اقتصادی

تورم آذر ماه رکورد ۸ ماه گذشته را شکست

جدیدترین تصویر مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف‌کننده نشان می‌دهد که تورم ماهانه در آذر ۱۴۰۲ نسبت به آبان ماه افزایش یافته و به بالاترین سطح خود از فروردین ماه تا کنون رسیده است.

به گزارش روند بازار، مرکز آمار در تازه‌ترین گزارش خود داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده را تا آذر ۱۴۰۲ به روزرسانی کرده است. بر اساس این آمار، نرخ تورم ماهانه در آذر ماه نسبت به آبان افزایش یافته و به بالاترین سطح خود از فروردین سال جاری تاکنون رسیده است. تورم نقطه به نقطه نیز از روند مشابهی پیروی کرده و با افزایش مواجه شده است. در مقابل، نرخ سالانه این شاخص نسبت به آبان در سطح پایین‌تری قرار گرفته است.

از شواهد آماری پیداست که علت افزایش تورم ماهانه و نقطه‌ای، بالا رفتن تورم اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات بوده است.

طبق داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه از ۲.۲ درصد در آبان امسال به ۲.۹ درصد در آذر ماه رسیده است. این نرخ، پس از فروردین ماه دومین رکورد تورم ماهانه در سال ۱۴۰۲ محسوب می‌شود.

تورم نقطه به نقطه نیز در آذر ماه روی ایستگاه ۴۰.۲ درصد ایستاده است. به عبارت دیگر، مردم برای خرید یک سبد یکسان از کالا و خدمات در آذر سال جاری ۴۰.۲ درصد بیش‌تر از آذر سال گذشته هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه در آبان ماه کمتر از این نرخ و برابر با ۳۹.۲ درصد بوده است؛ بنابراین تورم نقطه‌ای آذر نسبت به ماه قبل با افزایش مواجه شده است. شواهد آماری نشان می‌دهد که علت اصلی افزایش تورم ماهانه و نقطه‌ای، افزایش قیمت کالا‌های خوراکی، آشامیدنی و دخانیات است.

در مقابل، نرخ سالانه تورم مصرف‌کننده در آذر ماه کاهشی شده است. به بیان دقیق‌تر، تورم سالانه از ۴۴.۹ درصد در آبان به ۴۴.۴ درصد در آذر ماه نزول کرده است.

گزارش مرکز آمار درباره شاخص قیمت مصرف کننده – آذر ماه ١۴٠٢ به شرح زیر است:

در آذر ماه ١۴٠٢، شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های کشور به عدد ٢١٧،٠ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٩ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴٠.٢ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۴.۴ درصد افزایش داشته است.

شاخص قیمت

در آذر ماه ١۴٠٢، شاخص قیمت مصرف کننده خانوار‌های کشور به عدد ٢١٧،٠ رسیده است که نسبت به ماه قبل، ٢.٩ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۴٠.٢ درصد افزایش و در دوازده ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۴.۴ درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل می‌باشد. در آذر ماه ١۴٠٢، تورم نقطه به نقطه خانوار‌های کشور، ۴٠،٢ درصد بوده است؛ یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین، ۴٠.٢ درصد بیشتر از آذر ماه ١۴٠١ برای خرید یک «مجموعه کالا‌ها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌­اند. تورم نقطه به نقطه آذر ماه ١۴٠٢، در مقایسه با ماه قبل، ١،٠ واحد درصد افزایش داشته است.

تورم ماهانه خانوار‌های کشور

منظور از تورم ماهانه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه قبل می‌باشد. در آذر ماه ١۴٠٢، تورم ماهانه خانوار‌های کشور برابر ٢،٩ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ۴.١ درصد و برای گروه عمده «کالا‌های غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٣ درصد بوده است.

نرخ تورم سالانه خانوار‌های کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می‌باشد. در آذر ماه ١۴٠٢، نرخ تورم سالانه برای خانوار‌های کشور به ۴۴،۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، ٠،۵ واحد درصد کاهش یافته است.

درصد تغییرات شاخص قیمت در دهک‌های هزینه‌ای کل کشور در آذر ماه ١۴٠٢

نرخ تورم سالانه کشور در آذر ماه ١۴٠٢، برابر ۴۴،۴ درصد است که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴١.٩ درصد برای دهک­­ اول، تا ۴۶.٠ درصد برای دهک دهم است. بر این اساس فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۴.١ واحد درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٣.٣ واحد درصد) ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است.

متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور– آذر ١۴٠٢

در گروه نان و غلات، اقلام ” شیرینی خشک ” با ١،٧ درصد و” رشته آش ” با ١.۶ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به “برنج ایرانی درجه یک ” با ١.٧- درصد می‌باشد.

در آذرماه ١۴٠٢ تغییرات متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب برای گروه‌های مختلف کالا‌های خوراکی در مناطق شهری کشور بشرح زیر است:

نان و غلات:

در این گروه، اقلام ” شیرینی خشک ” با ١،٧ درصد و” رشته آش ” با ١.۶درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به “برنج ایرانی درجه یک ” با ١.٧- درصد می‌باشد.

گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها:

در این گروه، اقلام ” مرغ ماشینی” با ٨،٣ درصد، “کنسرو تن ماهی” با ۴.٠ درصد و ” ماهی قزل آلا ” با ٢.٩ درصد بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به “شیر خشک” با ٢،۶ درصد، ” تخم مرغ ماشینی” با ٢.٣ درصد و

” کره پاستوریزه” با ١،۵ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به ” روغن مایع” با ١.۶- درصد و ” روغن نباتی جامد” با ٠.٣- درصد می‌باشد.

میوه و خشکبار:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به ” هندوانه” با ٨۶،٨ درصد، ” خربزه” با ١٣.٧ درصد، ” انار ” با ٨.٩ درصد و ” موز ” با ٨.٢ درصد همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به ” پرتقال” با ٧.١- درصد و ” پسته” با ٠.٩- درصد می­باشد.

سبزیجات و حبوبات:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به” گوجه فرنگی ” با ۶٨،٩ درصد، ” خیار ” با ٢٨.٩ درصد و ” پیاز” با ٢٠.٧ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به ” فلفل دلمه‌ای ” با ۴.٨- درصد و ” هویج فرنگی” با ٠.٩- درصد می­باشد.

قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها:

در این گروه، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به ” چای خارجی بسته‌ای ” با ٢،۵ درصد و” سس گوجه فرنگی ” با ٢.٢ درصد و همچنین بیشترین کاهش قیمت مربوط به ” شکر ” با ٠.۴- درصد می­باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا