سبک زندگیکسب و کار

چرا باید در رژیم لاغری تنوع غذایی داشت؟

رژیم های لاغری مختلفی تنظیم می شوند و هدف از پیش گرفتن آنها رسیدن به لاغری و تضمین سلامتی است.
با توجه به اینکه در این رژیم های لاغری باید محدودیت کالری و محدودیت انتخاب مواد غذایی در نظر گرفته شود، برخی از افراد با مشکل تنوع غذایی مواجه می شوند. در این رژیم ها معمولا تنوعی از مواد غذایی سالم در نظر گرفته می شود که باید آنها را مصرف کنند.

از جمله مواردی که برای بسیاری از افراد سوال است، این است که چرا باید تنوع غذایی داشته باشند و حتما برخی از مواد غذایی را بیشتر و برخی دیگر را کمتر مصرف کنند؟ بیاید در این متن به این موضوع به طور کامل بپردازیم.

ضرورت مصرف غذاهای متنوع در رژیم

طبق تجویز بسیاری از متخصصین تغذیه، افراد نباید از یک رژیم غذایی که تنوع غذایی پایینی دارد استفاده کنند. این موضوع می تواند بدن را از دریافت برخی از منابع ویتامینی و مواد مغذی محروم کند.

فکر کنید اگر در منوی مواد غذایی سبزیجات نارنجی و زرد یا قرمز رنگ که مثل هویج، گوجه یا پرتقال است حذف شوند دریافت بتاکاروتن به حداقل می رسد. وجود بتاکاروتن برای بدن به منظور حفظ و ارتقاء سیستم ایمنی بدن در کنار ایجاد زمینه برای جذب ویتامین آ کاملا نیاز و ضروری است.

البته این تنها ماده ای نیست که برای بدن نیاز است و باید مصرف شود. بسیاری از مواد  غذایی شامل تنوعی از ویتامین ها و مواد غذایی هستند که روزانه نیاز است از انواع آنها به اعتدال مصرف کرد.

میوه ها و سبزیجات در رنگ های مختلف به رساند ویتامین ها و برخ از انواع مواد مغذی منجر می شوند که باید در رژیم روزانه ۵ واحد از آنها مصرف شود.

علاوه بر میوه و سبزیجات گزینه هایی مانند غلات، نان، جو، انواع پاستا و حبوبات برای دریافت نشاسته و ریز مغذی های ضروری کاملا نیاز هستند تا در رژیم مصرف شوند.

اما برخی از افراد بر این عقیده اند که باید مصرف نشاسته را به حداقل برسانند تا بتوانند کاهش وزن و لاغری را داشته باشند.

این موضوع یعنی حذف بسیاری از مواد مغذی و ویتامینی مانند حذف ویتامین های گروه b که بسیار موثر بر ترمیم و حفظ بافت های عصبی هستند و اغلب با حذف آنها فرد بیشتر از سابق با مشکلات خلقی مواجه خواهد شد.

ضرورت مصرف غذاهای متنوع در رژیم

چطوری می توان در رژیم تنوع ایجاد کرد؟

چطوری می توان در رژیم تنوع ایجاد کرد؟

در بسیاری از موارد رژیم های کالری شمار کاملا رد شده هستند و نمی توان برای لاغری به آنها اعتماد کرد. توصیه بسیاری از پزشکان توجه به نیاز های بدن با توجه به

 فعالیت بدنی و سوخت و ساز بدن است. 

اما در مواردی نیاز است تا با توجه به کالری مواد غذایی آنها را جایگزین همدیگر کرد. برای مثال با بررسی مقدار کالری گوشت قرمز، گوشت ماهی و گوشت مرغ نسبت متعادلی که برای بدن نیاز است از نوع دلخواه را برای تنوع می توان انتخاب کرد.

اما نباید همیشه یکی را انتخاب کرده و مصرف کرد و باید به تنوع در طول هفته آنها را به کار برد.

یعنی حتی برای انتخاب سبزیجات نیز می توانید گزینه هایی را انتخاب کنید که بتوانند متنوع باشند اما خواص نزدیک به هم با کالری متعادلی را داشته باشند. مثلا انواع کلم را می توانی جایگزین یکدیگر کنید یا از انواع کاهو مانند کاهوی فرانسوی، کاهوی پیچی و کاهوی ساده روزانه به اعتدال مصرف کنید.

حتی در رنگی بودن سبزیجات و میوه ها هم بهتر است تنوع متعادلی را ایجاد کنید تا انواع مواد مغذی و ویتامینی را برای بدن دریافت کنید. البته برای تنظیم دقیق رژیم غذایی متنوع می توانید از متخصصین در این زمینه هم کمک دریافت کنید.

خبرنگار: حبیبه مجیدی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا