سیاسی

حکم ممنوعیت رسانه‌ای ترامپ گسترده‌تر شد

یک قاضی آمریکایی حکم ممنوعیت رسانه ای گسترده ای را علیه دونالد ترامپ در پرونده اتهامات مالی وی در نیویورک صادر کرد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم، قاضی آتور انگورون از دادگاه ایالتی منهتن نیویورک، حکم ممنوعیت رسانه‌ای گسترده‌ای را علیه دونالد ترامپ در پرونده اتهامات مالی وی در این شهر صادر و وی را از اظهارنظر عمومی توسط وکلایش درباره ارتباطات قضات این پرونده با کارکنان دادگاه منع کرد.

دونالد ترامپ نامزد پیشتاز جمهوری خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴، دو فرزند پسر ارشدش و تنی چند از کارکنان سازمان خانوادگی آنها متهم به کلاهبرداری و بیش از حد نشان دادن ارزش دارایی ها و املاک ترامپ برای دریافت وام های بهتر و شرایط بیمه‌ای مطلوب تر هستند.

قاضی انگورون ابتدا در تاریخ ۳ اکتبر حکم ممنوعیت اظهارنظر رسانه‌ای و پخش اخبار مربوط به جلسات دادگاه را برای ترامپ و دیگر متهمان پرونده صادر کرد.

قاضی پس از آن این حکم را داد که ترامپ در پستی با نام بردن از یک کارمند عالی‌رتبه دادگاه، نام او را در کنار نام چاک شومر رئیس اکثریت دموکرات‌های سنا قرار داد و او را به اشتباه «دوست دختر» شومر نامید.

قاضی سپس ترامپ را به دلیل دو بار نقض حکم ممنوعیت رسانه‌ای به مبلغ ۱۵ هزار دلار جریمه کرد. این حکم ممنوعیت جدید گسترده شده، شامل وکلا و یکی از اعضای تیم حقوقی ترامپ به نام کریستوفر کایس می شود. وکلای مدافع این پرونده اعتراضات مکرر خود نسبت به روابط کاری بین قاضی و کارمندان دادگاه را اعلام کرده‌اند از جمله آنکه قاضی را متهم به غرض ورزی کردند.

اندکی بعد قاضی این حکم را به طور موقت و با درخواست وکلای ترامپ لغو اما هفته گذشته بار دیگر به درخواست وزارت دادگستری این ممنوعیت را برای ترامپ برقرار کرد.

در همین حال دادگاه تجدیدنظر منطقه‌ای کلمبیا درخواست ترامپ برای توقف حکم ممنوعیت رسانه ای اعمال شده از سوی قاضی تانیا چاتکان علیه ترامپ در پرونده تلاش برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰، را پذیرفت.

بر این اساس، یک هیئت منصفه متشکل از سه قاضی دموکرات منصوب شده از سوی بایدن، استدلال های شفاهی درباره دادخواست ترامپ برای لغو حکم ممنوعیت رسانه‌ای را در تاریخ ۲۰ نوامبر بررسی می کنند.

پیشتر قاضی چاتکان، دونالد ترامپ را از حمله لفظی و کلامی علیه دادستان‌ها، کارکنان دادگاه و شاهدان احتمالی پرونده تلاش وی برای تغییر نتایج انتخابات ۲۰۲۰، منع کرده بود.

قاضی چاتکان با اشاره به پست‌های توهین‌آمیز منتشرشده از سوی ترامپ در شبکه‌های اجتماعی گفت: او به رئیس جمهور سابق اجازه نخواهد داد کارزار بدنام‌سازی علیه افراد دخیل در این پرونده را به‌راه بیندازد.

براساس این حکم، ترامپ و وکلای وی در این پرونده اجازه ندارند به‌صورت شخصی جک اسمیت بازپرس ویژه پرونده، دادستان‌هایی را که کنار او کار می‌کنند و کارکنان دادگاه را مورد حملات لفظی قرار دهند.

علاوه بر این، طبق این حکم، ترامپ باید از ارعاب و حمله لفظی علیه شاهدان احتمالی پرونده خودداری کند.

این حکم پس از آن صادر شد که قاضی یکی از وکلای ترامپ را به‌دلیل انتشار پستی در شبکه اجتماعی مورد مؤاخذه قرار داد. ترامپ در این پست، جک اسمیت را فردی دیوانه و تبهکار و شهر واشنگتن را محلی برای جنایات کثیف مایه شرمساری خواند.

این احکام علیه ترامپ در حالی صادر شده که اریک و جونیور ترامپ دو فرزند ارشد دونالد ترامپ این هفته در دادگاه رسیدگی به اتهامات مالی پدرشان شهادت دادند. انتظار می رود خود ترامپ دوشنبه در دادگاه حاضر شود.

در زمان حاضر ترامپ درگیر پرونده رسیدگی به اتهامات مربوط به کلاهبرداری و بیش از حد نشان دادن ارزش دارایی‌ها و املاکش برای دریافت وام‌های بهتر و شرایط بیمه‌ای مطلوب‌تر است.

علاوه بر این ترامپ به‌همراه ۱۸ تن از مقامات سابق، وکلا، دستیاران، کارکنان دفاتر انتخاباتی و اعضای محلی حزب جمهوری‌خواه متهم هستند که برای ایجاد تغییر در نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در ایالت جورجیا دست به اعمال غیرقانونی زده‌اند، در این پرونده ترامپ با ۱۳ اتهام روبه‌رو است.

او در یک پرونده دیگر به نگه‌داشتن اسناد محرمانه آمریکا بعد از ترک کاخ سفید متهم شده است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این پرونده به ۴۰ فقره جرم از جمله نگهداری آگاهانه اطلاعات حساس دفاعی و مانع‌تراشی در اجرای عدالت متهم شده است.

پرونده دیگر علیه ترامپ، به تلاش‌ او برای ابطال نتیجه انتخابات قبل از شورش ۶ ژانویه ۲۰۲۱ مربوط می‌شود. در این شکایت‌نامه که در آن ۴ اتهام مطرح شده است ترامپ به جرایمی مانند توطئه برای فریب دولت و توطئه برای مانع‌تراشی در تأیید رئیس‌جمهوری جو بایدن توسط کنگره متهم شده است.

علاوه بر اینها ترامپ در ماه مارس به نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده تبدیل شد که به‌دلیل پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در سال ۲۰۱۶ و دستکاری اسناد تجاری با اتهامات کیفری مواجه شد.

اما دونالد ترامپ طرح این اتهامات را تنها با انگیزه سیاسی و با هدف کنار گذاشتن او از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ می‌داند، این در حالی است که براساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی‌ها، ترامپ همچنان نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ۲۰۲۴ است. وی مدعی است طرح این اتهامات تنها باعث پیشتازی او در نظرسنجی‌ها شده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا