بورس

عرضه اولیه به روش گشایش چیست ؟/ چرا «تپسی» با این روش عرضه اولیه می‌شود؟

سهام شرکت «پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس» با نماد معاملاتی «تپسی» در روز سه‌شنبه به روش گشایش برای نخستین بار در فرابورس ایران عرضه می‌شود؛ اما این عرضه اولیه به روش گشایش خواهد بود و مهم‌ترین تفاوتی که می‌توان برای آن عنوان کرد این است که سهامداران حقیقی و فعالان معمولی بازار سرمایه امکان خرید آن در این مرحله را ندارند.

جزئیات عرضه اولیه تپسی در فرابورس

 

به گزارش پایگاه خبری روند بازار، در صورتی که به تشخیص هیئت پذیرش، سهام شناور آزاد شرکت و تعداد سهامداران آن بزرگتر یا مساوی حد نصاب‌­های بازار و تابلوی مربوطه سهام، موضوع دستورالعمل پذیرش باشد، عرضه اولیه به روش گشایش، بدون دامنه نوسان قیمت و به ترتیبی که در ماده ۲۲ دستورالعمل نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران آمده است، انجام می­‌شود. قیمت پایانی سهم در روز عرضه اولیه، میانگین موزون معاملات روزانه سهم در آن روز خواهد بود (اطلاعیه این نوع عرضه اولیه، حداقل ۲ روز کاری قبل از عرضه، توسط بورس منتشر می­‌شود. مدیرعامل بورس می‌­تواند کشف قیمت سهم را به معامله حجم مشخصی از سهام ناشر مشروط کند و در صورت عدم انجام معامله در حجم مشخص شده، معاملات را تأیید نکرده و عرضه را به جلسه دیگری موکول نماید. همچنین در عرضه اولیه به روش فوق، باید بخش معینی از سهام شرکت که توسط بورس تعیین می­‌شود، قابل معامله باشد).

بورس می­‌تواند محدودیت‌هایی به شرح ذیل در زمان عرضه اولیه به روش گشایش اعمال نماید. در صورت اعمال هر یک از این محدودیت‌ها، بورس ملزم است موضوع را به طور مقتضی قبل از گشایش نماد به منظور دریافت سفارش، اطلاع‌رسانی کند:

  1. ممنوعیت فروش مجدد سهام خریداری شده در همان جلسه معاملاتی توسط مشتریان
  2. محدودیت خرید در عرضه اولیه توسط سهامداران مدیریتی

عدم رعایت این محدودیت‌ها، تخلف کارگزار بوده و موضوع، جهت رسیدگی به مرجع رسیدگی به تخلفات ارجاع خواهد شد. در عین حال بورس می‌­تواند سفارش‌­هایی که موجب عدم رعایت این محدودیت‌ها شده است را راساً اصلاح یا حذف نماید. در این موارد، کلیه مسئولیت‌­های احتمالی ناشی از اصلاح یا حذف سفارش بر عهده کارگزار مربوطه است و بورس مسئولیتی ندارد.

عرضه اولیه «تپسی» به روش گشایش و قوانین آن 

سهام شرکت پیشگامان فن‌آوری و دانش آرامیس، که با نماد تپسی آن را میشناسیم روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد به روش گشایش برای سهامداران واجد شرایط عرضه اولیه خواهد شد. براساس اطلاعیه‌ای که فرابورس برای این عرضه منتشر کرده ارسال سفارش تنها از طریق ایستگاه‌های معاملاتی (نامک) امکان‌پذیر خواهد بود و ۵۰ درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه گذاران واجد شرایط تا ۹۰ روز پس از این تاریخ امکان عرضه نخواهد داشت. همچنین پس از مرحله اول عرضه اولیه به روش گشایش در مرحله دوم نماد تپسی به منظور طی مراحل افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و صرف سهام متوقف خواهد شد.

مفهوم افزایش سرمایه به روش صرف سهام با سلب حق تقدم چیست؟ 

چنانچه شرکتی سهام خود را به قیمتی بیشتر از قیمت اسمی آن در بازار عرضه کند، به میزان اختلاف قیمت اسمی و قیمت عرضه، صرف سهام گفته می‌شود. 

قیمت اسمی سهام در بازار ایران برابر ۱۰۰ تومان است حال فرض میکنیم سهام شرکتی (تپسی) در روش گشایش به نرخ ۶۰۰ تومان فروخته شود، در اینجا صرف سهام برای این شرکت برابر ۵۰۰ تومان خواهد بود. 

مطابق با ماده هفتم «دستورالعمل اجرایی افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم» بدین شرح می‌توان از صرف سهام استفاده کرد: 

۱- صرف سهام ایجاد شده با تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده می‌تواند به اندوخته شرکت منتقل شود یا در ازای آن، سهام جدید با عنوان سهام جایزه به سهامداران سابق تعلق گیرد. 

۲- توزیع نقدی اندوخته صرف سهام بین صاحبان سهام سابق بعد از افزایش سرمایه از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم، در صورتی که به موجب احکام قضایی، ممنوع نباشد. 

مزایای افزایش سرمایه به روش صرف سهام با سلب حق تقدم 

مهم‌ترین مزایای افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم، استفاده از وجه نقد حاصل از افزایش سرمایه در پروژه‌ها و اهداف بلندمدت مورد نظر شرکت، افزایش سهام شناور آزاد شرکت با توجه به شرایط پذیرش در بازار، کاهش فرایند زمانی افزایش سرمایه و بهره‌مندی از معافیت مالیاتی مطابق با قانون مصوب ۲۹ مرداد ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، که به شرکت‌ها امکان می‌دهد در صورت تسلیم مستندات مربوط در مهلت مقرر تا ۲۰ درصد مبلغ افزایش سرمایه مذکور از سود سال مالی قبل آن‌ها، مشمول مالیات به نرخ صفر شود. 

مزیت این نوع عرضه اولیه برای تپسی چیست؟ 

شرکت‌های متقاضی برای ورود به بازار سرمایه همواره یکی از مهم‌ترین اهداف خود برای وارد شدن به دنیای بورسی‌ها، تامین مالی عنوان می‌کنند. اما عملا با روش‌های مرسوم عرضه اولیه که از جمله آن‌ها «روش ثبت سفارش» است، این هدف محقق نمی‌شود. چرا که متقاضیان خرید سهام شرکت‌های تازه وارد به منظور کسب سود پس از مدتی سهام خود را به فروش می‌گذارند و این امر نه تنها سبب تامین مالی نمی‌شود بلکه منابع را از شرکت خارج می‌کند.

حال با روشی که تپسی با آن عرضه اولیه می‌شود و به توضیح کامل آن پرداختیم، هدف تامین مالی برای شرکت محقق شده و حداکثر بهره‌وری برای این شرکت و سهامداران آن به ارمغان می‌آید. 

همچنین پس از مرحله اول عرضه اولیه به روش گشایش در مرحله دوم نماد تپسی به منظور طی مراحل افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و صرف سهام متوقف می‌شود.

منبع: بااقتصاد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا