کسب و کار

سه محصول اصلی شبکه ریپل چیست؟

شاید سوال شماهم باشد که ریپل چیست یا کاربرد و اهمیت‌ آن چیست! ریپل در دنیای ارزهای دیجیتال، از آشناترین و ارزشمندترین رمزارزها شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال، یک پروتکل پرداخت مبتنی بر بلاکچین است که برای تسهیل تراکنش‌های مالی و تبادل ارزهای مختلف در سراسر جهان ایجاد شده است. ریپل با تکنولوژی پیشرفته خود توانسته است در حوزه‌های مختلفی از جمله تجارت، انتقال وجه و تبادل ارزها، نقش مهمی ایفا کند. ویژگی‌های برجسته ریپل شامل: سرعت بالا، کم هزینه بودن تراکنش‌ها و امنیت بالاست. در ادامه، به بررسی کامل سوال ریپل چیست می‌پردازیم و سپس قصد معرفی سه محصول اصلی شبکه ریپل را داریم.

ارز دیجیتال ریپل چیست؟ آیا با XRP تفاوتی دارد؟

طبق گفته مقاله ریپل چیست والکس ریپل علاوه بر اینکه یک رمز ارز است به عنوان یک شبکه پرداخت دیجیتال برای معامله‌های مالی نیز عمل می‌کند. در سال ۲۰۱۲ برای اولین بار افرادی با نام‌های کریس لارسن (chris Larsen) و جد مک کالب (jed McCaleb) با همکاری یکدیگر ارائه دادند.فرایند اصلی شبیه به سیستم سوئیفت (swift) برای جابه‌جایی پول و سهام بین‌المللی بوده در واقع نوعی سیستم مبادله اموال و دارایی و حواله است. انواع واسطه‌های مالی و بانک‌هایی که با ارزهای فیات گوناگون معامله می‌کنند از این ارز برای سرعت بخشیدن به تراکنش‌ها و کم کردن هزینه‌ی آن استفاده می‌کنند.

از سمتی ابتدا باید بدانید که ریپل با XRP فرق دارد. علاوه بر آن، تفاوت آشکاری با سایر ارزهای دیجیتال نیز دارد. درواقع ریپل یک شرکت بزرگ است که XRP یکی از محصولات این شرکت است. ریپل یک شرکت فناوری مالی است که تلاش دارد، فرآیند انتقال و تسویه پرداخت‌ها را بین بانک‌ها و موسسات مالی، سریع‌تر و آسان‌تر کند؛ همچنین به نوعی می‌توان گفت سیستمی برای مبادله اموال و دارایی است. XRP نیز ارز دیجیتالی است که توسط ریپل با هدف تسهیل تراکنش‌های مالی ایجاد شده است. توجه داشته باشید که XRP فقط یکی از محصولات ریپل است و شما با خرید XRP فقط روی یکی از محصولات ریپل سرمایه‌گذاری کرده‌اید که این با خرید ریپل کاملا متفاوت است. برای خرید ریپل راه‌ها و روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن روش‌ها خرید از صرافی ارز دیجیتال است. قیمت ریپل نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد و دررابطه با قیمت ریپل و آینده آن چیز قطعی نمی‌توان گفت.

سه محصول اصلی این شبکه

شبکه ریپل درحال حاضر مشغول ارائه سه محصول اصلی است که در آینده ریپل تأثیر زیادی دارد:

ایکس رپید(XRAPID)

محصول XRAPID یکی از اجزای کلیدی شبکه ریپل (RippleNet) است که به منظور افزایش کارایی و ارتقاء فرآیندهای تبادل ارزها و پرداخت‌های مرزی ایجاد شده است. با استفاده از ارز دیجیتال ایکس پرید، بانک‌ها و نهادهای مالی می‌توانند وجوه را از یک کشور به کشور دیگر منتقل کنند و تبادل ارزهای ملی را با کم‌ترین تأخیر و هزینه انجام دهند. درواقع این محصول به کاربران اجازه می‌دهد تا به صورت مستقیم و بی واسطه تبادل ارزها را انجام دهند و از تأثیر مثبت در سرعت و هزینه، همچنین امنیت در تراکنش‌ها استفاده کنند. شبکه ریپل برای معادلات خود از این رمزارز استفاده می‌کند.

ایکس کارنت(XCURRENT)

ایکس کارنت برای تسهیل تراکنش‌های بانکی و انتقال وجوه بین بانک‌ها و نهادهای مالی در سراسر جهان طراحی شده و بستری برای انجام پرداخت‌های بین‌المللی است. هدف ایکس کارنت انجام تراکنش‌های مالی با سرعت و امنیت بالاست، علاوه بر این به دلیل کاهش واسطه‌ها و مراحل واسط، هزینه‌ها کاهش می‌یابد.

ایکس ویا(XVIA )

می‌توان گفت ایکس ویا، جدیدترین محصول این پروژه و شرکت است، همچنین نوعی رابط یا واسطه است که برای پرداخت استاندارد برای بانک‌ها و سایر خدمات مالی راه‌اندازی شده است. ایکس ویا نیز همانند ایکس کارنت از این رمزارز برای پرداخت‌های خود استفاده نمی‌کند.

بررسی نکات مثبت و منفی

هر شبکه یا هر ارز دیگری، نکات مثبت و منفی خود را دارد. در این بخش سعی داریم نکات مثبت و منفی شبکه ریپل را بررسی کنیم.

ریپل چیست

نکات مثبت شبکه

  • سرعت در انتقال و تسویه: ریپل سعی دارد از تکنولوژی خود برای تسهیل و همچنین سرعت تراکنش‌های مالی بین بانک‌ها و موسسات مالی استفاده کند. انجام معامله در این شبکه فقط در چندثانیه صورت می‌گیرد که این مزیت در کاهش زمان تسویه بسیار موثر است.
  • هزینه کم: معمولا هزینه‌های تراکنش‌های انجام شده در این شبکه بسیار پایین و به‌صرفه است و این مزیتی برای موسسات مالی به حساب می‌آید.
  • شراکت با بانک‌ها و مؤسسات مالی: ریپل توانسته است با بسیاری از بانک‌ها و مؤسسات مالی در سراسر جهان همکاری کند و خدمات مالی را بهبود بخشد.
  • تکنولوژی متقدم: تکنولوژی بلاکچین و شبکه‌های ریپل می‌توانند تراکنش‌های مالی پیچیده را اجرا کنند.

نکات منفی

  • ترکیب متمرکز: در شبکه ریپل، بعضی از اجزاء ترکیب متمرکز دارند. این موضوع باعث می‌شود تا برخی از افراد نسبت به تمرکز قدرت و اطلاعات در دست اندکی از اشخاص و موسسات نگرانی داشته باشند.
  • دادگاه ریپل: SEC علیه شرکت ریپل دادخواستی تنظیم کرد در رابطه با این موضوع که این شرکت، اوراق بهادار ثبت نشده را خرید و فروش می‌کند. این موضوع بلافاصله توسط شرکت ریپل تکذیب شد.
  • تأثیر قوانین و تنظیمات: مانند سایر ارزهای دیجیتال، تأثیر تصمیمات قانونی و تنظیمات دولتی بر روند رشد و قیمت XRP ممکن است بیشتر از حالت‌های سنتی مالی باشد.
  • ریسک سرمایه‌گذاری: ارزهای دیجیتال به دلیل نوسانات قوی در قیمت‌ها، ریسک‌های سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی دارند. افزایش و کاهش ناگهانی قیمت XRP می‌تواند سبب سود یا زیان بزرگی برای سرمایه‌گذاران شود.
ریپل چیست

XRP چیست؟

در ادامه پاسخ به سوال ریپل چیست، قصد بررسی XRP را هم داریم تا شما کامل با این شبکه و ارز دیجیتال آشنا شوید. همانطور که گفته شد XRP یک ارز دیجیتال است که توسط شرکت ریپل ایجاد شده است. این ارز به عنوان توکن اصلی شبکه ریپل عمل می‌کند و برای تسهیل تبادل ارزها و انتقال پول بین کشورها و مؤسسات مالی به کار می‌رود. هدف اصلی XRP واسطه‌ای برای مبادلات است. در اصطلاحات فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال، به عنوان یک “توکن میانجی” یا “توکن پلتفرم” شناخته می‌شود.

زمانی که فردی اقدام به خرید رمز ارز BTC می‌کند، درواقع روی شبکه بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده است؛ اما شما با خرید این رمزارز روی شبکه سرمایه‌گذاری نکرده‌اید؛ زیرا XRP فقط روی یکی از محصولات این شرکت کاربرد دارد.

برخی مؤسسات مالی و بانک‌ها از XRP برای تسهیل تراکنش‌های بین‌المللی خود استفاده می‌کنند؛ زیرا این توکن قابلیت تسویه سریع‌تر و هزینه‌های پایین‌تر را نسبت به روش‌های سنتی تسویه تراکنش‌ها فراهم می‌کند.

سرمایه‌گذاری در شبکه ریپل

در این مقاله سعی کردیم به سوال ریپل چیست، پاسخ کامل و با جزئیات دهیم و نکاتی را درباره این شبکه بیان کنیم تا شما برای سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال اطلاعات کافی داشته باشید. درکل، ریپل با ارائه‌ راه‌‌حل‌های پیشرفته، به دنبال ایجاد تغییرات مثبت و ارتقاء صنعت مالی جهانی است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا