اقتصادی

جزئیات بررسی بودجه ۱۴۰۱/ حداقل حقوق کارکنان مشخص شد

نشست علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ صبح امروز آغاز شد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر این خبر را دنبال کنید.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، آخرین اخبار از بررسی جزئیات بودجه ۱۴۰۱ چیست؟

نشست علنی صبح امروز (دوشنبه ۱۶ اسفندماه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی رأس ساعت ۸ و ۱۰ دقیقه و با حضور ۲۰۷ نفر از نمایندگان آغاز شد.

موضوعات مورد بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور که تا الان در دستور کار صحن علنی قرار گرفته است.

افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و سربازان

نمایندگان مجلس افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری را ۱۰ درصد در نظر گرفتند. همچنین طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی حقوق سربازان وظیفه از سال ۱۴۰۱ افزایش می‌یابد.
همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه

نمایندگان مردم در مجلس مقرر کردند تا حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی وابسته به وزارت علوم و دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی وابسته به دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با حقوق اعضای هیئت علمی و غیر بالینی دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی همسان‌سازی می‌شود.


حداقل حقوق کارکنان مشخص شد

نمایندگان مجلس تصویب کردند ضمن افزایش ۱۰ درصدی گروه‌های مختلف حقوق بگیر براساس آخرین حکم کارگزینی افراد به نسبت مدت کارکرد حقوق آن‌ها از پنج میلیون و ششصد تومان کمتر نباشد.
نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه، ۱۶ اسفند ماه) با بند الف تبصره ۱۲ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

در بند الف تبصره ۱۲ این لایحه آمده است:

۱- ضریب حقوق گروههای مختلف حقوق بگیر در دستگاههای اجرائی موضوع ماده(۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، سازمان انرژی اتمی، کارکنان کشوری و لشگری، اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات به میزان ده درصد(۱۰%) براساس آخرین حکم کارگزینی بگونه ای افزایش یابد که مجموع حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی، پیمانی و مبلغ قرارداد منعقده ماهانه برای کارکنان قرارداد کار معین(مشخص)، والدین شهداء و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت مدت کارکرد، از پنجاه و شش میلیون(۵۶٫۰۰۰٫۰۰۰)ریال کمتر نباشد.

تقویت پلیس فتا از طریق تراکنش بانکی

بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظف شدند دو درصد درآمد هزینه‌های دریافتی حاصل از تراکنش‌ها در نظام بانکداری الکترونیکی را به خزانه‌داری واریز کند.این درآمد باید در اختیار فرماندهی انتظامی برای طرح تقویت پلیس فتا قرار بگیرد.

واگذاری سکونتگاه‌ غیررسمی به مالکین اعیانی

براساس این بند الحاقی به تبصره (۱۱) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛ به وزارت راه و شهرسازی اجازه داده می‌شود سکونتگاه غیررسمی که قبل از سال ۱۳۹۴ به تصرف اشخاص درآمده است و بر اساس مصوبه ساخت و ساز صورت گرفته و در حال بهره‌برداری می‌باشد را به مالکین اعیانی واگذار نماید، آیین‌نامه اجرایی این بند سه ماه بعد از لازم‌الاجرا شدن این قانون به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

اختصاص اعتبار برای اجرای طرح ملی مسکن

نمایندگان در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با پیشنهاد محمدرضا رضایی کوچی مبنی بر الحاق یک بند به تبصره ۱۱ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند الحاق شده به تبصره ۱۱ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛

در راستای اجرایی شدن قانون دائمی جهش تولید مسکن مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال و ایجاد صندوق ملی مسکن در وزارت راه و شهرسازی از محل اعتبارات تبصره ۱۸ این قانون مبلغ ۳۰۰ هزار میلیارد ریال به این صندوق اختصاص می یابد تا در راستای این قانون هزینه شود.

دریافت مالیات از خودروهای لوکس

نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز، بند «ر» تبصره ۶ در بخش درآمدی را تصویب کردند.

طبق این مصوبه، انواع خودروی سواری و وانت دوکابین دارای شماره انتظامی شخصی در اختیار مالکین اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی بیش از ده میلیارد ریال مشمول مالیات سالانه خودرو می‌باشند.

افزایش سن بازنشستگی معلمان

به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۱۶ اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، با بندهای (ط) و (ی) تبصره ۹ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

براساس بند (ی) تبصره ۹ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛

– وزارت آموزش و پرورش مجاز است بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را در صورت رضایت معلمان تا سن ۶۵ سالگی به تعویق بیاندازد.

شرکت‌های دولتی مکلف به پرداخت مطالبه فرهنگیان شدند

نمایندگان در نشست علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه ۱۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بند (ح) تبصره (۹) این لایحه را به صورت کامل اصلاح کردند.

براساس بند (ح) تبصره (۹) ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛ شرکت‌های دولتی مکلفند ضمن هماهنگی با وزارت آموزش و پرورش معادل یک درصد (۱%) از درآمد شرکت‌ها و سود خالص بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت را صرف احداث مدرسه در روستاهای فاقد مدرسه، توسعه عدالت آموزشی، تأمین سرانه آموزش و پرورش و پرداخت مطالبات فرهنگیان نمایند.

گفتنی است در مصوبه کمیسیون تلفیق شرکت‌های دولتی در این موضوع صرفاً مجاز به اختصاص یک درصد از درآمدهای خود جهت احداث مدرسه در روستاهای فاقد مدرسه، توسعه عدالت آموزشی شده بودند که با پیشنهاد کمیسیون آموزش اکنون این موضوع به عنوان تکلیف برای آنها در نظر گرفته شد ضمن اینکه بخشی از این درآمد صرف تأمین سرانه آموزش و پرورش و پرداخت مطالبات فرهنگیان خواهد شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا