کسب و کار

جک سقفی و مشخصات آن

یکی از تجهیزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی، لوله جک سقفی است. از این نوع جک‌ها در ساخت پل‌ها، ساختمان‌های اداری و مسکونی به وفوور استفاده می‌شود که بسته به نوع کاربردهایش در ابعاد و اشکال متفاوتی ساخته می‌شوند. تفاوت در ابعاد و اشکال، سبب تغییر قیمت لوله جک سقفی می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد قیمت لوله جک سقفی و عوامل موثر بر آن  صحبت کنیم. پس با مدرن‌سازان همراه باشید.

جک سقفی چیست؟

جک سقفی، یک وسیله نگه‌دارنده و پشتیبان موقت برای سقف است که در فرآیند قالب بتن‌ریزی سقف استفاده می‌شود. در زمان ریختن بتن، سازه هنوز به صورت کامل سفت و استوار نیست و نیاز به استقرار و نگه‌داشتن دارد تا بتواند بار خود را تحمل کند. جک سقفی در اینجا به کمک می‌آید تا جلوی فرود آمدن بتن و سقف را بگیرد.

این نوع جک‌ها عمدتا برای ساختمان‌هایی با سقف بتن‌آرمه مانند یونولیت، تیرچه بلوک و وافل استفاده می‌شود. همچنین جک سقفی به عنوان جک شاقول‌کننده، می‌تواند دیوارها و ستون‌ها را شاقول کند. برای مهار و کنترل فشارهای جانبی دیوارهای یک‌طرفه نیز از لوله جک سقفی استفاده می‌شود. یکی از معیارهای اصلی در قیمت لوله جک سقفی، مدل آن است. جک‌های سقفی به سه دسته جک‌ سقفی صلیب‌دار، ساده‌ و U شکل عراقی تقسیم می‌شوند.

جک سقفی صلیب دار

جک سقفی صلیب‌دار را می‌توان به عنوان پرکاربردترین نوع جک سقفی معرفی کرد. نام دیگر این نوع جک سقفی،T  شکل است. علت نام‌گذاری این نوع جک سقفی،‌ به خاطر شکل T مانند یا همان شکل صلیبی آن است. این جک‌ها در دو نوع سبک و سنگین و سه ارتفاع متفاوت ۵/۳، ۴ و ۵ متر تولید می‌شوند. نوع سنگین جک توانایی حمل وزن بار بیشتری نسبت به نوع سبک دارد که روی قیمت لوله جک سقفی تاثیر می‌گذارد.

از مزایای جک سقفی صلیب ثابت می‌توان به سهولت اجرا، مقاومت بالا و حمل و نقل آسان اشاره کرد. قیمت لوله جک سقفی صلیب‌‌دار نسبت به سایر جک‌ها پایین‌تر است. قابل ذکر است که این نوع جک خود به دو دسته صلیب ثابت و صلیب متحرک تقسیم می‌شود.

جک سقفی و مشخصات آن

جک سقفی صلیب ثابت

در نوع جک سقفی صلیب‌دار ثابت،‌ بخش سرجک به صورت یکدست است و امکان جدا کردن از جک وجود ندارد. این ثابت بودن سرجک به افزایش مقاومت جک و توان تحمل بار کمک می‌کند.

جک سقفی صلیب متحرک

در نوع دوم جک سقفی صلیب‌دار، صلیب متحرک است. این نوع جک صلیب‌دار نسبت به نوع صلیب ثابت، به صورت محدودتری کاربرد دارد. در جک سقفی صلیب‌دار متحرک،‌ سرجک از نری جک قابلیت جدا شدن و چرخیدن دارد. این نوع جک نسبت به صلیب ثابت مقاومت کمتری دارد و در صورت افزایش وزن بار، خطرآفرین است.

جک سقفی U شکل عراقی

این نوع جک در ایران کاربرد چندانی ندارد و معمولا برای صادرات به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان تولید می‌شود. به خاطر سری U‌ شکل این نوع جک و رونق زیاد آن در کشور عراق،‌ این جک به این نام شناخته می‌شود. از جک  U شکل عراقی می‌توان در تیرچه بلوک، دال بتنی، سقف کامپوزیت، طاق ضربی و سقف کرومیت استفاده کرد که معمولا در زیر تیرچه‌ها و سقف‌های دال بتنی کاربرد دارد.

ارتفاع این جک ۴ متر است. مهم‌ترین مزیت این نوع جک نسبت به سایر جک‌های سقفی، وزن کمتر آن است. ضخامت و کیفیت ورق‌ لوله‌های جک، تاثیر مستقیمی روی قیمت لوله جک سقفی  U شکل عراقی دارد.

جک سقفی و مشخصات آن
جک سقفی و مشخصات آن

جک سقفی ساده

از جک سقفی ساده نمی‌توان در زیر پودرها استفاده کرد. اما در مهار زیر تیرچه ها، برای شاقول کردن دیوارها و ستون ها  و همچنین برای مهارکردن دیوار های یکطرفه و قالب های فونداسیون به وفوور استفاده می‌شود. این جک‌ها در سه ارتفاع متفاوت ۵/۳، ۴ و ۵ متر تولید می‌شوند.

اجزای تشکیل‌دهنده لوله جک سقفی

در تمامی این نوع جک‌ها چهار بخش اصلی، قسمت بالایی جک (نری جک)، قسمت بالایی جک (مادگی جک)، رزوه و کفی جک مشترک است که در این قسمت آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  • نری جک:‌ این قسمت درون مادگی جک قرار می‌گیرد و برای تنظیم ارتفاع جک، در فواصل ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متری، سوراخ‌هایی در نری جک وجود دارد. این قسمت از جک به سه شکل صلیب‌دار، ساده و شکل U ساخته می‌شود.
  • مادگی جک: مادگی جک،‌ لوله‌ای با قطر ۶ سانتی‌متر است که نری جک درون آن قرار می‌گیرد و رزوه به آن جوش داده می‌شود تا ارتفاع جک تنظیم شود.
  • رزوه: مهم‌ترین بخش یک جک سقفی، رزوه است. زیرا وزن بار توسط این قسمت تحمل می‌شود و باید از کیفیت بالایی برخوردار باشد. رزوه در ابعاد ۲۰ در ۱۷ سانتی‌متر و با گام‌های ۶، ۸ و ۹ سانتی‌متر تولید می‌شود و از مهره و بدنه تشکیل شده است.
  • کفی جک: وظیفه این بخش وصل کردن جک با زمین است. کفی جک یک صفحه آهنی است که به شکل دایره‌ای یا مربعی در ابعاد ۱۱ * ۱۱ سانتی‌متر و ضخامت ۵ میلی‌متر تولید می‌شود

منبع: modernsazan.com

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا