سیاسی

حکم بازداشت ترامپ صادر شد

رسانه‌های آمریکا اعلام کردند دادگاه ایالت جورجیا کیفرخواست جدیدی علیه رئیس‌جمهور سابق این کشور و ۱۸ مقام پیشین صادر کرده است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری مهر، هیئت منصفه دادگاه شهر فولتون در ایالت جورجیا، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و ۱۸ نفر از همکاران او در دولت سابق را به تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰، هتک حرمت و تلاش برای بی‌اعتبارکردن نتیجه انتخابات و اتهاماتی دیگر متهم کرده است.

دادستان کل ایالت جورجیا گفته حکم بازداشت ترامپ و این مقامات دولت سابق صادر شده و آنها تا ۲۵ آگوست (۳ شهریور) فرصت دارند تا برای رسیدگی به این اتهامات،«داوطلبانه» خود را تسلیم کنند.

در کیفرخواست صادرشده ترامپ متهم اصلی است، و ۱۸ نفر دیگر از جمله «رودی جولیانی»، وکیل سابق ترامپ، جان ایستمن، از وکلای جمهوری‌خواه، و مارک میدوز، رئیس سابق کارکنان کاخ سفید متهمان بعدی هستند.

پیش از این رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که یک سند دوصفحه‌ای از پرونده کیفری دادستان منطقه‌ای جورجیا علیه ترامپ که به صورت عمومی در وب سایت دادگاه منتشر شده بود، ساعتی پس از انتشار از وبسایت دادگاه منطقه فولتون کانتی ایالت جورجیا حذف شد.

گفته شده که این سند حاوی جزئیاتی از پرونده کیفری رئیس جمهوری سابق آمریکا در دادگاه منطقه‌ای جورجیا بود. همچنین بر اساس اسناد، دادگستری ایالات متحده ۱۲ اتهام دیگر را زیر عنوان کلی «تلاش برای دخالت در نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ در جورجیا» علیه ترامپ مطرح کرده بود.

«فانی ویلیس»، سخنگوی دادستان ناحیه فولتون ایالت جورجیا در واکنش به حذف این اسناد از وب سایت دادگاه اعلام کرده است که «محتوای سند منتشرشده نادرست بوده است.» با این حال این مقام قضائی آمریکا توضیح بیشتری ارائه نداده است.

از سوی دیگر گفته شده که دفتر منشی دادگاه به ایمیل‌ها، پیامک‌ها و پیام‌های تلفنی که خواستار اظهارنظر درباره این سند و گزارش شده بودند، پاسخی نداد.

وکلای ترامپ نیز عصر دوشنبه به گزارش‌های مربوط به انتشار این اسناد پاسخ دادند و دفتر دادستانی منطقه فولتون را به دلیل انتشار عمومی این اسناد قبل از دادگاه مقصر دانستند. «درو فیندلینگ» و «جنیفر لیتل»، وکلای ترامپ در بیانیه‌ای گفتند: «این یک اشتباه اداری ساده نبود. یک کیفرخواست پیشنهادی فقط باید در دست دادستانی منطقه باشد، اما به نحوی به دفتر منشی راه یافت و قبل از اینکه هیئت منصفه حتی در مورد آن بحث کند، شماره پرونده و قاضی به او اختصاص داده شد.»

انتشار آشکار و حذف سریع این سند در حالی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد، «فانی ویلیس»، دادستان ناحیه فولتون در تحقیقات خود در مورد تلاش‌های ترامپ برای لغو نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ در آن ایالت، در آستانه طرح اتهامات جنایی علیه ترامپ قرار دارد.

دو روز پیش از این، شاهدان تأیید کردند که در اوایل این هفته در مقابل هیئت منصفه حاضر خواهند شد. اگر ترامپ متهم شود، این چهارمین کیفرخواست او در پنج ماه گذشته خواهد بود. این در حالی است که رئیس جمهور سابق به دنبال کسب نامزدی حزب جمهوری خواه در انتخابات ریاست جمهوری و تلاش برای بازپس گیری کاخ سفید است.

ترامپ در حال حاضر با اتهامات جنایی فدرال مرتبط با مداخله ادعایی او در انتخابات ۲۰۲۰ و نگهداری غیرقانونی اسناد طبقه بندی شده، و همچنین اتهامات جنایی در نیویورک در ارتباط با پرداخت پول‌های غیرشفاف مواجه است.

روز گذشته، دونالد ترامپ با بزرگ‌نمایی بخت‌های خود برای بازگشت به کاخ سفید، گفته بود که به‌راحتی می‌تواند جو بایدن، رئیس جمهور کنونی آمریکا را در انتخابات سال ۲۰۲۴ شکست دهد. ترامپ در جریان سخنرانی در رویدادی در آیووا گفت که در مقایسه با رئیس جمهور ۸۰ ساله کنونی آمریکا، برای خودش امتیازی دست‌نیافتنی متصور است!

وی در گفتگو با ساندی‌تایمز در پاسخ به پرسشی درباره بخت‌هایش برابر بایدن در تقابل مجدد با او، مدعی شد: تقریباً نزدیک به ۱۰۰ درصد شانس دارم.

نظرسنجی‌های فعلی نشان می‌دهد که ترامپ به وضوح نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده خواهد بود اما پیش از تقابل واقعی با بایدن، باید بر ران دی‌سانتیس، رقیب اصلی‌اش در حزب جمهوری‌خواه غلبه کند.

چهل‌وپنجمین رئیس جمهور آمریکا درباره دی‌سانتیس ۴۴ ساله گفت: او آدم‌های زیادی را ندارد که به‌خاطرش تجمع کنند (از او حمایت کنند.) و این خوب نیست. او در نظرسنجی‌ها هم عملکرد ضعیفی دارد؛ خیلی، خیلی ضعیف.

ترامپ با اشاره به اینکه در مسیر رسیدن دوباره به کاخ سفید، فرماندار فلوریدا را تهدیدی برای خود حساب نمی‌کند، گفت: فکر می‌کنم دی‌سانتیس خیلی زود صحنه رقابت را ترک خواهد کرد. اظهارات ترامپ درباره بایدن و دی‌سانتیس در حالی مطرح شده است که او پیش از هر موضوعی، باید پرونده‌های کیفری که علیه او مفتوح است را حل و فصل کند.

به نقل از: سی‌بی‌اس‌نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا