اقتصادی

شرط کاهش قیمت دلار چیست؟

اگرچه قیمت دلار در معاملات پشت خطی تهران در روز پنج‌شنبه تا ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان هم رسید، اما امروز قیمت دلار کاهش داشت و به ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان رسید. امروز قیمت دلار چه می‌شود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، از هفته گذشته تا کنون دلار در تلاش است تا خود را به کانال ۵۰ هزار تومان برساند و در این کانال بماند. اما تا کنون موفق نشده است. البته قیمت دلار از اواسط هفته گذشته به کانال ۵۰ هزار تومان وارد شده، اما نتوانسته بالای مرز مقاومتی خود بماند.

قیمت اواع ارز شنبه 17 تیر 1402

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته، دلار دو کانال مقاومتی را پشت سر گذاشت؛ هم کانال ۵۰ هزار و ۳۰۰ تومان و هم کانال ۵۰ هزار و ۸۰۰ تومان. اما امروز ۱۷ تیر ماه قیمت دلار به پایین کانال اول رسید و فعلا در محدوده ۵۰ هزار و ۳۷۰ تومان در حال حرکت است.

به گفته معامله‌گران دلار برای ماندن در این کانال باید در محدوده فعلی بماند و از آنجا برای ورود به کانال‌های بالاتر خیز بردارد. اما اگر امروز هم این محدوده مقاومتی شکسته شود، دلار مجددا به کانال ۴۹ هزار تومان بر می‌گردد و کار افزایشی‌های بازار سخت می‌شود.

پیش بینی قیمت دلار

به نظر می‌رسد که در یک ماه گذشته بازار مدام در انتظار رویداد سیاسی خاصی بوده است. یک ماه در بیم و امید احیای مذاکرات هسته‌ای طی شد و از انتهای هفته گذشته تاکنون هم بازار منتظر نتیجه جلسه نشست شورای امنیت سازمان ملل است. برخی از معامله‌گران معتقدند که قیمت دلار به صورت هیجانی و تحت تاثیر این نشست وارد کانال ۵۰ هزار تومان شده و به زودی این کانال از دست می‌رود و دلار به قیمت واقعی خود که همان ۴۹ هزار تومان است بر می‌گردد.

اما افزایشی‌های بازار به اظهارات رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگاه می‌کنند و می‌گویند این مقام اروپایی رسما پایان مذاکرات را اعلام کرده و در نتیجه روند کاهشی قیمت دلار متوقف می‌شود و روند بازار صعودی خواهد بود.

در این میان به نظر می‌رسد زور بازارساز از هر خبری بیشتر است. در یک ماه گذشته بازارساز به سادگی توانسته با خبردرمانی مدوام قیمت دلار را زیر کانال ۵۰ هزار تومان نگه دارد و این سیگنال را به خریداران بدهد که قیمت دلار ثابت است و به این سادگی وارد کانال‌های قیمتی بالا نمی‌شود.

هفته گذشته هم سازمان برنامه در یک پیش‌بینی عجیب اعلام کرد که قیمت دلار تا پایان سال نهایتا به ۵۲ هزار تومان می‌رسد. این پیش‌بینی با پیش‌بینی هیچ کدام از کارشناسان اقتصادی همسو نیست و همه کارشناسان معتقدند که قیمت دلار مسیر صعودی دارد. اما دولت تنها یک راه برای کنترل و نگه داشتن قیمت دلار در کانال ۵۰ هزار تومان دارد و آن هم احیای برجام است. حالا سوالی که وجود دارد این است که آیا دولت به احیای برجام امید بسته و امیدوار است که بتواند در ادامه سال جاری روزی دو میلیون بشکه نفت صادر کند؟

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا