اقتصادی

عامل اصلی افزایش تورم در کشور چیست؟

معاون دبیر کل خانه کارگر با تاکید بر اینکه افزایش حقوق کارگران و کارمندان عامل ایجاد تورم نیست، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد جلوگیری از افزایش حقوق کارگران و کارمندان برای کنترل و مهار تورم کارساز نیست.


به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری میزان، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در روز‌های گذشته گفته است: «هرچقدر دولت بدون پشتوانه حقوق را افزایش دهد، یعنی استقراض از بانک مرکزی؛ استقراض از بانک مرکزی هم یعنی پول پر قدرت و پول پرقدرت به معنای افزایش تورم ۸ برابری است».

در همین خصوص حسن صادقی، معاون دبیر کل خانه کارگر و رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: در انتهای سال گذشته میزان افزایش حقوق کارکنان دولت در بودجه سال ۱۴۰۲ به علت مهار تورم تنها ۲۰ درصد افزایش پیدا کرد، در حالی که تورم نقطه به نقطه و تورم جاری سال، بیشتر از میزان افزایش حقوق بود.

وی در ادامه افزود: شورای عالی کار در ۲۵ اسفند سال گذشته به ریاست وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزان افزایش حقوق کارگران را نیز ۲۱ درصد در سطوح و ۲۷ درصد در پایه افزایش داد.

صادقی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ تورم در چند ماه گذشته چشمگیر و ملموس نبوده است، گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ما شاهد افزایش قیمت کالا‌ها و اجاره مسکن هستیم و این نشان می‌دهد که عدم افزایش حقوق کارگران و کارمندان برای کنترل و مهار تورم کارساز نیست.

معاون دبیر کل خانه کارگر در ادامه تاکید کرد: عامل افزایش تورم، حقوق کارگران و کارمندان نیست؛ بلکه عامل اصلی تورم سیاست‌های اقتصادی نادرست است.

به گفته وی دولت برای کنترل تورم باید هزینه‌های جاری و هزینه‌های غیرقابل بازگشت را کنترل کند و زمینه‌های توسعه اقتصادی را به وجود آورد؛ چرا که توسعه موجب پایداری در اشتغال، کاهش نرخ بیکاری و رفاه اجتماعی خواهد شد.

صادقی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌حل‌های مهار تورم افزایش دستمزد است، تصریح کرد: به‌عنوان مثال کشوری مانند ترکیه برای کنترل قیمت‌ها میزان حقوق کارگران را به نسبت تورم افزایش می‌دهد تا تولیدکنندگان سود غیرواقعی کسب نکنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا