اقتصادی

روند معکوس قیمت طلا و سکه / پیش‌بینی‌ها چه می‌گویند؟

قیمت طلا و سکه این روزها مسیرهای متفاوتی را می‌پیمایند. امروز هم با وجود تعطیلی بازار، قیمت طلا افزایشی و نرخ سکه کاهشی بود. اما پیش‌بینی‌ها از آینده بازار چه می‌گویند؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، امروز، جمعه ۳۰ تیر، بازار تعطیل است اما بر اساس گزارش برخی منایع، قیمت طلا و قیمت سکه روند معکوسی دارند. امروز قیمت طلا صعودی و قیمت سکه نزولی بوده. این در حالی است که قیمت دلار در آخرین روز کاری هفته، پنجشنبه بیست و نهم کاهشی بود. امروز نرخ جهانی طلا نیز نزولی است.

سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران،در آخرین به روزرسانی خود که بعد از ظهر امروز انجام شده، قیمت طلا را با حدود سه هزار تومان افزایش، دو میلیون و ۳۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده است. اما این منبع قیمت سکه طرح جدید را کاهشی و ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دانسته. این نرخ حدود شش هزار تومان کمتر از دیروز است.

قیمت سکه طرح قدیم هم نزولی و ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است؛ حدود ۴۷ هزار تومان کمتر از روز گذشته.

کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی

این روزها قیمت جهانی طلا نوسان دارد. در روزهای گذشته، قیمت اونس افزایشی بود اما در آخرین روز هفته کاری در بازارهای جهانی، قیمت طلا کاهشی شده است. امروز جمعه، تا لحظه تنظیم این خبر، اونس ۰.۵۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و به قیمت ۱,۹۶۲.۶۸ رسید. این در حالی است که این روزها بازدهی ماهانه قیمت طلا مثبت بوده است. قیمت طلا در یک ماه اخیر ۳.۰۲ رشد قیمت داشته است.

اما پیش‌بینی‌ها در مورد قیمت طلا در بازارهای جهانی چه می‌گویند؟ در حالی که ناامیدی در اقتصاد چین همچنان بالاست، تورم سالانه ایالات متحده مجددا کاهش یافته است. از این رو معامله‌گران شاهد سقوط شاخص دلار (DXY) بودند. حال سرمایه‌گذاران طلای جهانی تا ۲۶ ماه ژوئن منتظر خواهند ماند تا متوجه شوند فدرال‌رزرو از افزایش نرخ بهره منصرف خواهد شد یا خیر؟

برای تحلیل شرایط انس جهانی گزارش پیش بینی قیمت طلای جهانی را بخوانید.

پیش‌بینی قیمت طلا و سکه

بازار طلا و سکه در هفته اخیر بازدهی منفی داشته‌ است. به گونه‌ای که این هفته سکه پرچمدار بیشترین افت ارزش شد. در هفته پایانی تیر، قیمت طلا افت ۱.۴۹درصدی و قیمت سکه امامی افت ۳.۷۹درصدی را تجربه کرد.

البته این روزها قیمت طلا، راه خود را از قیمت سکه جدا کرده است. در حالی که طلا روندی افزایشی دارد و انواع سکه با کاهش قیمت مواجه شده‌اند. البته سکه امامی هم روز گذشته همچون طلا افزایشی بود.

حالا با شروع مرداد بازار طلا در دهه اول محرم قرار گرفته است. این نوید افت تقاضا و کاهش قیمت طلا و سکه را می‌دهد. برخی بازیگران اصلی این بازار، این خواب موقت بازار را وقت مناسبی برای خرید و ورود به بازار می‌دانند.

ابراهیم محمدولی رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران و فعال بازار طلا و جواهر علت اصلی کاهش قیمت طلا و سکه را نوسانات قیمت دلار اعلام کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «در شرایط فعلی توصیه به مردم کار سختی است اما من اگر پول داشتم طلا می‌خریدم. این در حالی است که اگر کاهشی نیز در بازار فلز زرد وجود داشته باشد جزئی است و بازار با نوسانات حدود یک تا سه درصدی همراه است.»

محمدولی بیان کرد: «ایام محرم نزدیک است و داد و ستد در بازار به حداقل خود رسیده است. در این ایام متقاضی همیشه کمتر بوده و این موضوع به رکود بازار دامن زده است.»

علی صادقین تحلیلگر بازارهای مالی نیز با اشاره به تاثیر توافقات و مناسبات سیاسی ایران با سایر کشورها به تجارت‌نیوز گفت:« تاثیر این توافقات و اخبار می‌تواند قیمت دلار را در کانال‌های پایین‌تر قرار دهد و بالطبع قیمت طلا و سکه نیز کاهشی می‌شود اما تاثیر تورم بر اقتصاد و بازارهای مالی را در میان‌مدت و بلندمدت باید در نظر داشت.»

در مورد پیش‌بینی‌ها از آینده قیمت طلا، دو گزارش پیش بینی قیمت طلا و سکه ۳۱ تیر ۱۴۰۲ و پیش بینی قیمت طلا و سکه را بخوانید.

سیگنال‌های سیاسی برای بازار طلا

در این میان، برخی کارشناسان معتقدند که بازارساز با عرضه دلار و انتشار اخبار امیدبخش بازار ارز و به دنبال آن طلا را کنترل می‌کند. به گونه‌ای که با وجود انتشار برخی اخبار تحریک‌آمیز، قیمت دلار این روزها کاهشی است.

در کنار برخی رخدادها، از جمله توقیف نفت‌کشی که ادعا می‌شود محموله آن متعلق به ایران است و تعریف بسته جدید تحریمی علیه کشور از سوی اتحادیه اروپا، امروز خبری هم در مورد برجام منتشر شد. تسنیم در این مورد گزارش داده است که میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین اعتقاد دارد، وضعیت توافق هسته‌ای با ایران مبهم است. او در عین حال، دلیل این شرایط را مواضع مخرب واشنگتن، لندن، برلین و پاریس می‌داند.

با وجود این، عرضه دلار در بازار ارز و ارسال سیگنال‌های مثبت سیاسی درباره توافق کوچک احتمالی میان ایران و آمریکا، مجوز آمریکا به عراق برای بازپرداخت محدود بخشی از بدهی‌های خود به ایران و سفر وزیر خارجه عمان به تهران در هفته جاری، از جمله عواملی بود که قیمت دلار را به سمت کانال‌های پایین‌تر هدایت کرد. به دنبال آن نوسان‌های شدید در بازار طلا و سکه نیز محدود شده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا