کسب و کار

خواص فلز نقره

هر آنچه باید درباره نقره بشناسیم

نقره فلز براق و نرم سفید و یکی از عناصر تشکیل دهنده زمین است. نقره در طبیعت به عنوان یک فلز عنصری به شکل فلزی خود و ترکیب با عناصر دیگری مانند سولفید، کلرید و نیترات یافت می شود. نقرا خالص دارای رنگ سفید متالیک خاکستری روشن است. نیترات نقره و کلرید نقره به رنگ سفید پودری هستند، در حالی که سولفید نقره و اکسید نقره خاکستری تیره تا سیاه هستند.

نقره در هوا و آب خالص پایدار است، اگرچه در معرض هوای حاوی سطوح بالایی ازن، سولفید هیدروژن یا گوگرد به سرعت کدر می شود، جالب است بدانید در ۲۰۰ سال گذشته، مقدار گوگرد در اتمسفر افزایش یافته است، بنابراین نقره سریعتر از دوران پیش از صنعت در هوا رو به کدر شدن می رود. لکه های ایجاد شده روی نقره را می توان به راحتی از بین برد راه حل آن جوش شیرین است جوش شیرین با آب و یا سرکه باعث از بین رفتن اکسید روی نقره می شود و نقره را به حالت اولیه خود در می آورد.

نقره یک فلز کم یاب

نقره فلز کمیاب که از دیرباز به دلیل کاربرد های گوناگون آن مورد توجه بوده است. وسایل باقی مانده در آسیای صغیر و جزایر دریای اژه نشان می دهد که اجداد ما بیش از ۵۰۰۰ سال پیش از فلز نقره استفاده می کردند.

نقره کجا یافت می شود؟

ذخایر غلیظ نقره در سنگ معدن همراه با فلزات دیگر از جمله سرب، روی، مس و طلا در مناطق مختلف جهان از جمله کشورهای مکزیک، پرو و ​​ایالات متحده یافت می شود. 

نقره در زیورآلات

انسان ها از دوران باستان برای نقره ارزش قائل بوده اند. نقره که معمولاً به دلیل زیبایی در جواهرات و ظروف نقره ساخته می‌شود، ارزش، کمیاب بودن و دوام نقره باعث استفاده از آن در سکه‌ها در طول تاریخ شده است. نقره استرلینگ (آلیاژی از ۹۲ درصد نقره، ترکیب شده با مس و سایر فلزات) ظاهری درخشان به سکه ها، جواهرات و ظروف نقره می دهد. استفاده از نقره در زیورآلات در سال های اخیر بسیار زیاد شده شرکت های معتبر جواهرات مانند کارتیر ،تیفانی، سواروسکی و … سازی به ساخت اکسسوری ها با فلز نقره روی آورده اند. از لحاظ سختی نقره خالص کمی سخت تر از طلا است، اما همچنان بسیار انعطاف پذیر و چکش خوار است از این رو نقرا را به یک انتخاب طبیعی برای پرکردن دندان تبدیل می کند. از نقره برای ساخت تجهیزاتی که غذاها و نوشیدنی ها را بسته بندی می کنند نیز استفاده شده است. همچنین نقره یک پوشش زیبا برای آینه ها ایجاد می کند که نور مرئی را تقریباً کاملاً منعکس می کند.

خواص سنگ نقره

ایجاد باران با نقره

در نسخه جدید کاربرد نقره، یدید نقره را می توان بر روی ابرها ریخت تا بارندگی افزایش یابد. دانشمندان اکنون در حال انجام مطالعاتی در مناطق بیابانی ایالات متحده و مکزیک هستند تا کمیت و اعتبار این فناوری کاشت ابرهای نقره ای را تعیین کنند و مشخص نمایند که آیا بارندگی در مناطق خشک افزایش چشمگیری می یابد یا خیر. به طور معمول، ابرها زمانی که ذرات ریز گرد و غبار رطوبت را جذب کرده و به قطرات باران تبدیل می شوند، باران تولید می کنند. برای تقلید از این اثر طبیعی، هواپیماها با استفاده از شعله های آتش از طریق جریان بالا در زیر ابرها پرواز می کنند تا دانه ها (دانه های ریز نقره) را به سمت بالا تخلیه کنند.

نقرا

فناوری بارور سازی ابرها نگرانی هایی را ایجاد می کند که افزودن مواد شیمیایی به ابرها باعث آلودگی هوا، آب یا زمین می شود. گروه‌هایی که از این عمل حمایت می‌کنند، از جمله انجمن ملی اصلاح آب و هوا، ادعا می‌کنند که مقادیر نقرا برای ایجاد آسیب بسیار کم است. از خواص ضد باکتریایی نقره در تعدادی از کاربردها استفاده شده است. در گذشته برای سال‌های متمادی، قطره‌های نقره برای محافظت در برابر نابینایی ناشی از سوزاک مادر در چشم نوزادان تازه متولد شده مورد استفاده قرار می‌گرفت که در حال حاضر آنتی بیوتیک هایی مانند اریترومایسین برای عفونت های مشابه استفاده می شود. نقره همچنین در مرهم برای قربانیان سوختگی و برای تصفیه آب استفاده شده است. اگرچه این استفاده از نقره در حال حاضر کمتر از یک قرن پیش رایج است، کارشناسان بهداشت به دلیل نگرانی از واکنش کلر با عناصر دیگر، به فکر استفاده مجدد از نقره، به جای کلر، در سیستم های تصفیه آب هستند.

نقره خالص بالاترین رسانایی الکتریکی و حرارتی را نسبت به هر فلزی دارد و همچنین دارای کمترین مقاومت تماسی است. نقره به دلیل خاصیت رسانایی و انعکاس الکتریکی آن به صورت صنعتی برای عکاسی (نیترات نقره)، آلیاژهای لحیم کاری، اتصالات مدارهای الکتریکی و مدار چاپی و باتری های با ظرفیت بالا ساخته شده از آلیاژهای نقره-روی و نقره-کادمیم استفاده می شود.

آیا برای سلامتی به نقره نیاز داریم؟

برخلاف سایر عناصر «ضروری» مانند کلسیم، بدن انسان برای ادامه حیاط به نقره نیاز ندارد. نقره در کاربردهای پزشکی مورد استفاده فراوان قرار دارد، و مشخص است نقره هیچ اثر بدی برای سلامتی ندارد. مقدار کمی نقره در بدن همه انسان ها و حیوانات وجود دارد. ما به طور معمول روزانه بین ۷۰ تا ۸۸ میکروگرم نقرا دریافت می کنیم که نیمی از این مقدار از رژیم غذایی است که بیش از ۹۹ درصد آن از بدن دفع می شود.

نقره ساچمه

آیا نقره برای انسان مضر است؟

بر خلاف فلزات دیگر مانند سرب و جیوه، نقره برای انسان سمی نیست و شناخته شده نیست که باعث سرطان، آسیب های تولید مثلی یا عصبی یا سایر عوارض جانبی مزمن شود. به همین دلیل است که زیورآلاتی مانند گردنبند، دستبند ، انگشتر و … را با نقره و طلا می سازند و طرفداران بسیاری دارد. همچنین تماس معمولی روزانه با سکه ها، قاشق ها یا کاسه های نقره جامد بر سلامت انسان تأثیر مخربی نداشته است. این موضوع به این دلیل است که نقره جامد از نظر بیولوژیکی تقریباً کاملاً بی اثر است و حتی اگر بلعیده شود، بدون جذب در بافت ها از بدن انسان خارج می شود.

در دوزهای بسیار بالا – مانند مواردی که یک کارگر کارخانه ممکن است در تصادف با آن مواجه شود – یا در اثر قرار گرفتن طولانی مدت در معرض گرد و غبار یا دود نقره، می تواند اثرات خفیفی بر سلامتی داشته باشد. به عنوان مثال، استنشاق دود یا گرد و غبار نقره ممکن است غشاهای مخاطی یا دستگاه تنفسی فوقانی را تحریک کند. گاهی اوقات، افراد حساس پس از قرار گرفتن در معرض پودر نقره، محلول‌های نقره یا مواد پرکننده دندان، دچار واکنش‌های آلرژیک – درماتیت تماسی یا سوزش چشم می‌شوند. به همین ترتیب، کرم های پوستی حاوی ترکیبات نقره (نیترات نقره و سولفادیازین نقرا) باعث تغییر رنگ موضعی پوست در افراد حساس خاص می شود.

مصرف ترکیبات نقره، مانند داروها، گاهی اوقات می تواند معده افراد حساس را تحریک کند. قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض گرد و غبار نقره یا ترکیبات نقره موجود در داروها یا مکمل‌ها نیز می‌تواند منجر به رنگ آبی خاکستری دائمی چشم، بینی، دهان، گلو و پوست شود. این رنگ خاکستری آبی از نظر پزشکی به عنوان “آرژیریا” شناخته می شود. این عارضه باعث می شود افراد بیمار به نظر برسند، گویی از کمبود اکسیژن رنج می برند. اکثر متخصصان پزشکی بر این باورند که آرژیری جدی ترین اثر شناخته شده نقره بر سلامتی انسان است. به غیر از اثر تغییر رنگ دائمی پوست، اعتقاد بر این نیست که آرژیریا هیچ خطر دیگری برای سلامت انسان ایجاد نمی کند. به نظر می رسد اثرات ملایم و مشاهده شده بر سلامت انسان از قرار گرفتن در معرض نقرا از فردی یا موقعیتی به فرد دیگر بسیار متغیر است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا