتوانند دارایی‌های خود را در شرایط حساس به یک ارز با ثبات بسپارند. به همین دلیل است که خرید استیبل کوین به راه‌حلی برای حفظ ارزش سرمایه‌گذاران معرفی شده است. اما بهترین استیبل کوین برای سرمایه گذاری کدام است؟ چطور از میان ده‌ها استیبل کوین یکی را انتخاب کنیم؟ در این راهنما می‌توانید با مشهورترین استیبل کوین‌های بازار آشنا شوید.

انواع استیبل کوین ها در بازار

همانند سایر ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها نیز براساس مکانیسمی که برای تثبیت ارزش استفاده می‌کنند به سه نوع مختلف تقسیم می‌شوند. حال برای این که بتوانید نگاهی آگاهانه‌تر به این که بهترین استیبل کوین برای سرمایه گذاری کدام است؟ بیاید تا با انواع استیبل کوین‌ها آشنا شویم.

استیبل کوین با پشتوانه کالا

ثبات استیبل کوین‌هایی که به کالاها متصل می شوند معمولاً توسط دارایی‌های سخت و ارزشمند مانند طلا یا مستغلات تأمین می‌شود. البته از میان کالاهای سخت، به عنوان وثیقه برای استیبل کوین‌ها، طلا بیشتر استفاده می‌شود. با این حال، بسیاری از استیبل کوین‌ها از ترکیب متنوعی از فلزات گرانبها استفاده می‌کنند.

استیبل کوین های با پشتوانه ارز دیجیتال

استیبل کوین‌های دارای پشتوانه رمزنگاری از سایر ارزهای دیجیتال به عنوان وثیقه و قراردادهای هوشمند برای نظارت بر ضرب و سوزاندن کوین استفاده می‌کنند. هدف از این کار، قابل اعتمادتر کردن فرآیند است؛ زیرا کاربران می‌توانند به طور مستقل قراردادها را بررسی کنند. برخی از این استیبل کوین‌های دارای پشتوانه رمزنگاری نیز توسط DAO اداره می‌شوند، جایی که جامعه می‌تواند در مورد تغییرات رای دهد.

استیبل کوین با پشتوانه فیات

استیبل کوین‌های تحت حمایت فیات از ارزهای دولتی مانند دلار آمریکا، یوان چین یا یورو به عنوان وثیقه استفاده می‌کنند. این یعنی کاربران می‌توانند دارایی خود را از فیات به یک استیبل کوین و بالعکس با هر نرخ ثابت تبدیل کنند. در این حالت، اگر قیمت سکه کمتر از فیات اصلی باشد، سرمایه‌گذاران می‌توانند از روش‌های داوری برای بازگرداندن قیمت به نرخ ثابت استفاده کنند. استیبل کوین‌های با پشتوانه فیات با ارز واقعی که به آن متصل هستند رابطه یک به یک دارند.

استیبل کوین های الگوریتمیک

برخلاف استیبل کوین‌هایی که بر پایه یک ارز یا دارایی هستند، در استیبل کوین‌های الگوریمیک حق امضاء عموماً توسط یک الگوریتم یا فرآیند مدیریت می‌شود. این استیبل کوین‌ها همچنین می‌توانند توسط قراردادهای هوشمند در پلتفرم های غیرمتمرکز پشتیبانی شوند.

تتر معروف ترین استیبل کوین

بهترین استیبل کوین برای سرمایه گذاری

با شدت گرفتن نوسانات ارزهای دیجیتال، استیبل کوین‌ها اخیرا مورد توجه شرکت‌ها و افراد در سراسر جهان قرار گرفته‌اند. در واقع، استیبل کوین‌ها به نوعی به شما کمک می‌کند تا ارزش دارایی‌تان حفظ شود بدون آن‌ که نوسانات و رویدادهای دیگر تاثیر چندانی روی آن‌ها داشته باشند. اما همانطور که می‌دانید، انواع مختلفی از استیبل کوین‌ها وجود دارد و پلتفرم‌های متفاوتی این ارز را ارائه می‌دهند اما بهترین استیبل کوین برای سرمایه گذاری کدام است؟ در ادامه ما قصد داریم به معرفی چند نمونه از مشهورترین استیبل کوین‌های بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم.

تتر Tether

شناخته‌شده‌ترین استیبل کوین بازار ارزهای دیجیتال که به ارز فیات دلار آمریکا متصل است، تتر یا USDT نام دارد. از آنجا که پشتوانه تتر دلار آمریکا معرفی شده، این استیبل کوین همواره معادل یک دلار (با اختلاف چند سنت) بوده و با این ارز نسبت ۱ به ۱ دارد. تتر در سال ۲۰۱۴ توسط شرکت tether limited راه‌اندازی شد. این شرکت همچنین نسبت ۱ به ۱ تتر را با این ترفند که به ازای هر توکن تتر صادر شده، یک دلار آمریکا در ذخایر خود نگهداری می‌کند نیز تضمین می‌کند.  

تتر را می‌توان برای خرید ارزهای دیجیتال دیگر یا معامله در صرافی های ارز دیجیتال استفاده کرد. به دلیل ارزش پایدار، تتر همچنین اغلب به عنوان راهی برای محافظت در برابر نوسانات بازار یا انتقال وجوه بین مبادلات بدون نیاز به تبدیل به ارزهای فیات، مانند دلار آمریکا، استفاده می‌شود. به همین دلیل، با نگاهی به دامیننس تتر می‌توانم بفهمیم که تتر اکنون به یکی از پرکاربردترین ارزهای رمزنگاری شده در جهان تبدیل شده است.

دامیننس تتر یک شاخص مهم در تحلیل بازار است که می‌توانید برای بررسی آن به لینک https://www.iranicard.ir/blog/tether-dominance/  مراجعه کنید.

USD Coin

USD Coin (USDC) یک استیبل کوین محبوب دیگر است که همانند تتر به دلار آمریکا متصل می‌شود. USDC یک توکن ERC-20 است که بر روی بلاک چین اتریوم کار می کند و برای هر کسی که کیف پول اتریوم دارد قابل دسترسی است. USDC به دلیل ثبات، شفافیت و دسترسی آن محبوبیت زیادی میان معامله‌گران ارزهای دیجیتال دارد. در حقیقت، این ارز یک انتخاب محبوب برای معامله‌گران، سرمایه‌گذاران و به طور کلی مشاغلی است که به دنبال یک ارز دیجیتال قابل اعتماد می‌گردند که در معرض نوسانات سایر ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم نباشد. USDC در حال حاضر پس از تتر (USDT) دومین استیبل کوین بزرگ از نظر ارزش بازار است.

 USDC توسط کنسرسیومی به نام Centre مدیریت می‌شود که از Coinbase و Circle تشکیل شده است. این مرکز تضمین می‌کند که USDC نسبت خود با دلار را به طور کامل حفظ می‌کند، به این معنی که به ازای هر توکن USDC در گردش، مبلغی معادل دلار آمریکا در ذخیره وجود دارد. بدین ترتیب ارزش USDC ثابت می‌ماند و با نسبت ۱:۱ به دلار آمریکا متصل می‌شود.

DAI

دای یک استیبل کوین است که توسط MakerDAO، یک سازمان مستقل غیرمتمرکز (DAO) بر روی بلاک چین اتریوم ایجاد شده است. MakerDAO در سال ۲۰۱۴ توسط Rune Christensen با چشم‌انداز ایجاد یک استیبل کوین غیرمتمرکز تأسیس شد تا بتواند هر کسی را بدون توجه به موقعیت یا وضعیت مالی خود قادر به مشارکت در اقتصاد جهانی کند.

دای از دسته ارزهای دیجیتالی است که توسط سایر ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌شود. این بدان معناست که هر واحد دای توسط مقدار مشخصی اتریوم پشتیبانی می‌شود، که تضمین می‌کند که استیبل کوین از نظر ارزش ثابت باقی می‌ماند. ارزش دای در واقع از طریق سیستم پیچیده‌ای از الگوریتم‌ها حفظ می‌شود که کمک می‌کند عرضه دای مطابق با تقاضای آن باقی می‌ماند. بدین ترتیب، زمانی که قیمت دای از ۱ دلار فراتر رفت، کاربران می‌توانند با سپرده‌گذاری وثیقه اضافی، دای بیشتری ایجاد کنند. برعکس، زمانی که قیمت دای به زیر ۱ دلار می‌رسد، کاربران تشویق می‌شوند تا دای را بخرند و آن را بسوزانند تا عرضه آن را کاهش دهند و در نتیجه ارزش آن را افزایش دهند.

همانطور که خواندید، دای در بین استیبل کوین‌ها منحصر به فرد به‌شمار می‌رود زیرا برخلاف سایر استیبل کوین‌ها که اغلب توسط نهادهای متمرکز صادر می‌شوند، دای توسط یک جامعه غیرمتمرکز از سهامداران اداره می‌شود و غیرمتمرکز و مستقل است.

Binance USD

Binance USD یک استیبل کوین است که با نسبت ۱:۱. به دلار آمریکا متصل شده بنابراین هر BUSD برابر با یک دلار آمریکا است. Binance USD توسط Paxos، یک مؤسسه مالی تنظیم شده که دلارهای ایالات متحده مربوطه را ذخیره می‌کند، صادر می شود. بایننس، یکی از بزرگترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال جهان، در سال ۲۰۱۹ با Paxos همکاری کرد تا BUSD را به عنوان راهی برای ارائه ارز دیجیتال پایدار و قابل اعتماد به معامله‌گران راه‌اندازی کند که در معرض نوسانات قیمت ارزهای دیجیتال دیگر نباشد.

علاوه بر همه این‌ها، BUSD به طور کامل توسط وزارت خدمات مالی ایالت نیویورک (NYDFS) تنظیم می‌شود، که تضمین می‌کند که با تمام قوانین و مقررات قابل اجرا مطابقت دارد. این یک عامل بسیار مهم برای معامله‌گران و سرمایه‌گذارانی است که نگران مشکلات قانونی ارزهای دیجیتال در معاملات خود هستند.

usd کوین

از کجا استیبل کوین بخریم؟

برای خرید ارزهای دیجیتال و استیبل کوین‌ها، شما به یک صرافی ارز دیجیتال معتبر نیاز دارید. در دنیای رمزارزها انواع مختلفی از صرافی‌ها با خدمات متفاوت وجود دارد. البته که تعداد صرافی‌های جهانی بسیار زیادند اما باید به این نکته توجه داشته باشید که بسیاری از این صرافی‌ها اجازه ایجاد حساب به ایرانیان نمی‌دهند یا این که برای معاملات محدودیت‌هایی را گذاشته‌اند. بنابراین، پیشنهاد ما استفاده از صرافی‌های ایرانی است.

برای نمونه، یکی از صرافی‌های ایرانی که می‌توانید برای خرید استیبل کوین‌ استفاده کنید، صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت است. ایرانیکارت، قدیمی‌ترین و باسابقه‌ترین صرافی ارز دیجیتال در ایران به‌شمار می‌رود که توانسته با امکانات سطح بالایی که ارائه می‌دهد توانسته نظر بسیاری از معامله‌گران را به خود جلب کند.  به کمک ایرانیکارت، شما می‌توانید انواع استیبل کوین‌ها و ۱۰۰۰ رمزارز دیگر را بدون کارمزد خریداری کنید و در امن‌ترین صرافی ایرانی معاملات ارزهای دیجیتال را انجام دهید.

سخن پایانی

استیبل کوین‌ها دسته‌ای منحصربه‌فرد از ارزهای دیجیتال هستند که قیمت و ارزش نسبتا ثابتی دارند و نوسانات زیادی را تجربه نمی‌کنند. استیبل کوین‌ها انواع مختلفی دارند و معمولا به یک ارز فیات، کریپتو و یا دارایی واقعی مانند طلا متصل می‌شوند تا ارزش آن‌ها همواره حفظ شود. در این مقاله به معرفی چند نمونه از مشهورترین استیبل کوین‌ها پرداختیم اما این که بهترین استیبل کوین برای سرمایه گذاری کدام است، سوالی است که شما باید با توجه به خواسته‌هایتان به آن پاسخ دهید. برای اطلاعات بیشتر و خرید استیبل کوین‌ها، می‌توانید به صرافی ارز دیجیتال ایرانیکارت نیز مراجعه کنید و از این طریق بتوانید به معاملات ارزهای دیجیتال بپردازید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا