اقتصادی

قاچاق ۳۰۰ میلیون دلاری اسباب بازی به کشور

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت از ساخت ۲۳ میلیون اسباب بازی در کشور طی سال گذشته خبر داد و گفت: در این سال همچنین ۳۰۰ میلیون دلار اسباب بازی قاچاق وارد کشور شد.


به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدرضا زارع بُرزِشی مدیر کل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت گفت: براساس آمار تولید واحد‌های دارای پروانه از وزارت صمت، سال گذشته حدود ۲۳ میلیون عدد اسباب بازی از سوی تولیدکنندگان دارای پروانه به ثبت رسید و هدفگذاری تولید ۳۱ میلیون عدد اسباب بازی در سال ۱۴۰۲ برنامه ریزی شده است.

وی ادامه داد: بدلیل کوچک مقیاس بودن صنعت اسباب بازی با تولیدکنندگان بسیاری مواجه هستیم که تعدادی از این تولیدکنندگان بدون پروانه و یا پروانه‌های متفرقه و اصطلاحا به صورت زیرپله‌ای یا در قالب مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند.

صادرات ۳۸ میلیون دلاری اسباب بازی در سال ۱۴۰۱

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت به آمار صادرات و واردات اسباب بازی اشاره کرد و افزود: سال گذشته حدود ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار صادرات داشتیم که در مقایسه با سال قبل از آن، ۱۰ درصد افزایش داشته است. همچنین سال ۱۴۰۱ حدود ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار واردات داشته ایم که در مقایسه با سال قبل از آن، کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص گردش مالی صنعت اسباب بازی گفت: برآورد ما از گردش مالی این صنعت در سال ۱۳۹۹‏, حدود ۹۰۰ میلیون دلار بود که متاسفانه آن زمان براساس گزارش‌های ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا حدود ۵۵۰ میلیون دلار قاچاق بود.

زارع برزشی با اشاره به کمبود برخی مواد اولیه همچون برخی کیت‌های الکترونیکی و مواد خاص مورد استفاده در عروسک‌های پولیشی گفت: سال گذشته همه تلاش ما بر این بود که فقط به مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز صنعت اسباب بازی مجوز واردات بدهیم و از طرفی صادرات محصول نهایی را افزایش دهیم که در این زمینه موفق بودیم.

وی ادامه داد: تاکید ما بر این است که صرفا برای تجهیزات، نوسازی و در صورت راه اندازی خط تولید جدید و یا نبود مواد اولیه و در برخی محصولات نهایی که توان تولید نداریم و یا تولید آن به صرفه نیست اجازه واردات دهیم. به عنوان نمونه در صنعت اسباب بازی صرفه اقتصادی موضوع مهمی است به عنوان نمونه در چین وقتی نوع خاصی از اسباب بازی در مقیاس و ابعاد خاصی تولید می‌شود خیلی از کشور‌ها سراغ این تولیدات نمی‌روند و بعضی از اسباب بازی‌ها در دنیا ۲ یا ۳ تولید کننده دارد یعنی آنقدر با شمارگان بالا تولید می‌شود که ارزش ندارد هیچ کشوری به آن صنعت ورود کند نه اینکه توانایی تولید نباشد به همین دلیل به تولیدکنندگان در امر واردات کمک می‌کنیم تا چرخه‌ی صنعت یا خط تولیدشان مختل نشود.

اسباب بازی؛ کالای آموزشی نه سرگرمی و بازی

مدیرکل دفتر صنایع خلاق و ورزشی وزارت صمت گفت: در جهان اسباب بازی به عنوان کالای آموزشی استفاده می‌شود که به این موضوع در کشور ما کمتر بها داده شده و صرفا به جنبه سرگرمی آن پرداخته شده است.

وی افزود: در سال‌های اخیر حوزه کمک آموزشی در کشور پررنگ‌تر شده و ما در حوزه اسباب بازی شاهد تولید بازی‌های فکری، کارتی، چوبی و بازی‌های بهره‌مند از خلاقیت کودک و نوجوان از سوی شرکت‌های مختلفی هستیم، با این حال سبد خانوار ایرانی از کالای اسباب بازی و به خصوص اسباب بازی آموزشی خالی است طوری که ما از میانگین جهانی و حتی آسیا فاصله زیادی داریم که عامل اصلی آن به قیمت بالای اسباب بازی برمی گردد. اما اگر وجه آموزش را در کنار سرگرمی ببینیم قطعا استقبال بیشتری از این صنعت خواهد شد.

کاهش قاچاق اسباب بازی در ۲ سال اخیر

زارع به آمار قاچاق اسباب بازی اشاره کرد و گفت: براساس آخرین آمار ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، رقم ۵۵۵ میلیون دلار در سال ۱۳۹۸ به ثبت رسیده و آمار‌های غیر رسمی این ستاد نشان از کاهش قاچاق در سال ۱۴۰۱ به زیر ۳۰۰ میلیون دلار حکایت دارد که علت آن تاثیرگذار بودن اقدامات انجام شده است. به عنوان نمونه با هماهنگی شورای نظارت بر اسباب بازی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای واردات در حوزه‌هایی که تولید داخل نداشتیم چند ردیف تعرفه را باز کردیم و بر اساس آن تولیدکنندگان به خصوص و واردکنندگان و فعالان اقتصادی می‌توانند به صورت قانونی در این حوزه ثبت سفارش و کالا را وارد کنند که این رویه باعث کاهش کالای قاچاق می‌شود. البته این ثبت سفارش واردات از طریق کارتابل فنی انجام می‌شود یعنی ابتدا توانمندی داخلی در سامانه توانیران استعلام می‌شود اگر امکان تولید و تامین از داخل نبود از طریق ثبت سفارش واردات، تامین کالا صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به نگاه وزارت صمت و دولت سیزدهم بر حمایت از تولید داخل گفت: حمایت از تولید داخل با توانمندی مجموعه‌های کوچک و توسعه بازار شکل می‌گیرد ما در بعضی موارد با تولید کنندگان در داخل مواجه هستیم که توانایی تولید دارند، اما سفارش تولید ندارند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا