فرهنگی

شرایط دریافت وام ازدواج دانشجویی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳

وام ازدواج دانشجویی چه شرایط و مراحلی دارد؟ در این مطلب به این سؤال پاسخ داده و جزئیاتی را که باید درباره دریافت وام ازدواج دانشجویی بدانید توضیج داده‌ایم.

روند بازار – یکی از انواع وام‌های صندوق رفاه دانشجویی وام ازدواج دانشجویی به حساب می‌آید که کمک هزینه‌ای است برای دانشجویانی که قصد ازدواج دارند و در دوران دانشجویی خود ازدواج می‌کنند. مبلغ این وام هر سال متفاوت است و شرایط خاصی هم دارد. اگر مایلید از جزئیات این وام مطلع شوید تا پایان این مطلب با زومیت همراه باشید. با خواندن این مطلب احتمالاً جواب تمام پرسش‌هایتان درباره وام ازدواج دانشجویی را خواهید گرفت.

وام ازدواج دانشجویی

یکی از تسهیلاتی که صندوق رفاه دانشجویی برای کمک به دانشجویان در نظر گرفته تا در تأمین هزینه‌هایشان کمی آسوده‌تر شوند، وام ازدواج است. این وام به دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور، از دانشگاه‌های سراسری تا آزاد، غیر انتفاعی و… تعلق می‌گیرد. البته دریافت آن شرایطی هم دارد که در صورت برخورداری از تمام این شرایط می‌توانید وام ازدواج دانشجویی دریافت کنید.

وام ازدواج دانشجویی هم مثل تمام انواع وام‌های دانشجویی سود کم و بازپرداخت طولانی‌مدتی دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد تمایل به دریافت آن دارند. در ادامه این مطلب تمام شرایط لازم برای دریافت این وام را توضیح خواهیم داد.

شرایط دریافت وام ازدواج دانشجویی

شرایط دریافت وام ازدواج دانشجویی

صندوق رفاه دانشجویی شرایط دریافت وام ازدواج دانشجویی در سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ را مشخص کرده و بر اساس آن، شرایط عمومی و اختصاصی مختلفی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. شرایط عمومی دریافت این نوع وام عبارت‌اند از:دانشجو نباید شاغل باشد و حقوق دریافت کند (اشتغال به کار دانشجویی مشکلی ندارد)دانشجو باید معتقد به اسلام یا یکی از ادیان رسمی معرفی‌شده در قانون اساسی باشددانشجو باید صلاحیت اخلاقی داشته باشد و شئون دانشجویی را رعایت کنددانشجو باید به تشخیص معاونت محترم دانشجویی در اولویت نیاز مالی قرار داشته باشددانشجو نباید از بورس تحصیلی، کمک و یا وام مؤسسه‌های دیگر استفاده کرده باشددانشجو باید ضامن معتبر معرفی کند.

علاوه بر شرایط عمومی مذکور، دریافت وام ازدواج دانشجویی چند شرط اختصاصی هم دارد. شرایط اختصاصی دریافت وام ازدواج دانشجویی عبارت‌اند از:عقد ازدواج دانشجو حتماً باید در دوران دانشجویی انجام شده باشداز تاریخ عقد نباید بیشتر از ۱۸ ماه (یک سال و نیم) گذشته باشددانشجو فقط یک بار در طول دوران تحصیل خود می‌تواند از این وام استفاده کند

علاوه بر این موارد، دانشجویان برای دریافت وام ازدواج دانشجویی باید شرایط آموزشی تعیین‌شده را هم داشته باشند. این شرایط چیست؟ اول، به دانشجویان مشروط وام تعلق نمی‌گیرد. شرط دوم این است که دانشجویان ترم آخر تنها در صورت داشتن حداقل واحدهای لازم می‌توانند وام ازدواج دانشجویی دریافت کنند.

این نکته را به خاطر داشته باشید که برای دانشجویان جدیدالورود بدون محدودیت معدل امکان دریافت این وام وجود دارد. برداشتن حداقل تعداد واحدهای لازم طبق مصوبات در هر ترمی که باشید، برای دریافت این وام ضروری است.

زمان ثبت نام وام ازدواج دانشجویی

وام ازدواج دانشجویی هم مانند اکثر وام‌هایی که به دانشجویان اعطا می‌شود در هر ترم ارائه شده و دانشجویان در طول یک سال تحصیلی در دو بازه زمانی می‌توانند برای این وام ثبت نام کنند؛ البته وام ازدواج فقط یک بار در طول دوران تحصیلی دانشجو به او تعلق می‌گیرد.

در نیم‌سال اول هر سال تحصیلی، از نیمه مهر تا نیمه آذر ماه فرصت ثبت نام و درخواست وام ازدواج دانشجویی وجود دارد. در برخی موارد این مهلت از سوی صندق رفاه دانشجویی تمدید هم می‌شود.

بازه زمانی ثبت نام و درخواست وام ازدواج دانشجویی در نیمه دوم هر سال تحصیلی نیز از اواخر بهمن ماه تا اردیبهشت ماه است. اگر می‌خواهید از زمان دقیق آغاز و پایان بازه ثبت نام وام ازدواج دانشجویی مطلع شوید، از طریق دانشگاه یا اطلاعیه‌های سامانه صندوق رفاه دانشجویی این موضوع را پیگیری کنید.

پس از ثبت نام و تأیید درخواست وام ازدواج دانشجویی شما، می‌توانید منتظر واریز مبلغ وام به حسابتان باشید. زمان واریز مشخص نیست و بستگی به بودجه موجود نزد صندوق رفاه دانشجویی دارد اما عموماً وام‌های درخواست‌شده در نیم‌سال اول تحصیلی، آذر ماه و وام‌های درخواست‌شده در نیم‌سال دوم پس از تعطیلات عید نوروز به حساب متقاضیان واریز می‌شود.

مدارک لازم برای درخواست وام ازدواج دانشجویی

برای دریافت وام دانشجویی در دو مرحله به ارائه مدارک خاصی نیاز دارید. یکی در مرحله ثبت نام و درخواست آنلاین و دیگری در مرحله مراجعه به بانک. در ادامه لیست مدارکی که در هر یک از این مراحل باید ارائه دهید، آورده شده است.

مدارک لازم در زمان ثبت نام وام ازدواج دانشجویی:تکمیل و بارگزاری فرم درخواستبارگذاری تصویر کارت ملیبارگذاری تصویر تعهدنامه ضامن‌هابارگذاری سند ازدواج

مدارک لازم برای در زمان مراجعه به بانک:کارت دانشجوییشناسنامه زوجینکارت ملی زوجینمدارک ازدواجگواهی تأییدکننده تحصیل در ترم جاریتکمیل فرم بانکی

شما برای دریافت وام ازدواج دانشجویی نیاز به معرفی ضامن معتبر به صندوق رفاه دانشجویی و بانک هستید. برای این کار ضامن‌های معتبر باید تعهدنامه لازم را تکمیل و ارائه کنند. در زمان مراجعه به بانک نیز لازم است شناسنامه، کارت ملی، آخرین فیش حقوقی و گواهی کسر از حقوق را ارائه کند.

مبلغ وام ازدواج دانشجویی

مبلغ وام ازدواج دانشجویی در سال‌های مختلف تغییر می‌کند. در سال‌های اخیر این وام مبلغی بین ۳ تا ۱۰ میلیون تومان بوده است. برخی منابع مبلغ وام ازدواج دانشجویی برای سال تحصیلی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۳ را هفت میلیون تومان اعلام کرده‌اند.

باید بدانید مبلغی که دانشگاه آزاد برای وام ازدواج دانشجویی به متقاضیان خود اعطا می‌کند بیشتر از سایر دانشگاه‌ها است. این مبلغ در سال گذشته (۱۴۰۱ – ۱۴۰۲) ۲۰ میلیون تومان بود.

البته زمزمه‌هایی درباره افزایش مبلغ وام ازدواج دانشجویی مطرح شده است اما این اخبار هنوز قطعی نیست. برای این که از مبلغ دقیق این وام در سال تحصیلی جاری مطلع شوید می‌توانید اخبار و اطلاعیه‌های مربوط به این وام را از طریق دانشگاه محل تحصیل خود یا سامانه صندوق رفاه دانشجویی پیگیری کنید.

مراحل ثبت نام وام ازدواج دانشجویی

برای دریافت وام ازدواج دانشجویی نیازمند ثبت نام و درخواست هستید. ثبت نام این وام فقط به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. برای این کار ابتدا وارد سامانه صندوق رفاه دانشجویان به نشانی www.swf.ir شده و وارد بخش «سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویان» شوید. در صفحه ورود نام کاربری، رمز عبور و عبارت امنیتی را وارد کنید و روی گزینه ورود کلیک کنید.

صندوق رفاه
مرحله اول
صندوق رفاه دانشجویان
مرحله دوم

پس از ورود به حساب کاربری خود در سامانه صندوق رفاه، روی گزینه «درخواست وام» کلیک کنید. برای ثبت درخواست نیاز به وارد کردن مشخصات و اطلاعات شخصی و هویتی هستید. بنابراین، لازم است هم اطلاعات شخصی خود را وارد کنید و هم فرم مربوط به اطلاعات تحصیلی.

در ادامه این مراحل لازم است نوع وام مورد نظر یعنی «وام ازدواج» را انتخاب کنید تا پس از آن مدارکی که برای ثبت درخواست و دریافت این وام باید ارائه کنید، مشخص شود. تصویر مدارک خواسته‌شده را بارگذاری کنید تا به مرحله بعد هدایت شوید.

در مرحله بعد هم لازم است بخش «موافقت با قوانین» را تیک بزنید و سپس روی گزینه «ثبت درخواست» کلیک کنید تا درخواست شما تکمیل شود. تا این مرحله شما برای دریافت وام ازدواج دانشجویی ثبت نام کرده‌اید و نتیجه درخواست شما برای دریافت این وام پس از بررسی درخواست و مدارکتان روی همین حساب کاربری و همچنین در قالب پیامک به شما اعلام می‌شود.

بنابراین، در روزهای آتی به حساب کاربری خود در سامانه مراجعه کرده و وضعیت درخواستتان را پیگیری کنید.

زمان و نحوه بازپرداخت وام ازدواج دانشجویی

یکی از مزایای وام‌های مختلف دانشجویی این است که موعد بازپرداخت آن‌ها پس از اتمام تحصیل آغاز می‌شود و همچنین بازه زمانی شروع بازپرداخت تا تسویه کامل وام معمولاً یک بازه زمانی طولانی است. در مورد وام ازدواج دانشجویی هم دریافت‌کننده وام می‌تواند پس از پایان تحصیل اقدام به پرداخت اقساط و بازپرداخت مبلغ وام کند.

در ادامه مراحل و نحوه بازپرداخت وام ازدواج دانشجویی را هم برای شما توضیح خواهیم داد:

بازپرداخت وام ازدواج دانشجویی به‌‌صورت آنلاین و از طریق سامانه صندوق رفاه دانشجویان انجام می‌شود. برای این کار به سامانه صندوق رفاه مراجعه کنید؛ از بخش «سامانه یکپارچه صندوق رفاه دانشجویان» وارد صفحه ورود شوید. نام کاربری و رمز عبورتان را وارد کنید تا وارد حساب کاربری خود شوید.

سمت راست حساب کاربری یک منو وجود دارد که خدمات مختلف سامانه در آن قرار گرفته است. در میان گزینه‌های مختلف روی گزینه «پرداخت بدهی» کلیک کنید. قسطی را که باید پرداخت کنید، انتخاب کرده و به درگاه پرداخت بروید. با طی کردن فرایند پرداخت اینترنتی، مبلغ قسط از حساب شما برداشته شده و پرداخت می‌شود.

منبع: زومیت

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا