اقتصادی

پیامدهای اقتصادی انتخاب ترامپ

دونالد ترامپ روز دوشنبه در انتخابات مقدماتی حزب جمهوری خواه ایالت آیووا آمریکا، شگفتی دیگری آفرید. او توانست با حدود ۵۳درصد آرا از دو رقیب خود، دسانتیس و نیکی هیلی پیشی بگیرد و جلو بیفتد. آن هم نه با اختلاف کم بلکه با اختلاف بسیار زیاد. آن دو هرکدام با حدود ۲۰درصد آرا توانستند روی هم ۴۰درصد آرا را از آن خود کنند.

 به گزارش روند بازار، کسب ۵۳درصد آرا در تاریخ حزب جمهوری‌خواه سابقه نداشته و پیش از این فقط جورج دبلیو بوش (پسر) توانسته بود با ۴۰درصد آرا، رکورد را از آن خود کند. با این آرا، اگر ترامپ از لحاظ قضایی مشکلی برای ورود به عرصه انتخابات نداشته باشد، کما اینکه بعید است با این حجم از طرفدار نتواند در عرصه انتخابات ورود کند، ترامپ به احتمال خیلی زیاد برنده نهایی انتخابات۲۰۲۴ آمریکا خواهد بود. این احتمال را با توجه به داده‌های نظرسنجی و رسانه‌های خود آمریکا بیان می‌کنم. تاکنون اکثر رسانه‌ها براساس نظرسنجی، ترامپ را پیشتاز انتخابات ریاست‌جمهوری دانسته‌اند و از آن حالت شانه به شانه‌ای که در سه‌ماه سوم سال۲۰۲۳ با بایدن بیان می‌کردند، فراتر رفته‌اند و او را نزدیک به ۱۵درصد جلوتر از بایدن دانسته‌اند. با توجه به این داده‌ها باید منتظر شگفتی انتخابات۲۰۲۴ آمریکا در ماه نوامبر مانند ۲۰۱۶ باشیم. البته فقط ما نیستیم که منتظر این انتخابات هستیم، بلکه تمام جهان چشم به این انتخابات دوخته‌اند.

۱- ترامپ به اقتصاد بین‌المللی اعتقاد ندارد. او به اقتصاد ملی باور دارد. وقتی او در سال۲۰۱۶ به مقام ریاست‌جمهوری رسید از پیمان‌های منطقه‌ای و بین المللی خارج شد و دستور داد تا تمام بنگاه‌های آمریکایی که در سرزمین‌های دیگر به تولید مشغول هستند به خاک اصلی برگردند. مثل اپل که خط تولید آی‌فون خود را از چین به آمریکا منتقل کرد.

۲- او گفته است که به تمامی کالاهایی که به آمریکا وارد می‌شود تعرفه بالا می‌بندد تا از تولیدات داخلی حمایت کند.

۳- ترامپ معتقد است که «امنیت ملی یعنی امنیت اقتصادی» به همین خاطر گفته است که به چین فشار وارد می‌کند تا تمام سهام هلدینگ‌های آمریکایی را که در اختیار دارد، به فروش برساند.

۴- او قصد دارد دیوار مکزیک را برای جلوگیری از ورود مهاجران که در دوره قبل نیمه تمام گذاشته است، به اتمام برساند و تمام مهاجران غیرقانونی را اخراج کند. این کار می‌تواند بازار اشتغال آمریکا را دچار تحول کند و دستمزدها را بالاتر ببرد و هزینه تولید هم افزایش یابد.

۵ – ترامپ گفته است که مثل گذشته ورود مسلمانان از برخی کشورهای اسلامی را ممنوع می‌کند. این کار می‌تواند یک چالش بین‌المللی و مذهبی برای آمریکا ایجاد کند که تبعات سیاسی و اقتصادی آن در موقع زمانی خودش قابل تحلیل است.

منبع
دنیای اقتصاد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا