اجتماعی

جزییات جدید از انتقال بازار بزرگ تهران

شهردار تهران درباره طرح انتقال بازار گفت: الگوهای جایگزین و مختلف مد نظر است.

به گزارش روند بازار به نقل از همشهری آنلاین، به تازگی استاندار تهران از آغاز مطالعات طرح جابه‌جایی بازار تهران خبر داده است. علیرضا زاکانی، شهردار تهران در این باره که آیا امکان انتقال بازار تهران به نقطه‌ای دیگر از شهر وجود دارد، گفت: «این موضوع در حد بررسی است و الگوهای جایگزین و مختلف مد نظر قرار گرفته است.»

وی ادامه داد: «محدوده اقتصادی تهران در طرح جامع مناطق ۱۶ و ۱۲ هدف‌گذاری شده که باید بتوانیم آن را احیا کنیم و خود مجموعه بازار را هم با شرایط و الگوهای جدید صیانت و حفظ کنیم.»

شهردار تهران تاکید کرد: «در کنار بازار باید منطقه قدیمی تهران احیا و بازسازی شود تا هویت تهران دستخوش تغییر نشود.»

پیش از این نیز مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در خصوص وضعیت ایمنی بازار تهران گفته بود:‌ بازار تهران با پیچیدگی‌هایی روبه‌رو است. استاندار تهران به این موضوع ورود کرده است و ایمنی آن به‌طور جد در حال پیگیری است. بازار تهران حدود ۱۱۰ هکتار مساحت دارد و ۷۰ هزار واحد نیز در آن مستقر است. این بازار در دوره قاجار بنا شده و در این سال‌ها دچار چالش‌های ایمنی بسیاری بوده است اما نمی‌توان گفت که بازار تهران به طورکلی نا ایمن است.

وی با بیان اینکه بازار تهران در برخی موارد ظرفیت‌های ایمنی لازم را ندارد که باید تامین شود، گفت: تامین تجهیزات برای اطفاء حریق احداث ایستگاه آتش‌نشانی، اصلاح معابر، ایمن‌سازی واحدها و … در دستورکار قرار گرفته و در حال پیگیری است. در این مجموعه برخی ساختمان‌ها نیز در اختیار اوقاف یا تحت نظارت میراث فرهنگی قرار دارد.

علیرضا فخاری، استاندار تهران هم درخصوص ایمنی بازار تهران تصریح کرد: بازار به عنوان یک بافت تاریخی و مرکز تجارت شهر شناخته شده است و مرکزیت آن هم همواره مورد توجه بوده است. بازار به لحاظ وسعت و پذیرش تجار با یک عدم تناسب مواجه است که این موارد از دغدغه‌های موجود در این محدوده محسوب می‌شود. بازار متناسب با نظام حمل و نقل گذشته تنظیم شده است و بازار سنتی ما به لحاظ فیزیکی حفظ شده اما شکل فعالیت‌ها تغییر کرده است. حدود ۲۵۰ هزار نفر در محدوده ۱۲ هکتاری فعالیت می‌کنند که نشان از عدم تناسب این دو مجموعه با یکدیگر است علاوه بر این، ملکیت در بازار بخشی برای اوقاف و برخی به لحاظ ابنیه تاریخی قابل تبدیل به احسنت نیستند و در حقیقت مالکیت برای تجار نیست.

منبع: پانا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا