اقتصادی

در صنعت پلی یورتان به مرز خودکفایی رسیده‌ایم

رئیس انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان گفت: در صنعت پلی یورتان به مرز خودکفایی رسیده‌ایم و نباید واردات محصولات نهایی این صنعت، با ارز نیمایی و بدون تعرفه‌گذاری مناسب، انجام گیرد.

به گزارش روند بازار، مجید صفی‌نیا، رئیس انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان امروز در نشست خبری با بیان اینکه نخستین نمایشگاه پلی‌یورتان در نمایشگاه ایران‌پلاست از روزهای ۱۸ تا ۲۱ بهمن سال جاری در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد، اظهار کرد: پلی یورتان‌ها به دسته‌ای از مواد شیمیایی اطلاق می‌شود که از واکنش پلی ال‌ها و ایزوسیانات‌ها به‌عنوان مواد اصلی تشکیل‌دهنده ساخته می‌شوند و در صنایعی مانند کفش، یخچال‌های خانگی و صنعتی و صنایع نفت وگاز کاربرد دارد. پلی یورتان ماده اولیه تولید زیره کفش است که با وجود تولید داخلی آن واردات نیز به صورت گسترده در حال انجام است و این موضوع موجب شده است تا کارخانجات پلی‌یورتان تنها با ۶۰ درصد از ظرفیت خود به تولید ادامه دهند.

مجید صفی‌نیا، رئیس انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان
مجید صفی‌نیا، رئیس انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان

وی افزود: ماده اولیه پلی یورتان از دو ماده ایزوسیانات که ۴۰ تا ۵۰ درصد پلی‌یورتان را شامل می‌شود و ام دی آی تشکیل شده است. با آغاز به کار پتروشیمی کارون بخش عمده مواد اولیه مورد نیاز برای پلی یورتان‌ها تأمین می‌شود. صنعت پلی‌یورتان صنعتی است که تا چند سال پیش به طور کامل صنعتی وارداتی بود اما به همت فعالان این صنعت در داخل کشور، حجم بسیاری از واردات کم شده و مصرف‌کننده، محصول را با اطمینان از کیفیت و طول عمر مفید آن از داخل تهیه می‌کند.

صفی‌نیا گفت: صنعت پلی‌یورتان در داخل کشور رشد یافته و به صنعتی خودکفا تبدیل شده است؛ همچنین ظرفیت تولید داخل در صنعت پلی یورتان بسیار بیشتر از آن چیزی است که امروز تولید می‌شود و اگر تعرفه ترجیحی منطقی به واردات تعلق گیرد، مطمئناً می‌توانیم ظرفیت‌های خالی تولید محصولات نهایی زنجیره پلی‌یورتان را به مدار تولید بیاوریم.

در صنعت پلی یورتان خودکفا شده‌ایم

در ادامه این نشست، جمشید رفیعی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایران اظهار کرد: بخشی از ایزوسیانات مورد نیاز صنعت پلی یورتان کشور از پتروشیمی کارون تأمین شده و بخشی دیگر ناچارا با واردات تأمین می‌شود، اما در مجموع در صنعت پلی یورتان، ادعای انجمن این است که به مرز خودکفایی رسیده‌ایم و نباید واردات محصولات نهایی این صنعت، با ارز نیمایی و بدون تعرفه‌گذاری مناسب، انجام گیرد.

جمشید رفیعی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی یورتان
جمشید رفیعی، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایران

رفیعی عنوان کرد: صنعت کفش که امروز در ایران به مرز خودکفایی رسیده و نیازی به واردات کفش از خارج نداریم از صنایع این زنجیره است، همچنین در بخش‌های مختلف خودرو از داشبور گرفته تا صندلی از محصولات این زنجیره استفاده می‌شود، در صنعت ساختمانی، صنایع برودتی و صنعت مبلمان نیز، محصولات زنجیره پلی یورتان کاربرد وسیعی دارد؛ همچنین در صنایع نفت و گاز، در ساخت مخازن و خطوط لوله انتقال از محصولات این زنجیره استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۲۰ کارخانه در این صنعت فعالیت دارند که می‌توانیم نیاز داخلی به محصولات نهایی زنجیره پلی یورتان را تأمین کنیم و برای حمایت از تولیدکنندگان این صنعت، باید از واردات بی رویه محصولات نهایی زنجیره پلی یورتان جلوگیری شود؛ البته درخواست انجمن ممنوعیت واردات نیست، بلکه تعرفه‌گذاری ترجیحی برای واردات است تا اجازه ندهیم با واردات بی‌رویه، این صنعتی که پس از سال‌ها تلاش به مرز خودکفایی رسیده، آسیب ببیند.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایران خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید فعالان پلی یورتان فقط در مجموعه انجمن، ۲۰۰ هزار تن در سال است؛ اما چیزی که در بخش تولید توانستیم احصا کنیم، ۶۰ درصد این ظرفیت است و ۴۰ درصد ظرفیت تولیدکنندگان زنجیره پلی یورتان خالی است؛ این در حالی است که حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تن در سال واردات محصولات زنجیره پلی اورتان را شاهد هستیم که این سهم، می‌تواند برای پر کردن ظرفیت خالی تولیدکنندگان زنجیره پلی یورتان تخصیص داده شود و با استفلاده حداکثری از ظرفیت‌های ایجاد شده در این صنعت، نه تنها نیاز داخلی را تأمین کنیم بلکه این صنعت را در بخش صادرات، توسعه دهیم.

محمد عرب، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایران
محمد عرب، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایران

در ادامه، محمد عرب، عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی یورتان ایران اظهار کرد: صنعت کفش کشور در طول سال نیاز به ۴۵ هزار تن پلی اورتان دارد که MEG و DEG آن را ۱۰۰ درصد از داخل تأمین می‌کنیم و در خصوص MDI، دوازده هزار تن را از تولیدات پتروشیمی کارون تأمین کرده و بقیه را از خارج از کشور وارد می‌کنیم.

وی افزود: ۳ یا ۴ سال پیش در کشور ما، مواد اولیه گیر تولیدکننده کفش نمی‌آمد اما الان، مواد اولیه تولید کفش در داخل کشور تا حد زیادی تولید می‌شود و صنعت کفش ایران با دسترسی کامل به مواد اولیه، راه افتاده و آمادگی داریم در هر نقطه دنیا کارخانه احداث کنیم.

عضو هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان پلی‌یورتان ایران با بیان اینکه تا چند سال پیش واردکننده پلی یورتان از کشورهای منطقه بودیم، گفت: در حال حاضر نه تنها در تأمین نیاز داخلی مشکلی نداریم، بلکه صادرات پلی یورتان را به کشور ترکیه، افغانستان و آسیای میانه داریم. ارزش فعلی صادرات ما حدود ۴ میلیون دلار در سال است که این رقم رو به رشد است.

وی ادامه داد: متأسفانه مسئولان دولتی ما، فرقی بین واردکردن مواد اولیه برای ساخت محصولات نهایی زنجیره پلی یورتان، با واردات محصولات نهایی ساخته شده در این زنجیره قائل نمی‌شوند و واردات محصولات مشابه سال داخل، در حال ضربه زدن به تولیدات داخلی زنجیره پلی یورتان کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا