اقتصادی

تامین سرمایه داعش با ارزهای دیجیتال

یک پلتفرم اطلاعاتی بلاک چین (TRM Labs) فاش کرد که تتر در شبکه ترون (Tron) انتخاب اصلی برای تراکنش‌های بین وابستگان داعش در سراسر آسیا است.

به گزارش روند بازار به نقل از اکوایران، یک پلتفرم اطلاعاتی بلاک چین (TRM Labs) اخیراً گزارشی را منتشر کرده است که در آن استفاده روزافزون از ارزهای دیجیتال توسط وابستگان دولت اسلامی عراق و سوریه (داعش) در سراسر آسیا برجسته شده است. این امر، ارتباط زنجیره‌ای قابل توجهی را بین این گروه‌ها و کمپین‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی حامی داعش در سوریه نمایان می‌کند.

این گزارش نشان می‌دهد که «شواهد زنجیره‌ای» از دوازده ماه گذشته وجود دارد که نشان می‌دهد شبکه‌های طرفدار داعش در تاجیکستان، اندونزی و افغانستان از ارز دیجیتال برای کمک به تسهیل عملیات استفاده کرده‌اند.

طبق گزارش TRM، اکثر تراکنش‌های مرتبط با موارد مربوط با استفاده از Tether بوده‌اند.

در ۲۱ ژوئیه، کوین‌تلگراف، مصاحبه‌ای از «تارا آنیسون»، رئیس سابق مشاوره فنی ارزهای دیجیتال Elliptic را پوشش داد. او تأکید کرد که Tron و Tether دارایی‌های محبوبی برای استفاده غیرقانونی هستند. او اشاره کرد که مجرمان از بیت کوین فراری‌اند.

آنیسون توضیح داد که صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) دارای نقدینگی عمیق و «حجم واقعاً خوب» هستند، که پولشویی را «فوق العاده آسان» می‌کند.

تعداد قابل توجهی از افرادی که از صرافی‌های مستقر در اندونزی برای ارسال وجوه به آدرس‌های مرتبط با کمپین‌های حامی داعش در سوریه استفاده می‌کنند نیز در این گزارش برجسته شده‌اند.

بیش از ۵۱۷۰۰۰ دلار در سال ۲۰۲۲ توسط افرادی که از یک صرافی مستقر در اندونزی استفاده می‌کردند به آدرس‌هایی که آزمایشگاه‌های TRM، شناسایی کرده بودند، ارسال شد.

TRM توضیح داد که کمپین‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی ادعا می‌کنند که این بودجه برای حمایت و «کمک به آزادی خانواده‌های داعش که در اردوگاه‌های سوریه نگهداری می‌شوند»، استفاده می شود.

این گزارش به نمونه‌ای در تاجیکستان اشاره می‌کند که در آن از رمزارز برای جذب جنگجویان برای گروه وابسته به داعش در افغانستان استفاده شده است. یکی از کمپین‌های جمع‌آوری کمک‌های مالی، که بیش از یک سال عملیاتی بود، به آدرسی مرتبط بود که در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۲ میلیون دلار تتر در ترون دریافت کرد.

از طریق ردیابی بلاک‌چین، آزمایشگاه های TRM جریان وجوه را شناسایی کردند و به صرافی مورد استفاده گروه برای نقد کردن وجوه خود اطلاع دادند. صرافی سپس به مقامات محلی هشدار داد و در نتیجه مقامات ترکیه در ۲۲ ژوئن یکی از اعضای ارشد داعش به نام «شامیل هوکوماتوف» را دستگیر کردند.

همچنین گزارش شد که یک واحد رسانه‌ای مرتبط با گروه وابسته به داعش در پاکستان در نیمه دوم سال ۲۰۲۲ شروع به پذیرش کمک‌های مالی کرد.

این گزارش تاکید دارد که در حالی که بیت کوین زمانی «ارز انحصاری» برای تأمین مالی تروریسم بود، تا سال ۲۰۲۲، ترون برای ۹۲ درصد از تأمین مالی تروریسم استفاده شده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا