بورس

بورس سال ۱۴۰۰ را چگونه گذراند؟

کاهش ادامه‌دار اعتماد به بازار سرمایه

بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ روندهای متفاوتی را تجربه کرد اما بطور کلی بازدهی این بازار برای سرمایه‌گذاران چندان جذاب نبود. در این سال شاخص کل روندهای متفاوتی داشت و در پایان در همان جایی قرار گرفت که در ابتدای سال قرار داشت.

بازار بورس ایران در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۹۹ هیجانات کمتری را تجربه کرد و دیگر خبری از ورود هیجانی پول به بازار سهام نبود. بورس در این سال مانند هر سال روزهای سبز صعودی و قرمز نزولی را تجربه کرد.

شاخص بورس که همواره نمایی از وضعیت کلی بازار را نشان می‌دهد، در پایان سال ۹۹ در کانال ۱٫۳ میلیونی قرار داشت و در سه ماهه ابتدای سال تا محدوده ۱٫۱ میلیونی هم پایین رفت. افت ۱۰ درصدی شاخص در پایان فصل بهار به معنی افت ۱۰ درصدی متوسط قیمت سهام شرکت‌های بورسی بود.

سال ۱۴۰۰ سالی پر فراز و نشیب بود و هر فصل و هر ماه سال برای سهامداران رنگ و بوی خاصی داشت و بورس یک رویه متفاوت را به ثبت رساند. نگاهی به روزهای سبز و قرمز بورس در سال گذشته نشان می‌دهد که سهامداران در روزهای ابتدایی سال روزهای منفی بیشتری را شاهد بودند و این روند از ابتدای تابستان تغییر کرد و روزهای مثبت بورس بیشتر شدند.

در دو ماه ابتدایی سال تابلوی بورس در اغلب روزها قرمز بود. در فروردین ماه در مجموع ۱۸ روز کاری شاخص بورس در ۱۵ روز نزولی بود. اردیبهشت نیز ۱۳ روز منفی را در ۲۰ روز کاری خود ثبت کرد. اما در ۲۱ روز کاری خرداد ماه شاخص کل در ۱۱ روز سبزپوش شد. بازدهی شاخص در خرداد مثبت ۱٫۲ درصد بود. تیرماه شاخص ۱۲ درصد رشد کرد و در ۲۰ روز کاری این ماه ۱۵ روز صعودی را شاهد بودیم. بهار فصل نزول شاخص های عملکردی بورس بود. در آخرین روز معاملاتی این فصل در ۳۱ خرداد ماه شاخص کل بورس در رقم یک میلیون و ۱۶۸ هزار واحد قرار داشت تا بازدهی بورس در فصل بهار منفی ۹.۲۴ درصد باشد.

با مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و آرام گرفتن قیمت ارز و طلا در کشور، بازار سرمایه نیز به یک وضعیت متعادل و صعودی در تابستان دست پیدا کرد.

شاخص کل بورس در تیرماه سال گذشته با رشد ۱۳۶ هزار و ۴۳۳ واحدی، توانست بازدهی ۱۱.۴۹ درصدی را برای سهامداران به همراه بیاورد. اما مرداد ماه بهترین ماه بورس در سال گذشته بود. در ۱۶ روز کاری این ماه شاخص ۱۴ روز مثبت را ثبت کرد و در پایان ماه به رقم یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحد رسید. شاخص در مرداد ماه ۱۴ درصد رشد کرد که بیشترین رشد ماهانه شاخص در سال ۱۴۰۰ بود.

شهریور، ماه نزول شاخص بود و بیشترین ریزش شاخص در سال ۱۴۰۰ را ثبت کرد، ۱۲ روز شاخص نزولی بود و ۱۱ روز شاخص رشد کرد. شاخص شهریور را در کانال ۱٫۳ میلیونی به پایان برد. در آخرین روز کاری شهریور شاخص کل بورس در رقم یک میلیون و ۳۸۶ هزار واحد قرار گرفت تا بازدهی فصل تابستان مثبت ۱۹.۸۲ درصد شود. 

در پایان مهرماه شاخص در کانال ۱٫۴ میلیونی قرار گرفت. مهر و آبان ماه‌هایی بودند که روزهای صعودی بازار بیشتر از روزهای نزولی بودند. در آبان تعداد روزهای صعودی شاخص بیشتر بود و در ۲۱ روز کاری این ماه، شاخص ۱۲ روز سبزپوش بود اما شاخص در این ماه ۳٫۴ درصد نزول کرد. در آذر ماه شاخص ۱۴ روز نزولی و ۸ روز صعودی را پشت سر گذاشت. در انتهای آذرماه شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و ۳۱۸ هزار واحد رسید و بازدهی فصل پاییز منفی ۴.۴۴ درصد شود.

در دی ماه نیز شاخص ۱۴ روز نزول کرد و ۷ روز رشد کرد تا در پایان این ماه در کانال ۱٫۲ میلیونی قرار بگیرد. بهمن ماه ثبات نسبی بازار بود و شاخص ۱۰ روز صعودی و ۱۰ روز نزولی داشت و رشد اندکی نسبت به ماه قبل داشت. در اسفند وضعیت بازار بهبود یافت. در آخرین ماه سال تعداد روزهای صعودی بیشتر شد . شاخص در اسفند ماه رشد ۶٫۶ درصدی را پشت سر گذاشت و در ۱۹ روز معاملاتی ۱۲ روز سبزپوش بود. در آخرین فصل سال شاخص کل بورس در آخرین روز کاری به سطح یک میلیون و ۳۶۷ هزار واحد رسید تا بازدهی فصل زمستان مثبت ۰.۶۱ درصد شود.

بورس در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۴ ماه رشد داشت و در ۸ ماه دیگر با افت قیمت ها همراه بود. در مجموع در سال ۱۴۰۰ بازار سرمایه بازدهی ۴.۴ درصدی داشته است. کاهش اعتماد به بورس که از سال ۹۹ آغاز شد و در سال گذشته نیز ادامه داشت، سبب خروج پول سهامداران حقیقی از بازار سهام شد. همین موضوع در سال ۱۴۰۰ بزرگترین چالش بازار سرمایه بود. بیشترین خروج پول حقیقی در سال ۱۴۰۰، روز ۸ شهریورماه ثبت شد. در این روز هزار و ۹۸۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

نویسنده: مینا باقری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا