کسب و کار

طراحی کابینت آشپزخانه

طراحی کابینت آشپزخانه یکی از ارکان اصلی طراحی آشپزخانه است. برای طراحی مناسب و زیبا برای کابینت آشپزخانه باید به یک سری اصول اساسی توجه کرد. توجه به جنس، طرح، رنگ، و نحوه ساخت کابینت از جمله اصولی هستند که در طراحی مدنظر قرار می‌گیرند.

سبک‌های متفاوتی در طراحی کابینت وجود دارد. این سبک‌ها به نوبه خود دارای تنوع و فراوانی زیادی هستند و با هر سلیقه‌ای سازگارند. در ادامه به دو سبک اصلی در طراحی کابینت آشپزخانه اشاره می‌کنیم.

سبک‌های طراحی کابینت آشپزخانه

معمولا در حالت کلی دو سبک برای طراحی و ساخت کابینت آشپزخانه وجود دارد. یکی از این سبک‌ها کلاسیک و دیگری مدرن است. سبک کلاسیک کابینت آشپزخانه بیشتر مربوط به سبک‌های سنتی و قدیمی است. سبک مدرن هم مربوط به طراحی‌های جدید و پیشرفته است. البته در کنار این دو سبک کلی، سبک نئوکلاسیک هم جزو طبقه‌بندی اصلی سبک‌های کابینت آشپزخانه به حساب می‌آید که طرفداران خاص خودش را دارد.

اخبار مرتبط

سبک کابینت کلاسیک

این سبک از طراحی کابینت آشپزخانه دارای جزییات و حاشیه‌های زیادی است. از جمله نشانه‌های اصلی این سبک کابینت درهای طرح‌دار، تاج، سرستون‌های منبت کاری و ابزار خورده است. در این سبک از طراحی بیشتر فضای دیوارهای آشپزخانه با کمدها و کابینت پوشانده می‌شوند. قرینه‌سازی در کار تا حد امکان رعایت می‌شود. در بیشتر مواقع از متریال چوب یا چوب نما در این سبک از کابینت استفاده می‌شود. به دلیل وجود جزییات زیاد در طراحی، برش و تراش چوب‌ها، معمولا از دستگاه‌های برش چوب پیشرفته برای ساخت این نوع کابینت استفاده می‌شود.

از جمله مشخصه‌های دیگر این نوع کابینت عبارتند از:

  • ویترین‌های متنوع
  • درهای بلند
  • باکس هود منبت‌کاری شده
  • استفاده از شیشه‌های طرح دار

رنگ‌بندی، نوع چیدمان و حتی نوع دستگیره‌ها هم در شناسنامه این سبک از طراحی کابینت، متمایز است.

سبک کابینت مدرن

در این سبک از طراحی کابینت معمولا سادگی و یکدست بودن جزو اصول اساسی است. این سبک معمولا در خانه‌های مدرن استفاده می‌شود. فرم‌های ساده و سطوح صاف جزو مشخصه‌های این نوع طراحی هستند و خبری از قرینه‌سازی نیست. بیشتر از متریال‌هایی مثل ام‌دی‌اف، ملامین یا هایگلاس برای این سبک استفاده می‌شود. پوشیدن تمامی دیوارها توسط کابینت چندان ضرورتی ندارد؛ در عوض از طبقه‌ها و شلف‌های نوری، باکس‌های تودرتو یا افقی و عمودی کشیده بهره برده می‌شود. از جمله خصوصیات بارز دیگر در طراحی مدرن تنوع در چیدمان، رنگ و متریال است.

هر یک از سبک‌های مدرن و کلاسیک دارای طرح‌های متنوع و گوناگونی هستند. این طرح‌ها بر مبنای متریال به کار رفته در ساخت آنها و چیدمان با هم متفاوت هستند.

سبک کابینت نئو کلاسیک

این سبک از طرح کابینت تلفیقی از طرح‌های کلاسیک و سنتی است. درواقع کابینت کلاسیک برپایه طرح مدرن را سبک نئوکلاسیک می‌نامند. در این سبک نه خبری از حاشیه‌کاری‌ها و ریزه‌کاری‌های زیاد و شلوغ است و نه آنقدر ساده و بی‌روح است. این طرح کابینت برای کسانی مناسب است که روحیه‌ای سخت پسند دارند و صرفا به یکی از سبک‌های کلاسیک و مدرن راضی نمی‌شوند.

نمونه طرح های کلاسیک

طرح‌های کلاسیک و یا سنتی دارای مدل‌ها و نمونه‌های متنوعی هستند. این مدل‌ها ویژگی‌های مشترکی دارند که در بیشتر آنها دیده می‌شود. به طور مثال جنس متریال چوب یا چوب نما و یا حکاکی‌ها و تراش‌کاری‌های ظریف و شلوغ از جمله نقاط مشترک این مدل‌ها هستند.

خیلی از مدل‌های کابینت مدرن برگرفته از نمونه‌های کلاسیک هستند. منتهی تغییرات در چیدمان کابینت‌ها صورت گرفته تا به شکل مدرن خود درآمده‌اند. به این ترتیب می‌توان گفت که از مدل‌ها و نمونه‌های مدرن به شکل کلاسیک هم می‌توان ساخت. برای مثال طرح کابینت ممبران که یک طرح مدرن است به شیوه کلاسیک و با نام طرح ممبران کلاسیک هم به کار می‌رود. به این ترتیب می‌توان گفت که محدودیتی برای دسته بندی در مدل‌های کلاسیک یا مدرن در دنیای خلاق صنعت کابینت سازی نمی‌توان قائل شد.

نمونه طرح های مدرن

معمولا در نمونه طرح‌های مدرن از فاکتورهای مشخصی مثل سادگی، قرینه‌گی و رنگ‌های ساده و روشن استفاده می‌شود. از جمله نمونه‌های معروف طرح کابینت مدرن می‌توان به کابینت آشپزخانه ام‌دی‌اف، کابینت ممبران، پی‌وی‌سی و طرح منحنی اشاره کرد. البته دسته بندی طرح‌های کابینت بر بنای معیارهای متفاوتی صورت می‌گیرد. مثلا اگر طرح‌ها و مدل‌های کابینت بر اساس جنس و متریال ساخت آنها دسته بندی شوند، طرح‌های مدرن به راحتی قابل تفکیک و تمایز هستند.

بهترین طراحی برای کابینت آشپزخانه

بهترین طراحی برای کابینت آشپزخانه هیچ نسخه کلی و خاصی ندارد. شما برای تشخیص بهترین طرح باید به ساختار و چیدمان خانه و آشپزخانه خود توجه کنید. اگر دیزاین و چیدمان خانه شما مدرن باشد، طرح کلاسیک یا نئوکلاسیک تناسب چندان خوبی با آشپزخانه شما نخواهد داشت. به این ترتیب اگر در خانه‌ای مدرن زندگی می‌کنید بهتر است از طرح مدرن برای طراحی آشپزخانه خود بهره بگیرید.

در طراحی کابینت آشپزخانه باید نگاه ویژه‌ای به متریال مناسب برای ساخت کابینت داشته باشید. با پیشرفت‌هایی که اخیرا در صعنت کابینت سازی رخ داده، متریال‌های صنعتی جدید و مرغوبی وارد بازار شده است. متریال‌هایی مثل پی‌وی‌سی یا پلی استر که مقاومت بالایی در برابر نفوذ رطوبت یا پوسیدگی دارند، خیلی از کمبودهای طرح‌های قدیمی را جبران می‌کنند. البته این متریال‌های جدید نیاز به دستگاه‌ها و ماشین‌های برش و تراش پیشرفته‌ای هم دارند. خوشبختانه در صنعت کابینت سازی از ابزارها و ماشین‌های پیشرفته‌ای مثل دستگاه سی‌ان‌سی (cnc) چوب برای برش و حکاکی متریال کابینت استفاده می‌شود.

پیشرفته ترین تجهیزات برای ساخت و طراحی کابینت

امروزه با پیشرفت سریع و سرسام‌آور علم و تکنولوژی ابزارها و تجهیزات پیشرفته‌ای هر روز به صنعت کابینت سازی اضافه می‌شود. هنوز این صنعت به ورود چوب‌های صنعتی ام‌دی‌اف عادت نکرده بود که متریال‌های جدیدتری مثل های گلاس یا پی‌وی‌ی (pvc) هم به این زمینه وارد شده است. از جمله تجهیزات پیشرفته برای طراحی و ساخت کابینت‌های از جنس ام‌دی‌اف یا چوب، دستگاه برش سی ان سی چوب است. این دستگاه در مقایسه با دستگاه‌های قدیمی مزیت‌های بیشتری دارد. سرعت انجام کار توسط این نوع دستگاه بسیار بالاست و برای صنعت کاران حرفه‌ای که در زمینه تولید انبوه فعالیت دارند گزینه بسیار مناسبی است. از جمله مزیت‌های استفاده از دستگاه چوب سی ان سی عبارتند از:

  • کمترین میزان خطا
  • قابلیت هوشمندسازی
  • سرعت و دقت بالا
  • برخورداری از حافظه برای ذخیره طرح های مختلف

با وجود چنین تجهیزات پیشرفته‌ای کار طراحی کابینت هر روزه شاهد تحولات بیشتری است و از میزان سختی و پیچیدگی کار هم کمتر می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا